Suntem primii jurnalisti ajunsi la avionul iesit de pe pista, la 30 decembrie 2007, din cauza unor deficiente de comunicare intre turnul de control si cei care se aflau cu o masina pe pista aeroportului. In acele momente, doar profesionalismul pilotilor si al insotitoarelor de bord i-au salvat pe cei 123 de pasageri imbarcati in cursa Tarom catre Egipt. Am reusit sa luam primul interviu echipajului.
La 30 decembrie 2007 capitanul Nicolae Dinescu si secundul Traian Lepadatu au fost pusi in fata unei decizii dificile, in mainile lor fiind vietile a 127 de oameni, 123 de pasageri si 4 insotitori de bord. In timpul manevrei de decolare, o masina a serviciului de intretinere se afla pe mijlocul pistei.
‘In acel moment, primul instinct a fost scoaterea avionului de pe pista pentru a evita un impact frontal direct’, ne-a povestit capitanul Dinescu, aflat in serviciul Tarom de 25 de ani. In acea zi alaturi de cei doi piloti mai erau insotitoarele de bord Sanda Visan, Cristina Igrisan, Cristina Deleanu si Rodica Negulescu.
Ceata din acea zi a facut imposibila reperarea masinii mai devreme. Avionul a lovit in plin autovehiculul cu jamba stanga, care, smulsa de forta impactului, a lovit direct fuselajul avionului, sectionandu-l.
Ni s-a permis sa fotografiem de aproape, in premiera, epava avionului ramas pe camp, pana cand compania de asigurare va stabili soarta acestuia. Intreg invelisul motorului stang e smuls, iar zeci de cabluri atarna precum intestinele unui animal eviscerat, de sub intreaga aripa stanga. Gasim, intamplator, chiar si o bucata din sasiul masinii. A mai ramas doar un fragment contorsionat de fier.
Cel mai mult ne-a impresionat urma lasata de impactul dintre roata smulsa si fuselajul avionului. O gaura imensa continuata cu o parte sectionata de fuselaj ne duce cu gandul la ce trebuie sa fi simtit pasagerul sub picioarele caruia s-a produs teribila lovitura. Bucatile de fier desprinse s-au transformat in veritabile proiectile, unul din ele gaurind una din aripile din spate.
Insemnele aeronavei au fost acoperite cu vopsea
Una din masurile imediate ale companiei aeriene Tarom a fost acoperirea cu vopsea a insemnelor aeronavei. La urma urmei, pasagerii care decoleaza si aterizeaza pe Otopeni nu cunosc detaliile incidentului, fiind astfel tentati sa dea vina pe companie.
Antrenamentul unui pilot costa 1 milion $
De obicei, presa are foarte rar acces atat de aproape de o aeronava implicata intr-un incident. Noi am avut sansa sa vedem si avionul in detaliu, dar si onoarea de a cunoaste intreg echipajul. ‘In acea zi cursa spre Egipt a pornit cu intarziere. Traficul pe aeroportul de destinatie era aglomerat, asa ca noi am fost amanati. De aceea am plecat mai tarziu. Drumul de pe platforma pana pe pista dureaza 12 minute cu avionul. In mod normal aveau suficient timp sa degajeze masina de pe pista’, isi aminteste capitanul Nicolae Stoian. Intreaga evacuare a pasagerilor a fost supervizata de capitan. Atat pilotii, cat si insotitoarele de zbor urmeaza un program strict de antrenament in fiecare an. ‘Pilotii merg la simulator o data la sase luni, iar stewardesele o data pe an. Tarom foloseste simulatoarele din Dubai. Aici sunt testate diverse scenarii. Antrenamentul unui pilot pe tot parcursul carierei poate ajunge la 1 milion de dolari’, ne-a explicat directorul Tarom, Gheorghe Barla.
Si ei au fost norocosi
O romanca a supravietuit dupa ce avionul in care se afla s-a prabusit
Un avion prabusit in Atlantic, un incendiu devastator care a ucis pilotii la Cluj, un meteorit care a taiat calea avionului, o bomba care era sa arunce in aer avionul cu intreg lotul romanesc de la Olimpiada din Los Angeles in 1984 si zeci de depresurizari, caderi in gol in urma fulgerelor sau aterizari cu un singur motor sunt elementele principale din cartea de vizita a Laurei Grigore.
Cel mai teribil moment din activitatea de 30 de ani a femeii a fost amerizarea cu un avion Tupolev, in Mauritania. Aeronava s-a izbit de un banc de nisip si s-a rupt in doua. Laura a refuzat sa paraseasca epava avionului, preferand sa ramana alaturi de supravietuitori.
Au fost la un pas de dezastru
La 24 septembrie 1994 un avion Airbus A310 al companiei Tarom a fost pe punctul de a se prabusi pe aeroportul Orly din Paris. Capitanul aeronavei a optat pentru o aterizare realizata automat, insa o serie de sisteme nu au raspuns corespunzator. Reactia aeronavei s-a manifestat printr-o urcare brusca, dupa care a intrat in vrie, cazand cu botul direct catre pamant. Dupa 13 minute de haos, pilotul, care deja trecuse pe controlul manual, a reusit sa stapaneasca aeronava si sa o redreseze.
Ei au avut ghinion
La Balotesti au pierit 60 de oameni
La 31 martie 1995, un avion Boeing A310 al Tarom a cazut la scurt timp de la decolare pe campul comunei Balotesti. Motivul prabusirii ramane si astazi un mister pentru public, intrucat cauzele oficiale, defectiune tehnica combinata cu eroarea umana, sunt contestate de martorii incidentului, care au declarat ca au vazut o explozie in coada avionului, in timp ce se afla in aer. La Balotesti au pierit 60 de oameni – 50 de pasageri si 10 membri ai echipajului.
Catastrofa la Verona
Pe 13 decembrie 1995, un avion Antonov 24B, apartinand Romavia, s-a prabusit imediat dupa decolare, in localitatea Villafranca, langa Verona, in Italia. Rezultatul: 49 de morti.