Primele datele cu privire la comportamentul de consum al românilor din mediul on-line au fost adunate de specialiștii Institutului Național de Statistică începând cu anul aderării României la Uniunea Europeană. În 2007, cei mai mulți dintre românii cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani cumpărau on-line „filme sau muzică” dar și „cărți, inclusiv electronice”. Acum aproape 10 ani, achizițiile românilor de pe internet la cele două categorii se ridicau la 47,5 la sută, respectiv 46 la sută. În prezent, cele două categorii au scăzut drastic. Doar 20 la sută dintre români mai cumpără de pe internet „cărți, inclusiv electronice”, în timp ce ponderea celor care comandă on-line filme sau muzică a scăzut de la 46 la sută la doar 8,7 la sută.
Tot acum aproape 10 ani, românii cumpărau de pe internet mai multe „aranjamente de călătorie și/sau cazare”. Procentul celor care au ales on-line-ul ca metoda de achiziție pentru astfel de bunuri a scăzut de la 14,3 la 2,2.
Electronicele au pierdut bătălia cu hainele
La polul opus, cele mai mare creșteri în achiziția on-line s-au înregistrat la achiziția de „îmbrăcăminte, încălțăminte și articole sportive”, la „echipamentele electronice” și la „biletele pentru evenimente sau spectacole”.
Statistica INS scoate la iveală un „boom” cu privire achizițiile de haine de pe internet. În 2016, 71% dintre români au cumpărat încălțăminte și articole sportive, cu 52,1% mai mulți comparativ cu anul 2007. Pe locul doi sunt echipamentele electronice.
Dacă acum aproape 10 ani, 14,2% dintre români alegeau internetul ca metodă de achiziție, în prezent 23,1% comandă on-line produsele dorite. Nici biletele pentru spectacole sau evenimente nu au fost ocolite de vânzarile on-line. În 2007, 6,4 dintre români comandau printr-un click biletele dorite. În 2016, ponderea a crescut la 14,4 la sută, de peste două ori mai mult.
Bărbați versus femei
Cât privește diferența pe sexe în materie de comportament de consum pe internet, datele INS arată că acestea fluctuează sensibil. Cele mai mari diferențe se înregistrează doar la capitolele „produse hardware” și „echipamante electronice”. 14,1 la sută dintre bărbații români cu vârste cuprinse între 16-74 de ani au cumpărat „produse hardware”, în timp ce doar 3,8 dintre femeile românce au achiziționat astfel de produse de pe internet. „Echipamentele electronice” au fost cumpărate on-line de 29,5 la sută dintre bărbații români, în timp ce doar 15,7% dintre femei au dat click pentru un astfel de produs.
În ce privește diferențele înregistrate la categoria cu cel mai mare “vad”, „Îmbrăcăminte, încălțăminte, articole sportive”, acestea nu sunt foarte mari.
Dacă în total 71 la sută dintre români își îmbogățesc on-line garderoba, pe sexe, statistica indică, în 2016, o pondere de 63,2 la sută în rândul bărbaților și 80 la sută în rândul femeilor. Femeile românce conduc și la achizițiile de cărți: 21,9%, comparativ cu 18,4% dintre bărbații români care aleg să cumpere de pe internet astfel de produse.
Hainele „on-line”, pe „plus” la sate
Datele Institutului Național de Statistică mai arată diferențe și între urban și rural. Deși nu e greu de intuit ce produse se vând mai bine pe internet în funcție de zona de rezidență, la sate se cumpără totuși mai mult haine, și nu bunuri de consum. Singura categorie care bate “urbanul” este „îmbrăcăminte, încălțăminte și articole sportive”: 71,6 la sută dintre românii din mediul rural își cumpără on-line vestimentația, în comparație cu 70,9 la sută dintre orășeni.
De altfel, în total, între 2007 și 2010, cea mai mare creștere cu privire la numărul de români care cumpără de pe internet s-a înregistrat tot la categoria „îmbrăcăminte, încălțăminte și articole sportive”. Acum aproape 10 ani, doar 18,9 la sută dintre conaționali alegeau internetul ca variantă de shopping pentru garderobă și 47,5 la sută cumpărau on-line cărți. Ultimele date ale INS arată însă că românii au dat cărțile pe haine: doar 20 la sută dintre românii cu internet dau click pentru a-și extinden biblioteca, în comparație cu 47,5% în 2007. Adică de peste două ori mai puțini.
Ultimele date publice ale Institutului Național de Statistică cu privire la comportamentul de consum al românilor din mediul on-line sunt din 8 decembrie 2016.
Citește și:
Black Friday la români: 48% vor să cumpere ceva, iar 45% caută telefoane, laptopuri, televizoare și electrocasnice. Majoritatea verifică noaptea prețurile
Ghid de cumpărături pentru Black Friday 2017. Ce trebuie să faci ca să nu iei țeapă în cel mai mare eveniment de shopping al anului
Cum cumperi ieftin de Black Friday 2017
Sfaturi de la Poliția Română pentru cumpărăturile de Black Friday
Vezi care e prezența la vot la alegerile parlamentare 2024 și ce candidați sunt pe listele partidelor!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro