Cu un venit mediu de 2.400 de dolari pe familie, indienii nu și-ar permite niciodată modelele de vehicule electrice propuse de industrie. În traficul năucitor, își fac loc însă suplele ricșe și mopedele, fără să le facă și o gaură în buget, fiindcă ele costă doar 1.000 de dolari.
Succesul Indiei cu aceste vehicule ieftine oferă, de asemenea, un model pentru modul în care țările în curs de dezvoltare ar putea renunța la motoarele cu combustie și ar putea combate schimbările climatice fără a avea nevoie de mașini electrice costisitoare, scrie New York Times.
O baterie nouă costă mai puțin decât plinul unei ricșe pe benzină
Kuldeep Singh înlocuiește de două ori pe zi bateriile litiu-ion epuizate din ricșa sa electrică Piaggio de culoare albastru ciel cu altele complet încărcate la stațiile de schimb din New Delhi. „Cel mai bun lucru este că nu există poluare”, le-a spus Singh reporterilor. El plătește pentru baterii noi aproximativ jumătate din prețul pe care l-ar plăti pentru a umple rezervorul unei ricșe convenționale.
Producătorii auto indieni au vândut 430.000 de vehicule electrice în cele 12 luni care s-au încheiat în martie, de peste trei ori mai multe decât în anul precedent. Cele mai multe au fost vehicule cu două și trei roți, autoturismele reprezentând doar 18.000, potrivit datelor din industrie. Americanii, în schimb, au cumpărat aproximativ 487.000 de mașini electrice noi în 2021, o creștere de 90% față de 2020, potrivit Kelley Blue Book, citat de NYT.
În urmă cu aproape 15 ani, tinichigii indieni și întreprinderile mici au început să importe motoare electrice și baterii plumb-acid din China pentru a asambla vehicule ieftine. Cu puține reglementări, vehiculele au devenit populare, provocând totuși probleme de siguranță rutieră. Dar au creat, de asemenea, un spațiu pentru start-up-uri și producători auto consacrați care căutau să construiască ceva mai robust.
Acum, guvernul indian și industria auto pariază puternic pe vehiculele electrice accesibile. Concurența și subvențiile au făcut ca mopedele și ricșele electrice să fie la fel de ieftine sau mai ieftine decât modelele cu motor cu ardere internă. Pentru câteva sute de dolari, unele întreprinderi nou înființate convertesc vehiculele cu motor cu combustie în vehicule alimentate cu baterii. În același timp, creșterea recentă a prețurilor la petrol și gaze naturale a făcut mult mai costisitoare funcționarea vehiculelor cu motor cu combustie.
India are 22 de mașini la mia de locuitori, România, 357
„Există multe regiuni din lume care nu cumpără o mașină de 60.000 de dolari. Tehnologia pentru a servi în climatele mai calde, mai prăfuite sau pe drumuri mai pline de gropi este foarte diferită. India este ca un microcosmos foarte frumos al restului lumii. Dacă putem să o construim aici, va fi foarte relevantă dincolo de ea”, a declarat Bhavish Aggarwal, fondatorul și președintele Ola Electric, în vârstă de 37 de ani, care produce mopede electrice într-o fabrică din statul sudic Tamil Nadu.
A începe cu vehicule mai mici are sens din punct de vedere economic și de mediu pentru India. Cea mai mare parte a combustibilului pentru transport din țară este folosită de vehiculele cu două și trei roți.
Numărul de proprietari de mașini este incredibil de scăzut: în India există doar 22 de mașini la 1.000 de locuitori, față de 980 la o mie de americani. România e la mijloc, avea 357 de mașini la mia de locuitori la finalul lui 2019, adică la jumătate decât SUA, dar de 16 ori mai mult decât India.
„Dacă reușiți să electrificați vehiculele cu două și trei roți, veți fi schimbat jocul”, a declarat Amitabh Kant, fost director executiv al Niti Aayog, agenția guvernamentală care a creat un program de subvenții pentru vehiculele electrice cu două și trei roți în 2015, pentru NYT.
