Mocănița de la Vişeu de Sus este ultima cale ferată forestieră cu abur din Europa care încă mai este folosită pentru transportul lemnului, dar și în scop turistic.

Despre mocănița de pe Valea Vaserului

Mocănița de pe Valea Vaserului este cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale ferată forestieră cu ecartament îngust, care funcţionează cu locomotive cu abur, alimentate cu lemn și cărbuni.

Calea ferată forestieră Vișeu de Sus, cunoscută mai ales sub numele de Mocănița de pe Valea Vaserului este exploatată atât forestier, cât și turistic, fiind clasată ca monument istoric.

Mocanita de pe Valea Vaserului
Mocanita de pe Valea Vaserului

Scurt istoric

Construcția căii ferate forestiere pe Valea Vaserului a început în 1932, într-o perioadă în care acest tip de căi ferate era foarte la modă în Europa, în special în zona Carpatică.

Ecartamentul îngust era necesar pentru a permite căii ferate să urmeze traseul sinuos al râului. La urcare, locomotiva împingea vagoanele goale pentru lemn, iar la coborâre, greutatea lemnului, coroborată cu gravitația, permitea trenului să coboare până în Vișeu de Sus.

Cum ar răspunde sistemul de sănătate din România la un cutremur de magnitudinea celui din Turcia. Două mari spitale din București ar pica
Recomandări
Cum ar răspunde sistemul de sănătate din România la un cutremur de magnitudinea celui din Turcia. Două mari spitale din București ar pica

În toamna anului 1944, trupele germane şi maghiare încă se aflau în Maramureş încercând să stabilească o linie defensivă în faţa Armatei Roşii. Lucrări de amenajare genistică au fost realizate şi pe Valea Vaserului. Atunci când armata germano-maghiară s-a retras, calea ferată forestieră a fost parţial distrusă. Mai multe poduri au fost aruncate în aer, în scopul încetinirii avansării ruşilor în Maramureş.

Calea ferată forestieră a fost refăcută de C.A.P.S. între 1946 – 1948. După ce lucrările de reparaţie au fost finalizate, calea ferată forestieră a fost extinsă între 1950-1954 cu alte ramificaţii pe văi secundare. A contribuit astfel şi mai mult la exploatarea forestieră pe Valea Vaserului.

În anul 1961, după finalizarea tuturor lucrărilor la calea ferată, rețeaua C.F.F. Vișeu de Sus însuma o lungime totală de 79,095 km, dintre care linia magistrală avea 46,028 km. Restul reprezentau ramificațiile, depozitele și liniile de garare din stații.

Cele mai multe dintre locomotivele cu aburi din România au fost scoase din funcțiune și abandonate în anii ’90. Totuși, pe ultima cale ferată forestieră activă din România, unele dintre ele au avut șansa să-și redescopere utilitatea, străbătând valea îngustă a Vaserului cu același entuziasm pe care l-au avut odinioară.

Cele mai devastatoare cutremure din istoria recentă. Cinci seisme au provocat împreună aproape 1,3 milioane de decese
Recomandări
Cele mai devastatoare cutremure din istoria recentă. Cinci seisme au provocat împreună aproape 1,3 milioane de decese

Pe CFF Vișeu circulă 4 locomotive cu abur funcționale. În plus există și alte câteva locomotive cu abur nefuncționale și mai multe locomotive diesel.

După 2000, exploatarea feroviară pe Valea Vaserului este realizată de o firmă română privată. Aceasta are ca obiect de activitate fabricarea de furnire şi panouri din lemn. În plus, este sprijinită de o asociație elvețiană, care a dezvoltat componenta turistică și a readus la viață Mocănița de pe Valea Vaserului.

Așa s-au repus în funcţiune locomotive retrase, s-au procurat noi vagoane şi s-au restaurant depoul şi clădirea istorică a gării.

Ce traseu are Mocănița de pe Valea Vaserului

Mocănița de pe Valea Vaserului circulă din mai până în octombrie cu trenuri cu abur pentru turişti şi iubitori de căi ferate, până la stația Paltin, adică 21, 6 km.

Pornind din Vişeu de Sus spre pădure, există aprox. 8 km de drum neasfaltat, presărat cu case spre Stația Novaț. Mocănița continuă de-a lungul râului Vaser, printr-o zona spectaculoasă din punct de vedere al peisajului, cu regiuni înguste ale defileului.

Mocănița face apoi o pauză scurtă pentru alimentarea cu apă a locomotivei. Apoi trece de Stația Cozia și ajunge la finalul traseului turistic regulat, stația Paltin. La stația Paltin există spațiu de picnic și servicii cu servire rapidă, bunătăți tradiționale.

Un inginer specializat în structura clădirilor cu risc seismic îl contrazice pe Gheorghe Mărmureanu: „Nu există predicție seismică. El interpretează un eșantion statistic”
Recomandări
Un inginer specializat în structura clădirilor cu risc seismic îl contrazice pe Gheorghe Mărmureanu: „Nu există predicție seismică. El interpretează un eșantion statistic”
Statia Paltin de pe traseul mocanitei
Statia Paltin de pe traseul mocanitei

Principalele atracții pe Valea Vaserului

Bazinul Văii Vaserului, eşantion emblematic al valorilor naturale şi culturale ale Parcului Natural Munţii Maramureşului, se întinde pe 36.000 ha.

