Regiile de termoficare din toata tara trebuie sa incheie contracte individuale cu fiecare asociatie de proprietari, astfel incat serviciile publice sa contina obligatii atat pentru furnizor, cat si pentru beneficiar. Contractele aflate acum pe mesele directorilor regiilor de termoficare au nevoie insa de avizul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, organism guvernamental care trebuie sa elimine orice clauza abuziva.
Inspectorii Oficiului pentru Protectia Consumatorilor Bucuresti au gasit deja mai multe nereguli in proiectul de contract. Andrei Georgescu, inspector de specialitate in acest domeniu, spune ca nu va da unda verde contractului ce trebuie incheiat intre asociatiile de proprietari si Regia de Termoficare pana nu vor fi eliminate toate ambiguitatile de pe urma carora consumatorii pot fi pacaliti.
„Incepand de anul viitor, relatia contractuala dintre asociatiile de locatari si RADET va avea la baza un lucru esential, nespecificat pana acum: calitatea agentului termic. Astfel, in noile contracte vor fi definite clar valorile minime de confort termic. Nu stiu exact care vor fi acestea, dar din experienta mea apa calda ar trebui sa aiba intre 40 si 60ÞC, iar in apartamente trebuie sa fie 20ÞC, indiferent de temperatura de afara”, ne-a declarat inspectorul Georgescu.
Prezentam in continuare noutatile pe care le aduce contractul amintit si comentariile specialistilor OPC:
– Pana acum nu exista intr-un act cu valoare contractuala nici o mentiune referitoare la temperaturile minime pe care furnizorul se obliga sa le livreze. Din 2002 clauzele calitative vor da consumatorilor posibilitatea de a cere despagubiri pentru frigul din casa.
– O data cu semnarea contractului, regiile de termoficare nu vor mai putea da vina pe Termoelectrica pentru temperaturi scazute la agentul termic sau pe regiile de apa pentru lipsa presiunii. Conform Legii 193 adoptata anul acesta, transferarea responsabilitatii catre o terta persoana e considerata clauza abuziva. Aceasta inseamna ca beneficiarii vor putea cere despagubiri si in cazul in care directorii regiei de termoficare nu se inteleg cu sefii Termoelectrica pentru a furniza caldura in parametrii contractului.
– Orice intrerupere programata a furnizarii caldurii sau apei calde nu se va mai putea face decat dupa o prealabila informare in scris a tuturor asociatiilor de locatari. Daca acum sunt folosite mai mult anunturile in presa scrisa, de anul viitor RADET va trebui sa trimita in scris instiintarile cu minimum sapte zile inainte de intrerupere.
– In contractele care trebuie semnate pana la sfarsitul lunii decembrie, va fi stipulat clar dreptul consumatorilor de a fi ascultati de directorii regiilor de termoficare. Audientele vor fi deci un drept contractual al abonatilor.
– In cazul in care distribuitorul nu va asigura calitatea agentului termic in limitele contractuale, beneficiarii vor cere penalizari foarte clar prevazute. Inspectorii OPC vor stabili procente de despagubiri, egale cu prejudiciile aduse prin nerespectarea obligatiilor contractuale.
– Orice administrator care va sesiza in noul contract clauze abuzive are dreptul de a actiona in justitie furnizorul de energie termica, fara a plati nici macar taxa de timbru. Sfatul inspectorilor OPC este acela de a urmari, in primul rand, existenta clauzei referitoare la parametrii agentului termic. Fara aceasta prevedere, consumatorii nu pot avea castig de cauza intr-un eventual proces cu regia de termoficare.