Airports Council International, care reprezintă aeroporturile din întreaga lume, s-a alăturat majorității companiilor aeriene pentru a solicita o alegere între testare sau vaccinare, temându-se că o regulă generală care impune vaccinarea înainte de zbor ar fi la fel de perturbatoare precum carantina.
Qantas Airways a declanșat dezbaterea săptămâna trecută, când a spus că va fi necesară vaccinarea COVID-19 pentru pasagerii din zborurile sale internaționale, care rămân în mare măsură inactive din cauza controalelor stricte la frontierele din Australia.
Dar alte companii aeriene, și acum aeroporturi globale, sunt îngrijorate că așteptarea după vaccinuri i-ar împiedica pe oameni să călătorească până când acestea vor fi lansate pe scară largă, afectând afacerile în regiuni cum ar fi Europa, care au piețe de aviație interne relativ mici.
„La fel cum carantina a oprit în mod eficient industria, o cerință universală pentru vaccinuri ar putea face același lucru. Deși salutăm dezvoltarea rapidă și utilizarea vaccinurilor, va exista o perioadă considerabilă înainte ca acestea să fie disponibile pe scară largă”, a declarat pentru Reuters directorul general al ACI, Luis Felipe de Oliveira.
„Industria nu poate aștepta până când vaccinarea devine disponibilă la nivel mondial. În perioada de tranziție, testele și vaccinurile împreună vor juca un rol cheie în recuperarea industriei” – Luis Felipe de Oliveira, directorul general al ACI
Australia a indicat că persoanele care sosesc din străinătate vor trebui să fie vaccinate sau să se autoizoleze într-un număr limitat de hoteluri.
Directorul executiv al Qantas, Alan Joyce, a declarat că politica s-ar putea răspândi în alte țări, menționând că dovada vaccinării este deja necesară pentru febra galbenă în unele destinații.
„Alte guverne se îndreaptă în această direcție”, a declarat el jurnaliștilor joi.
Însă șeful grupului comercial IATA, care săptămâna trecută și-a redus perspectivele financiare pentru sector, întrucât un al doilea val de cazuri COVID-19 a cuprins Europa și Statele Unite, consideră că obligativitatea vaccinurilor nu ar funcționa la nivel global.
Testarea sistematică este „mai critică pentru redeschiderea frontierelor decât vaccinul”, a declarat pentru Reuters directorul general al IATA, Alexandre de Juniac.
Shukor Yusof, șeful consultanței aeronautice Endau Analytics din Malaezia, a declarat că țările din Asia de Sud-Est vor adopta abordări diferite cu privire la necesitățile de vaccinare. Țările asiatice au unele dintre cele mai puține cazuri de COVID-19 la nivel global.
Ministrul sănătății din Taiwan, Chen Shih-chung, a declarat miercuri că „pașapoartele” COVID-19 pentru a arăta vaccinarea și istoricul infecțiilor sunt o idee bună, dar greu de pus în practică.
Premierul australian Scott Morrison a cerut joi un set comun de recunoașteri globale pentru vaccinurile COVID-19.
Unii experți spun că vaccinurile vor fi dificil de mandatat din cauza ofertei limitate și a unei game de calitate.
Dr. David Freedman, specialist în boli infecțioase din SUA, consideră că mai multe țări vor urma exemplul Marii Britanii și vor folosi testele pentru a reduce timpul de carantină.
„Pentru majoritatea populației lumii, în special în lumea în curs de dezvoltare, vor trece ani înainte ca toată lumea care vrea să zboare să aibă chiar posibilitatea de a obține vaccinul”, a spus Freedman, profesor la Universitatea Alabama din Birmingham.
Pe măsură ce mai multe țări dezvoltă vaccinuri, companiile aeriene și guvernele vor trebui să decidă pe care să le elimine.
„Cealaltă problemă despre vaccinurile obligatorii va fi: bine, ce vaccin ați primit? Avem încredere în fiecare vaccin produs în lume?”, a mai spus Freedman.