Cuprins:
Acesta este și motivul pentru care, indiferent de vârstă, este bine ca oamenii să-și pună ordine în lucruri mai ales că nu putem știi niciodată ce și când se poate întâmpla cu noi ori cu părinţii noștri, iar în cazul în care anumite aspecte ar rămâne nerezolvate, acestea ar putea provoca tensiuni în sânul oricărei familii. De aceea, tocmai pentru a putea fi evitate astfel de situaţii cu totul neplăcute, se recomandă ca persoanele care dețin o oarece avere să întocmească un testament prin care aceasta să ajungă în posesia celor dragi și, în acest fel, ultima dorinţă a respectivei persoane să îi fie respectată şi din punct de vedere legal. În cele ce urmează îți vom explica ce este testamentul, cum îți poți face unul și ce documente sunt necesare.
Ce este un testament legal
Potrivit definiției pe care o regăsim în Codul Civil în vigoare în anul 2023, testamentul este un document juridic şi revocabil prin care o persoană, numită testator, dispune, în una dintre formele cerute de lege, pentru timpul când nu va mai fi în viaţă.
De asemenea, testamentul este acel act juridic prin care se lasă anumite dispoziţii, care poartă denumirea de legate. Este vorba despre acea dispoziție testamentară prin care testatorul numește moștenitorii săi de drept care vor primi după decesul său anumite bunuri, sume de bani sau alte drepturi reale sau de creanță sau chiar întreaga sa moștenire. Totodată, se pot lăsa şi legate particulare, atunc când testatorul dispune în mod concret către cine se vor duce anumite bunuri din patrimoniul său.
Testamentul este un act unilateral, adică produce efecte juridice indiferent dacă cel în favoarea căruia se realizează testamentul îl acceptă sau nu. De asemenea, după cum informează site-ul Avocatoo.ro, testamentul este și un act personal, adică se încheie exclusiv de către testator, nu prin reprezentant sau cu încuviințare, un act solemn, care se poate încheia doar într-una dintre formele prevăzute de lege, precum și un act pentru cauză de moarte, datorită faptului că produce efecte doar după decesul testatorului. Nu în ultimul rând, testamentul este un act revocabil, ceea ce înseamnă că până la data decesului, testatorul va putea în orice moment să revoce sau să modifice cuprinsul documentului și nu va putea renunța la acest drept.
Trebuie să știi faptul că testamentul este valabil numai în cazul în care testatorul a avut discernământ, iar consimţământul său nu a fost viciat în nici un fel. În acest fel, dolul (n.n. – acţiune în anularea unui act juridic pentru viciu de consimţământ) poate atrage anularea actului juridic propriu-zis chiar dacă manoperele dolosive nu au fost săvârşite de beneficiarul dispoziţiilor testamentare şi nici nu au fost cunoscute de către acesta.
Ce conține un testament legal. Poate fi acesta atacat?
Un testament legal este un document juridic scris extrem de important pentru că acesta conține o serie de instrucțiuni cu privire la modul în care urmează să fie împărțită averea unei persoane după moartea acesteia. În acest fel se va asigura că averea va fi distribuită întocmai cum și-a dorit respectiva persoană în cazul în care acesta sau aceasta moare. În general, documentul include informații despre cine ar trebui să primească averea deținută de persoana decedată, precum și când și în ce fel ar trebui să fie distribuite bunurile acesteia.
În același timp, testamentul conţine dispoziţii referitoare la patrimoniul succesoral sau la bunurile care fac parte din acesta, precum şi la desemnarea directă sau indirectă a legatarului. Alături de aceste dispoziţii sau chiar şi în lipsa unor asemenea dispoziţii, testamentul poate să conţină dispoziţii referitoare la partaj, la revocarea dispoziţiilor testamentare anterioare, la dezmoştenire, la numirea de executori testamentari, la anumite sarcini impuse legatarilor ori moştenitorilor legali, precum şi alte dispoziţii care pot produce efecte după decesul testatorului.
În cazul în care o persoană lasă prin testament întreaga avere unei persoane străine, în mod evident, se pune întrebarea dacă membrii familiei mai pot avea vreo pretenție la bunurile defunctei persoane. Potrivit Avocatnet.ro, din punct de vedere legal, succesorii legali ai defunctului au dreptul la o cotă destinată numai lor, numită rezerva succesorală. În anumite condiții, testamentul poate fi atacat sau, respectând termenii juridici, acesta poate fi supus reducțiunii. Atacarea testamentului se poate face doar dacă documentul a încălcat rezerva succesorală a moștenitorilor rezervatari, adică părinților, copiilor, soțului/soției persoanei decedate le-a rămas de moștenit prea puțin ca urmare a încheierii testamentului.
