Majoritatea nord-coreenilor au foarte puțin acces la informații, deci mass-media de stat și propaganda au un impact mult mai mare decât în alte părți ale lumii. Cu SUA, în mod tradițional descrisă ca fiind principalul inamic, propaganda obișnuia să prezinte postere care arătau cum va distruge Phenianul cu rachete Statele Unite sau cum vor zdrobi trupele nord-coreene invadatorii.
Afișele sunt menite să inspire patriotismul, să construiască încrederea în conducere și să construiască ideea că viața grea pe care o duce populația este pentru gloria națiunii. „Afișele dure sunt postate, de obicei, numai atunci când lucrurile devin dificile pe plan internațional”, a explicat Andray Abrahamian de la Universitatea Griffith.
Dar și atunci când vremurile par să se îmbunătățească, se folosește propagandă.
După luni de amenințări de război, liderul nord-coreean a avut în acest an întâlniri istorice, atât cu Coreea de Sud, cât și cu SUA, și a promis – deși în termeni vagi – să renunțe la arsenalul său nuclear și să încerce să construiască un mediu pozitiv și prielnic păcii.
Ghizii străini care au realizat tururi în Coreea de Nord povestesc că în ultimele luni, propaganda și-a schimbat tonul și acum se axează în principal pe mesaje mai pozitive, cum ar fi aprecierea Declarației de la Panmunjom, semnată la summitul inter-coreean.
„Toate posterele anti-americane pe care le vedeam de obicei în jurul Pieței Kim Il-sung și în magazine, au dispărut”, a declarat Rowan Beard, manager de turneu la Young Pioneer Tours, agenției de știri Reuters. „În cei cinci ani în care am lucrat în Coreea de Nord, nu le-am mai văzut până acum dispărând complet”, adaugă acesta.
Desigur, noile postere sunt la fel de propagandistice ca și cele vechi, dar tema este diferită: reunificarea Coreei, progresul economic și științific.
Schimbarea urmează o logică internă: dacă discuțiile cu Coreea de Sud și Statele Unite sunt raportate ca fiind începutul unei posibile cooperări viitoare, atunci cei doi foști adversari trebuie să fie expuși într-un mod mai neutru și mai puțin amenințător. De ce altfel ar sta Kim Jong-un la discuții cu liderii acestor țări?
Chiar și suvenirurile anti-americane care erau vândute turiștilor au început să se schimbe. Nu se mai pot găsi, de exemplu, cărți poștale, afișe sau ștampile care prezentau rachete nord-coreene îndreptate spre Washington.
„Ele sunt întotdeauna foarte populare, nu foarte subtile și, cel puțin deocamdată, au fost scoase toate de la vânzare”, a declarat Simon Cockerell, directorul general al Koryo Tours.
Modificările în politica oficială se reflectă și în cel mai important ziar național, Rodong Sinmun.
Nu există presă liberă în Coreea de Nord. Toate posturile media sunt strict controlate și orice publicație sau transmisiune televizată sau radiofonică este verificată cu grijă pentru a se încadra în liniilor oficiale ale guvernului.
În mod obișnuit, ziarul ar fi scris în fiecare zi știri negative despre SUA, prezentând Washingtonul ca o forță ostilă și exemplificând implicarea SUA în conflicte precum cel din Siria ca o dovadă a imperialismului american.
Dar în ultimele zece zile, de la întâlnirea din 12 iunie dintre Kim Jong-un și Donald Trump, ziarul a încetat să mai fie critic față de SUA. De altfel, ei au și publicat imagini de la summit, în care apar cei doi lideri, și l-au prezentat pe Kim ca un om de stat global care promovează pacea.
Încălcând tradiția, televiziunile și ziarele au raportat ultimele călătorii ale lui Kim – în China și Singapore – în timp aproape real, în timp ce anterior, ar fi durat câteva zile înainte ca nord-coreeni să afle despre asta.
Citește și: Cine sunt candidații la alegerile prezidențiale din Turcia. Șase aspiranți își dispută mandatul de super-președinte