India vinde deja vehicule ieftine cu motor cu ardere internă în Africa, America Latină și alte părți ale Asiei, iar directorii și oficialii guvernamentali speră ca, în cele din urmă, să exporte și o mulțime de vehicule electrice.
Marea provocare: electricitatea să fie produsă în mod nepoluant
Unul dintre cele mai mari obiective ale guvernului este de a reduce poluarea nocivă a aerului din multe orașe mari, în special din New Delhi.
Vehiculele alimentate cu baterii nu vor elimina această poluare, deoarece trei sferturi din energia electrică din India provine de la centrale electrice pe bază de cărbune. Chiar și modelele electrice care își obțin energia de la centralele pe cărbune sunt, în general, responsabile pentru mai puține gaze cu efect de seră decât modelele pe benzină. De asemenea, India investește masiv în energia solară, iar prim-ministrul Narendra Modi a promis anul trecut că, până în 2030, țara va obține jumătate din energia sa din alte surse decât combustibilii fosili.
„Tranziția către vehiculele electrice trebuie să vină mână în mână cu producția de electricitate”, a declarat Fatima Arroyo-Arroyo, specialist în transport urban la Banca Mondială.
Tranziția va dura, în mod clar, timp. Constructorii auto indieni au vândut peste 16 milioane de mașini, autobuze, motorete, ricșe și alte vehicule în cele 12 luni care s-au încheiat în luna martie, iar doar 2,6% dintre acestea erau electrice. Dar unele părți ale pieței se schimbă rapid: mai mult de 45 la sută dintre vehiculele cu trei roți au fost electrice.
Pentru șoferii de ricșe, precum domnul Singh, principala atracție este reprezentată de banii pe care îi poate economisi pe combustibil, astfel încât să poată duce acasă o parte mai mare din tarifele lor. Producătorii spun că cea mai mare problemă a lor este să țină pasul cu cererea.
Directorul unei companii ce produce vehicule electrice a declarat că trecerea la energia pe baterii este puțin probabil să se întâmple dacă lumea se va baza doar pe marii producători auto, precum Tesla și Ford Motor. Marii producători cresc prețurile cu mii de dolari și s-ar putea să nu ajungă niciodată să facă vehicule electrice care să fie accesibile pe scară largă în India și Africa.
Încercarea de a concura China
Vehicule electrice cu costuri reduse, desigur, există și în alte țări. China este un lider în ceea ce privește mașinile mici alimentate cu baterii. O societate mixtă a General Motors, SAIC și Wuling vinde o mașină electrică pentru patru pasageri la prețul de 4.500 de dolari. Cu o viteză maximă de aproximativ 100 de kilometri pe oră și o autonomie de 160 de kilometri, Wuling Hongguang Mini E.V. este foarte potrivit pentru orașe.
India arată că există o piață imensă pentru vehicule chiar și mai ieftine. În 2014, premierul indian Modi a demarat un efort numit „Make in India” pentru a stimula producția. Dar campania a avut rezultate inegale, iar optimismul că India va fi următoarea China s-a estompat. Economia indiană a fost slabă chiar și înainte de pandemie, iar investițiile străine directe și exporturile au stagnat în ultimii ani.
În plus, Modi curta Tesla să construiască o fabrică în India. Directorul executiv al Tesla, Elon Musk, spusese că va construi o fabrică în India doar dacă țara își reduce tarifele pentru mașinile importate, astfel încât să poată stabili mai întâi o piață pentru Tesla prin importul de mașini din Shanghai.
Analiștii au spus că a fost înțelept că premierul a oprit negocierile. Cea mai ieftină mașină a sa costă aproximativ 40.000 de dolari, dar majoritatea mașinilor de aici se vând cu mai puțin de 10.000 de dolari.
ivryernest • 07.09.2022, 21:49
"Made in India" se spune pe românește "Fabricate în India". Oare unii jurnaliști și-au "uitat" limba maternă ?