Râul Vaser, străbatate această vale spectaculoasă în care peisajul alternează între păduri dese, stânci prăpăstioase şi poieni cu izvoare minerale.

  • Piatra Şoimului;
  • Galeriile din cel de-al doilea Război Mondial;
  • Tunelele săpate în stâncile Munţilor Maramureşului, între cantonul Baradău şi staţia Botizu.

Mocănița de pe Valea Vaserului – program și preț bilete

În funcție de perioada anului, programul mocăniței poate să varieze, mai ales în zilele de sărbători. În mod normal, mocănița circulă doar de luni până joi, însă în perioadele de vârf de sezon, programul este zilnic.

Program:

Programul este unul estimativ, singura oră sigură fiind cea de plecare, adică ora 09.00. Este posibil ca programul să suporte modificări pe traseu.

  • Plecarea din Vişeu de Sus 09:00
  • Popas Paltin (km 21.6) aprox 11:00
  • Sosire Vişeu de Sus aprox. 15:00

Preț bilete

  • Preț bilet Mocănița de pe Vaserului pentru adulţi – 75 de lei
  • Pensionari, Studenți., Persoane cu dizabilități – 62 de lei
  • Copii între 6-16 ani – 49 de lei

Biletele pentru Mocănița de pe Valea Vaserului pot fi achiziționate și online. Acest lucru este recomandat mai ales în perioadele de vârf de sezon, când numărul turiștilor este foarte mare. Pentru a vă asigura locul în mocăniță este bine să luați în calcul să cumpărați biletul în avans.

Curiozități despre mocăniță

  • Părţile principale ale unei locomotive cu aburi sunt: căldarea sau cazanul (ce transformă apa în aburi utilizând căldura rezultată din arderea combustibilului), motorul locomotivei şi carul locomotivei
  • Durata medie de viaţă a unei locomotive este de 40 de ani
  • La 20 de km, o locomotivă consumă 7 m steri de lemn, 6 mc de apă, 30 kg de cărbune, 5 litri de ulei industrial şi 10 litri de ulei pentru cilindru
  • Personalul unei mocăniţe este format dintr-un mecanic, ajutor de mecanic, şef de tren şi frânar

Vezi şi alte trasee cu mocănița în România!

Păreau cuplul perfect, iar divorțul lor a șocat pe toată lumea. Cu cine a fost surprins acum la Roma
GSP.RO
Păreau cuplul perfect, iar divorțul lor a șocat pe toată lumea. Cu cine a fost surprins acum la Roma
Urmărește-ne pe Google News
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Zgomotul sinistru care s-a auzit în timpul cutremurului din Turcia! Înregistrarea este înfiorătoare, nu mulţi au curaj să o asculte
Playtech.ro
Zgomotul sinistru care s-a auzit în timpul cutremurului din Turcia! Înregistrarea este înfiorătoare, nu mulţi au curaj să o asculte
Mulți le-au criticat că și-au dus mama la un centru de recuperare. Apoi, Oana Roman făcea o criză de nervi: Sora mea mi-a spus că nu se duce să o vadă pe mama pentru că nu consideră că mai are vreun motiv. Va urma jihad! Acum Catinca Roman rupe tăcerea
Viva.ro
Mulți le-au criticat că și-au dus mama la un centru de recuperare. Apoi, Oana Roman făcea o criză de nervi: Sora mea mi-a spus că nu se duce să o vadă pe mama pentru că nu consideră că mai are vreun motiv. Va urma jihad! Acum Catinca Roman rupe tăcerea
"O să mă omoare!" Apelul disperat la 112 al femeii răpite de manelistul "Gicuţă din Apărători". Poliţiştii au salvat-o din maşina în flăcări în ultima clipă
Observatornews.ro
"O să mă omoare!" Apelul disperat la 112 al femeii răpite de manelistul "Gicuţă din Apărători". Poliţiştii au salvat-o din maşina în flăcări în ultima clipă
FOTO După ce a rămas fără casă, o femeie a luat o decizie radicală. A renunțat la traiul obișnuit și s-a mutat într-un avion
Știrileprotv.ro
FOTO După ce a rămas fără casă, o femeie a luat o decizie radicală. A renunțat la traiul obișnuit și s-a mutat într-un avion
Pericolul care îi pândește pe mulți utilizatori de telefoane cu Android. Cum poți pierde bani fără să îți dai seama
FANATIK.RO
Pericolul care îi pândește pe mulți utilizatori de telefoane cu Android. Cum poți pierde bani fără să îți dai seama
Ministrul de Interne al Austriei a fost la Bucureşti şi a rămas perplex: ”Aşa ceva el n-a mai văzut în Europa”. Ce l-a uimit
Orangesport.ro
Ministrul de Interne al Austriei a fost la Bucureşti şi a rămas perplex: ”Aşa ceva el n-a mai văzut în Europa”. Ce l-a uimit
Horoscop 7 februarie 2023. Capricornii sunt concentrați pe anumite probleme, dar viața își vede de-ale ei, iar ei nu observă mare lucru
HOROSCOP
Horoscop 7 februarie 2023. Capricornii sunt concentrați pe anumite probleme, dar viața își vede de-ale ei, iar ei nu observă mare lucru
Inovația digitală care vine în ajutorul părinților cu copii de peste 10 ani
PUBLICITATE
Inovația digitală care vine în ajutorul părinților cu copii de peste 10 ani