Cuprins:
800 de muncitori au revenit la lucru
După o perioadă de stagnare de aproape un an, marcată de lipsa comenzilor și de trimiterea în șomaj tehnic a circa o mie de angajați, șantierul pare să revină la activitate. Din luna mai, reparațiile navale au fost reluate, iar aproximativ 800 de muncitori au revenit la lucru.
Compania Mediterranean Shipping Company (MSC), lider global în transportul maritim, și-a exprimat interesul de a prelua șantierul din județul Constanța.
Potrivit unor documente consultate de Europa Liberă, MSC a făcut deja plăți în avans pentru lucrări de reparații – o practică rară în industrie – pentru a susține financiar șantierul.
Pe 20 aprilie 2025, Prabhat Jha, CEO-ul MSC Shipmanagement Limited din Limassol, a trimis o scrisoare oficială către Marcel Ciolacu, premierul de la acel moment, către vicepremierul Marian Neacșu și către Ilie Bolojan, președintele interimar al României la acea dată.
Scrisoarea, redactată în numele fondatorului MSC, căpitanul Gianluigi Aponte, își exprima intenția fermă a companiei de a administra și dezvolta șantierul, inclusiv prin angajarea de forță de muncă locală și atragerea de expertiză internațională.
MSC, lider mondial în transportul de containere
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b11e895d01449bf45455fcc2d0b888bf.jpg)
MSC are deja o prezență în Constanța prin biroul MSC Crewing Services și își propune să devină cel mai mare angajator de navigatori români. În document se menționează că facilitățile de la Mangalia sunt potrivite inclusiv pentru formarea inginerilor și navigatorilor.
MSC, înființată în 1970 de căpitanul napoletan Gianluigi Aponte și soția sa Rafaela, a devenit lider mondial în transportul de containere, cu o flotă de peste 900 de nave și o prezență în peste 155 de țări, având peste 200.000 de angajați. Comparativ, Damen, fostul partener al șantierului cu 49% din acțiuni, operează în 35 de țări și are 12.500 de angajați.
MSC are o rețea extinsă de infrastructură pentru reparații navale – inclusiv docuri în Anvers și Napoli – și susține că Mangalia ar putea deveni un centru important pentru reparații și construcții navale. Planurile includ potențiala construcție de nave de croazieră, ropax (pentru pasageri și vehicule) și remorchere.
Avans pentru plata salariilor
Un reprezentant al Damen Mangalia, care a dorit să rămână anonim, a declarat că MSC a oferit un avans pentru a asigura plata salariilor – un gest considerat neobișnuit și un semn de bună-credință.
Totodată, începând cu 1 iunie, 114 angajați vor intra în șomaj timp de trei luni, conform liderului de sindicat Laurențiu Gobeajă, care a menționat că aceștia sunt angajați ale căror posturi nu pot fi acoperite în cadrul activităților de reparații.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_2504cf42a5070d3758d850524c6d6711.jpg)
În primăvara anului 2024, șantierul s-a confruntat cu cereri de recuperare a datoriilor în valoare de sute de milioane de euro, majoritatea provenind de la companii din Grupul Damen.
Damen Mangalia e în insolvență
Aflat în insolvență, șantierul se zbătea între presiunea plăților uriașe și lipsa comenzilor. Pe 19 iunie 2024, Damen Shipyards Mangalia a intrat oficial în insolvență, cu CITR desemnat ca administrator judiciar provizoriu. Potrivit Buletinului Insolvenței, 147 de creditori solicitau aproape două miliarde de lei (circa 400 milioane de euro).
Europa Liberă a solicitat un punct de vedere de la conducerea CITR. Directorul general Paul Dieter Cîrlănaru a confirmat că este esențială atragerea unui partener strategic pentru salvarea șantierului.
El a adăugat că șomajul tehnic poate fi prelungit conform legislației în vigoare, iar orice decizie legată de investiții viitoare va fi luată împreună cu acționarii.
Pe 28 noiembrie 2024, Adunarea Generală a Acționarilor de la Șantierul Naval 2 Mai Mangalia (deținut de Ministerul Economiei) a decis să rezilieze parteneriatul cu Damen Holding, după șase ani de colaborare.
Deși decizia readuce șantierul în proprietatea statului, aceasta nu a fost încă implementată efectiv.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_25b059b3bea3a985c66385209c36d149.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ec619b7effb70ca7728c0dd91344db17.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_021fcfa20ad6ecebe4c6aa97c05b5aaa.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_97eb9db2dc5fe99720b90513dde20682.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_8bf70fcb510b581c07be7dc09d879302.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_3e46e74d912e8a40ea16ff15cc678049.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_d5d38e8aeb000618627b1b9d83e02da4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_ceb1c219279d58fc58fe1ef6c2266587.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_6a1700de5fc52ca5f1fec23656927997.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d2b71152b51ea46aa735217d28841a5b.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_a45b56d000f1da476ef034a403e2f8f8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/115_2b266e7c27af6ab1f58f19b6021bdae6.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_0fe7c2f33abc07241ddeebc44d249c99.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_d143e0d99ea35a1d32e9eb74ddf7ce7e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_e940c2fcd7ca52e2b2cc93ac270aaf33.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_500b66dc01107d68915ca3c6d59b1a11.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_d086f4e21048a17a7b09851194f95631.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_c9da2ed4564f209172653c63fcd8c2d3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_7a110f0e8be1e27e7dc721dcfbb54558.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/254_81512648d530dcb4ac424462a533eb7c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_59ee0bd930a70feabb1f4590af44cd82.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_5df1a9a2cabc120abd57ddf10f1c7afa.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.