De câte tipuri este testamentul
Testamentele legale se pot împărți în două mari categorii: ordinare – olografe și autentice – și privilegiate. Testamentele ordinare se pot încheia în condiții obișnuite, în timp ce testamentele privilegiate se pot încheia doar în împrejurări excepționale.
Revenind la prima categorie de testamente, trebuie să spunem că cele olografe trebuie scrise, semnate şi datate în întregime de mâna testatorului, în caz contrar documentul fiind lovit de nulitate absolută. Acest tip de testament prezintă avantajul de a oferi opțiunea întocmirii de către orice persoană care știe să scrie, în orice loc și în orice moment s-ar găsi testatorul, mai notează sursa citată anterior. Totodată, lipsa cheltuielilor și asigurarea secretului dispozițiilor cuprinse în acesta reprezintă alte avantaje. În schimb, prezintă riscul de a putea fi uşor sustras şi falsificat.
Așa cum sugerează și denumirea, testamentele autentice sunt cele întocmite pe teritoriul țării în formă autentică și sunt autentificate de notarul public. Acest document are autoritate publică, este verificat de către notar pentru a nu conține dispoziții care să contravină legislației în vigoare sau bunelor moravuri și se bucură de forță probantă a actelor autentice.
Testamentul olograf se recomandă atunci când testatorul are o moştenire relativ mică de lăsat sau atunci când acesta dorește să lase unor persoane doar anumite bunuri, restul urmând să se împartă conform prevederilor legale în materie succesorală. Însă, în cazul în care moştenirea pe care o persoană vrea să o lase este mai mare şi dorește să fie sigură că voinţa i se va îndeplini întocmai, se recomandă să se facă un testament în formă autentică. Și asta deoarece notarul public va oferi consultanță şi în ceea ce privește conţinutul documentului, astfel încât să nu existe neclarităţi în clauzele testamentului şi să nu fie loc de interpretare. Avantajul unui astfel de testament este că, în cazul în care cineva vrea să îi conteste conţinutul, o va putea face mult mai greu decât în cazul testamentului olograf.
Ce documente ai nevoie pentru a-ți face un testament legal
În general, pentru ca o persoană să-și poată face un testament legal, aceasta va avea nevoie de o serie de documente. Iată care sunt acestea:
- Actul de identitate al persoanei care lasă testamentul, necesar pentru a dovedi că este persoana care face testamentul;
- Copia actului de identitate al persoanei în favoarea căreia testatorul lasă testamentul;
- Actele de identitate ale celor doi martori care îl vor asista pe testator la notariat;
- Actul de proprietate asupra bunurilor care sunt lăsate prin testament;
- Adeverință medicală (medic specialist) privind existența deplină a discernământului, atunci când este cazul;
- Lista de bunuri, care conține bunurile pe care le deține persoana care face testamentul, inclusiv imobile, mașini, investiții, conturi bancare și alte bunuri de valoare;
- Informații despre beneficiari – trebuie să furnizezi informații despre cine va primi averea ta și cum va fi împărțită;
- Executorul testamentului – trebuie să desemnezi o persoană de încredere care va avea responsabilitatea de a asigura că instrucțiunile tale sunt respectate după moartea ta.
Cum să-ți faci un testament legal
Persoanele care vor să-și facă un testament legal trebuie să parcurgă o serie de etape, după cum urmează:
- Stabilirea obiectivelor – cum dorește testatorul să fie împărțită averea după moartea sa și scrierea acestora pe hârtie.
- Găsirea unui avocat specializat în dreptul succesiunilor – este important să fie ales un avocat care are experiență în redactarea unor astfel de documente și în dreptul succesiunilor.
- Consultarea avocatului – cel sau cea care face testamentul trebuie să-i expună și să-i explice avocatului dorințele și obiectivele pentru averea sa și să solicite clarificări în ceea ce privește toate opțiunile pe care le are în ceea ce privește distribuirea averii.
- Redactarea testamentului – după ce testatorul a discutat cu avocatul său și a luat deciziile cu privire la modul în care dorește să-și distribuie averea, reprezentantul legal va redacta testamentul. Este esențial să fie redactat în mod clar și precis și să fie evitată orice ambiguitate.
- Semnarea testamentului – atunci când documentul este finalizat acesta trebuie semnat în fața unui notar public sau a unui alt martor calificat, în conformitate cu legislația în vigoare. Este important ca testatorul să se asigure că această procedură este realizată în mod corespunzător deoarece un testament care nu este semnat în mod corespunzător poate fi declarat nul și neavenit.
- Înregistrarea testamentului – este necesară înregistrarea testamentului la autoritățile locale, astfel încât documentul să poată fi găsit după decesul testatorului.
Vezi şi ce acte sunt necesare pentru succesiune în 2023 și care sunt taxele!
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!