Pe 29 mai, în timpul vizitei pe care a efectuat-o în plină pandemie la fabrica de echipamente de protecție personală și medicală TechTex din Târgu Lăpuș, premierul Ludovic Orban primea din mâinile unui băiețel și ale unei fetițe două cutii de măști de protecție pentru copii ”Dr. Albert”.
Șeful Guvernului prezenta, atunci, foarte încântat, spre camerele de filmat o mască foșnind în țiplă. ”Ăsta e marketing! Da?”, s-a adresat premierul antreprenorului Ioan Filip.
”Am auzit vestea că aici în Târgu Lăpuş se fabrică măşti foarte bune”, a girat Ludovic Orban proiectul de 20 de milioane de euro, dintre care 14 milioane de euro obținute printr-un credit de investiții de la banca de stat Eximbank.
A dispărut ambalajul individual
În octombrie, aceleași măști pentru copii nu mai sunt împachetate individual, ci se vând ”vărsate” în cutii, spre nemulțumirea părinților.
”Măștile nu sunt sigilate în plastic, sunt puse grămadă, direct în cutie. O cutie care nu se închide etanș, iar pe la încheieturi pot intra și pietricele, nu doar praf, bacterii sau virusuri. Copiii merită mai mult”, a explicat pentru Libertatea o mamă revoltată, care a cumpărat de la o farmacie din București o cutie cu 30 de măști pentru copii de la producătorul lăudat de premier în urmă cu aproape cinci luni.
25 de lei este prețul unei cutii cu 30 de bucăți. Ceea ce înseamnă 0,83 lei/bucata. Pe ambalaj scrie: măști de unică folosință cu 3 straturi/3 pliuri cu elastic, eficiența filtării 98%. Cumpărătorul află că măștile nu sunt împachetate individual abia după ce desface cutia sigilată cu o bucată de scotch, deoarece pe ambalajul de carton nu există nicio mențiune referitoare la modul în care se află măștile în interior.
Măștile de protecție pentru copii au devenit la fel de căutate ca și cele pentru adulți, de când au început grădinițele și școlile.
Managementul fabricii a precizat pentru Libertatea că în luna mai măștile erau ambalate individual, dar acum nu mai face acest lucru, deoarece volumul comenzilor este prea mare, iar clienții vor ca măștile să fie livrate urgent.
”În 29 mai, când am lansat măștile de copii, erau 10 măști în cutie, fiecare mască era pusă într-un plastic. La început, măștile se vindeau la bucată. Atunci nu cumpăra lumea cu cutiile, să aibă depozite acasă. Însă din august, când au început discuțiile legate de întoarcerea copiilor la școală, cererea de măști a fost atât de mare, încât TechTex nu a mai reușit să facă față la sigilarea fiecărei măști separat. Una e să produci măștile și să le bagi direct în cutii și alta e să și manevrezi fiecare mască și să o înfoliezi”, a explicat pentru Libertatea o sursă care cunoaște business-ul companiei.
Cererea este foarte bună la măștile pentru copii, mai ales acum că au început școlile. Am convertit o parte din producție în măști pentru copii.
Dan Pascariu, președinte Consiliul de Supraveghere TechTex, pentru Ziarul Financiar:
”Clienții vor măști urgent, nu-i interesează să fie sigilate separat”
Compania precizează că decizia ca măștile să fie livrate nesigilate, ci puse grămadă în cutie, a fost luată cu avizul societăților care le comercializează.
”Pentru a veni în întâmpinarea clienților săi, TECHTEX customizează ambalarea în funcție de cerințele lor”, menționează compania în răspunsul pentru Libertatea.
”Clienților li s-a spus că termenul de livrare al comenzilor este mai lung, dacă se înfoliază fiecare mască separat, decât dacă măștile sunt puse direct în cutie neîmpachetate individual. Clienții au spus că lor le trebuie măști urgent, nu-i interesează să fie sigilate separat. Dacă cineva solicită înfoliere separată a măștii acceptă termenul de livrare stabilit de comapanie și i se livrează măști ambalate separat”, au detaliat oameni din companie.
Pe de altă, producătorul susține că potrivit normativelor europene, măștile pentru copii sunt măști chirurgicale și nu trebuie împachetate individual. Cu toate acestea, pe site-ul companiei, măștile pentru copii ”Dr. Albert” sunt singurele produse la care există mențiunea ”împachetate individual”. ”Am făcut asta pentru că am vrut noi, nu pentru că eram obligați”.
Agenția Medicamentelor: Nu există obligativitatea ambalării individuale a măștilor
În răspunsul pentru Libertatea, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) precizează că nu există cerințe legislative referitoare la modalitatea de ambalare.
”Produsele nefiind sterile, ci doar cu o încărcătură microbiană ținută sub control, nu există obligativitatea ambalării individuale a produselor. Conform draftului de etichetă depus la dosarul de avizare, producătorul nu a declarat ambalarea individuală a produselor, prezentând însă pe cutie o atenționare legată de modul de depozitare a măștilor și anume: A se proteja de lumina soarelui, umiditate și praf”, se arată în precizarea ANMDMR.
Cine este Ioan Filip
Acționarul principal al grupului Taparo este un afacerist foarte puternic din domeniul exploatării masei lemnoase, furnizor pentru Ikea. Potrivit site-ului inpolitics.ro, Ioan Filip este susținător tradițional al dreptei de la noi. Se spune că, în 2009, antreprenorul a sponsorizat campania prezidențială a lui Traian Băsescu și a PDL, partid topit în PNL-ul de azi.
Pe 10 aprilie 2020, Europa liberă plasa o firmă a familiei Filip în Top 10 al companiilor care au vândut statului, în pandemie, echipamente medicale anticoronavirus. Ministerul Sănătății a cumpărat 5 milioane de măști pentru alegerile locale, cu 0,17 lei/bucata, de la firma lui Ioan Filip.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro