Numele lung e Mapa Insaat VE Ticaret A.S.. În asociere cu Cengiz Insaat VE Ticaret A.S., firma respectivă a semnat, în februarie 2022, cu CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) contractele de proiectare și execuție a porțiunii de pe Valea Oltului din autostrada Sibiu – Pitești. Valoarea totală a lucrării: în jur de 860 de milioane de euro, potrivit portalului de achiziții publice SEAP. 

REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Valea Oltului, în timpul zilei, atunci când drumul este închis pentru lucrările de pe versanți

Cum e turcul, și foreza

Compania turcă s-a angajat să proiecteze această porțiune în 18 luni, un termen deja depășit dacă e calculat de la data ordinului de începere a lucrărilor – 1 iulie 2022. Conform listelor de pe cnadr.ro, site-ul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, porțiunea de autostradă de pe Valea Oltului se află în faza de „elaborare studiu geotehnic”.

Practic, activitățile din teren sunt mai puțin academice decât sugerează catalogul CNAIR: se taie copaci și se excavează coasta muntelui. Proiectantul turc a obținut aprobări să defrișeze părți din versanți și să facă drumuri de acces pentru utilaje și echipe de experți. Scopul e realizarea unor foraje, prelevarea unor eșantioane de sol, astfel încât constructorii să știe în ce fel de rocă sapă tunele, dacă pot săpa tunele și unde să pună picioare de viaducte.  

Calmul dinaintea furtunii prezidențiale. Nimeni de la PSD nu a prevăzut înfrângerea lui Marcel Ciolacu
Recomandări
Calmul dinaintea furtunii prezidențiale. Nimeni de la PSD nu a prevăzut înfrângerea lui Marcel Ciolacu
valea-oltului-lucrari-autostrada-p-11-1Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 8

Nu se vede proiectul din cauza copacilor

Astfel de manevre necesită vreme uscată. De aceea, Valea Oltului a fost blocată acum și nu în primăvară, când noroiul e în toate, explică un oficial al CNAIR, venit la fața locului cu sarcini de serviciu. Prin urmare, spațiul dintre localitățile Lazaret și Boița este probabil singurul loc din România unde, în aceste zile, oamenii se roagă să nu plouă. Cu toate acestea, plouă, de fapt, aproape zilnic, dar zona se usucă repede, lăsând în aer o zăpușeală de saună. 

REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Utilaj care curăță coastă dealului, într-o porțiune care urmează să fie forată pentru mostre de sol

Sunt zece puncte pe traseul blocat unde se fac defrișări și săpături, pentru instalarea forezelor, care așteaptă pe lângă drum. Câteva dintre aceste puncte sunt amplasate foarte aproape de carosabil și de sub cupa excavatorului alunecă pe asfalt pietre și pământ. Ăsta e unul dintre motivele invocate de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru închiderea traficului pe timp de zi. Să nu cadă pietre peste mașini. 

Cine este Călin Georgescu, surpriza alegerilor prezidențiale 2024, turul 1. A ieșit pe locul trei în exit-poll
Recomandări
Cine este Călin Georgescu, surpriza alegerilor prezidențiale 2024, turul 1. A ieșit pe locul trei în exit-poll
REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Pietriș căzut de pe versant pe marginea șoselei

Un alt motiv, care n-a fost formulat de autorități, e de la sine înțeles: echipele „turcilor”, supervizorii de la CNAIR și muncitorii de la ocoalele silvice veniți să preia lemnul tăiat nu trebuie să stea la coadă în vreo coloană tradițională pe Valea Oltului. 

Drona trece, pietrele rămân

Două proverbe sunt de bază în vocabularul oamenilor de la minister. Unul e „Nu poți să faci omletă fără să spargi ouăle”. Aici omleta fiind proiectul de autostradă, iar ouăle, coada de TIR-uri care se lungește în spatele barierei. La ora 22.00, vor primi liber de trecere, până a doua zi dimineață, la ora 6.00. 

REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Șoferii de TIR așteaptă ora 22.00, momentul în care vor primi „verde” să circule pe Valea Oltului

Al doilea proverb: „Le-a fătat purceaua”. Cu referire la șefii de ocoale silvice care preiau cantitățile importante de lemn rezultate în urma defrișărilor. „Purceaua” fiind pădurea, care aparține unor obști, iar lemnul va fi valorificat, cel puțin pe hârtie, în folosul acestora. 

Live Text Rezultate BEC alegeri prezidenţiale 2024, turul 1. Elena Lasconi l-a depășit pe Marcel Ciolacu și a intrat în turul doi al alegerilor
Recomandări
Live Text Rezultate BEC alegeri prezidenţiale 2024, turul 1. Elena Lasconi l-a depășit pe Marcel Ciolacu și a intrat în turul doi al alegerilor

Oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere lasă să se înțeleagă că, pe măsură ce șantierul la autostradă va avansa, vor exista și alte defrișări, și alte excavări. Probabil, și alte blocări ale DN7. 

REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Porțiune din dealul vizat pentru recoltarea de probe de sol

Echipa CNAIR a venit dotată cu o dronă, pe care o manevrează la fiecare din cele zece puncte de lucru. Pozele și filmările sunt trimise apoi imediat către purtătorul de cuvânt al companiei, Alin Șerbănescu, iar acesta le trimite, la rândul lui, către ministrul Grindeanu. De câteva ori pe zi se petrece acest ritual pe firul scurt, pentru că ministrul a cerut să fie informat în timp real despre starea forajelor. 

REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Valea Oltului fotografiată cu ajutorul dronei. Foto: CNAIR

Vipera de dar nu se caută de dinți

Cu toată presiunea din birouri, șenilatele nu se pot mișca mai repede prin desișuri. Iar muncitorii au nevoie de pauză nu doar de mâncare, ci și de hidratare. 

Arheologi, geologi și ingineri angajați ai proiectantului turc iau prânzul în primele barăci din ceea ce se anunță o mare organizare de șantier. Tot aici, mănâncă și angajații ministerului. Lintea ca ingredient dominant și interdicțiile din bucătăria musulmană converg către popularizarea unui al treilea proverb al autostrăzii: „Nu e proteină ca porcul”. 

Costumul obligatoriu, atât pentru lucrători, cât și pentru monitorii birocrați, include pantaloni speciali, cu manșete lungi, strânse cu șnur. E o măsură de protecție contra viperelor și căpușelor, explică trimișii CNAIR. 

Polițiștii și jandarmii au fost prezenți lângă barieră doar în prima zi când s-a închis circulația. Acum nu mai sunt plasați nici măcar preventiv, pe traseu, până în Lazaret. Un singur panou, pe marginea drumului, anunță drum închis în față. La grătarele cu mici de la Dedulești, nu mai staționează TIR-uri și nici mașini de la Rutieră, pândind șoferii care calcă linia continuă, în drum spre masă. 

REPORTAJ Valea Oltului - viața după barieră. În lipsa traficului, natura își revine și nu prea, iar ministrul Grindeanu supraveghează cu drona progresul lucrărilor
Parapetul temporar menit să întărească interdicția temporară de circulație pe Valea Oltului

În lipsa agitației de pe șosea, stațiunile Călimănești și Căciulata par și ele mai goale decât sunt, în plin sezon estival. Nu e niciun autocar în fața Mănăstirii Cozia. Cu toată frumusețea ei, Valea Oltului era, iată, un mijloc, nu un scop al majorității celor care treceau pe aici. 

Conspirația bună de dimineață se cunoaște

Pe lângă proverbe, oficialii CNAIR colectează și zvonurile despre „adevăratul motiv” pentru care a fost barat DN7. Una dintre teorii e legată de o cabană pe care ministrul Grindeanu vrea să și-o ridice într-o zonă greu accesibilă din munți, unde să nu-l ajungă blestemele șoferilor. O alta pomenește despre pregătiri secrete pentru a respinge un atac al rușilor, în cazul improbabil că aceștia vor trece de traficul din Militari și vor ajunge în defileu. 

Adevăratul motiv e că, în acest moment, nimeni – nici ministrul Grindeanu, nici „turcii”, nici oficialii CNAIR – nu știe exact pe unde va trece autostrada. Sau dacă aceasta este posibilă și ce costuri suplimentare implică. Dacă îi întrebi, toți desenează cu mâinile prin aer, pe deasupra capetelor, de parcă s-ar apăra și de muște, și de întrebări. 

Pietre cădeau și până acum pe carosabilul din Valea Oltului. Pe alocuri, sunt puse plase de oțel. Copaci se prăbușeau și până acum. Unii zac de săptămâni lângă șosea, semnalizați de conuri portocalii. „I-am ridica noi, dar ne face dosar penal. E treaba celor de la Silvic”, spun cei de la CNAIR. Apoi urmează iar expresia din bătrâni cu purceaua. 

Noaptea, circulația se desfășoară ca de obicei. Forezele tac și se aprind farurile. În rest, pe timpul zilei, fluturii, bondarii și păsările și-au reluat marșurile aeriene, într-o liniște dinaintea timpurilor, fără grijă că ajung abțibild pe parbriz sau pe bara din față. 

Cum s-a observat și pe vremea măsurilor anti-COVID, natura își revine relativ repede în lipsa oamenilor. Încă puțin și apar și delfinii în salturi pe lângă hidrocentrala de la Robești. Dar adevărul e că, după cei cinci sau cine știe câți ani de șantier la autostrada Sibiu – Pitești, Valea Oltului nu va mai fi la fel. Va arăta ca un covor de coji de ouă.  

valea-oltului-lucrari-autostrada-p-12Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 17

Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!  

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentarii (10)

NoWay   •   13.07.2024, 15:04

Între noi și specialiștii turci.... Demonstrat este, că la noi nici japonezii nu mai sunt japonezi, în materie de drumuri. O avea țara asta ceva?

HOPAHPO   •   12.07.2024, 16:23

Nu fiti rai , persoana cu tarnacopul este Grindeanu si el nu are nevoie de protectia muncii , pe el il protejeaza partidul . Si dupa cum tine tarnacopul cred ca ase gandeste la Ciolacu.. Dar omul stie ce face , are putere si mult spor . Pana la sfarsitul lunii vom vedea lucrarea intr o poza inramata in fastuosul birou ministerial . Intr o decalaratie facuta pe 6 iunie ministrul spunea :"autostrăzile sunt mult mai importante decât alegerile şi autostrăzile nu au culoare politică" Ce facem Sorine , mintim ? Crezi ca asa o sa se termine lucrarile mai repede ? Asa a fost si cu podul de la Braila , locomotivele care ard intr o veselie pe liniile ferate romane, de vagoanele care se pot folosi la filmari in vestul salbatic , de garile fara wc , sau de sinele deplasate de vreme . Daca Sorin termina autostrada , sigur in septembrie o va inchide din nou pentru reperarii la reparatii . Incompetenta si faleala sunt ar trebui sa fie incluse in curriculum .

theo_s   •   12.07.2024, 15:08

Imi place umorul tau, Maria. Si poeticul, doar o "adiere", nici nu e nevoie de mai mult.

Vezi toate comentariile (10)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Elena Lasconi, despre Călin Georgescu: ”Când am atras atenția că țopăie trolii pe rețelele sociale am fost ridiculizată”
Știrileprotv.ro
Elena Lasconi, despre Călin Georgescu: ”Când am atras atenția că țopăie trolii pe rețelele sociale am fost ridiculizată”
Ce AVERE are Călin Georgescu. Acest detaliu din CV-ul lui a atras în mod special atenția multora. Despre ce e vorba
Viva.ro
Ce AVERE are Călin Georgescu. Acest detaliu din CV-ul lui a atras în mod special atenția multora. Despre ce e vorba
Gabriel Cotabiță, plâns de nașii lui de cununie, Delia și Răzvan Munteanu. Dureros cum au reacționat aceștia după moartea artistului
Libertateapentrufemei.ro
Gabriel Cotabiță, plâns de nașii lui de cununie, Delia și Răzvan Munteanu. Dureros cum au reacționat aceștia după moartea artistului
Cum arată vila de cinci stele din care Călin Georgescu a urmărit rezultatul alegerilor. Motivul pentru care proprietatea nu apare în declarația de avere
FANATIK.RO
Cum arată vila de cinci stele din care Călin Georgescu a urmărit rezultatul alegerilor. Motivul pentru care proprietatea nu apare în declarația de avere
Fiul lui Călin Georgescu a fost coleg de cameră cu Novak Djokovic: „Alături de Nole am băut primul meu pahar de alcool”
GSP.RO
Fiul lui Călin Georgescu a fost coleg de cameră cu Novak Djokovic: „Alături de Nole am băut primul meu pahar de alcool”
„Șoc în România!” Ce spune presa internațională despre victoria neașteptată din primul tur la alegerile prezidențiale a lui Călin Georgescu
Elle.ro
„Șoc în România!” Ce spune presa internațională despre victoria neașteptată din primul tur la alegerile prezidențiale a lui Călin Georgescu
Ce s-a aflat acum despre Cristela Georgescu, soția lui Călin Georgescu. Trecutul neștiut al femeii care aspiră la titlul de Prima Doamnă a României
Unica.ro
Ce s-a aflat acum despre Cristela Georgescu, soția lui Călin Georgescu. Trecutul neștiut al femeii care aspiră la titlul de Prima Doamnă a României
Cine e Călin Georgescu și ce avere are
Financiarul.ro
Cine e Călin Georgescu și ce avere are
Ce avere are Călin Georgescu, câştigătorul turului 1 la alegerile prezidenţiale 
Observatornews.ro
Ce avere are Călin Georgescu, câştigătorul turului 1 la alegerile prezidenţiale 
Horoscop 25 noiembrie 2024. Capricornii au parte de o zi pentru care sunt pregătiți, pentru că li se cere o atitudine ceva mai rezervată
HOROSCOP
Horoscop 25 noiembrie 2024. Capricornii au parte de o zi pentru care sunt pregătiți, pentru că li se cere o atitudine ceva mai rezervată

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI