La 1 ianuarie a intrat în vigoare liberalizarea pieței de energie, iar clienții au fost practic forțați să își schimbe furnizorul sau să ceară oferte concurențiale de la actualul furnizor pentru a nu fi loviți de scumpiri între 13% și 26% la electricitate.
„La începutul anului erau circa 5,7 milioane de consumatori în serviciul universal, iar la data de 25 ianuarie mai erau 5,5 milioane, astfel că față de 1 ianuarie avem 200.000 de consumatori care au migrat la alt furnizor”, au arătat surse din cadrul ANRE.
Un număr de 2,9 milioane de consumatori au deja contracte pe piața concurențială, astfel că nu sunt afectați de liberalizare.
Vor primi acasă cele mai bune oferte
ANRE a decis recent prelungirea până la 30 iunie a termenului de tranziție în care populația poate alege un nou furnizor.
În această perioadă, clienţii casnici vor primi acasă cea mai bună ofertă de preț din partea furnizorilor actuali și vor beneficia de o reducere care să acopere diferența între prețul de serviciu universal și cea concurențială.
Decizia vine după ce presa a prezentat cozi la ghișee pentru schimbarea contractelor.
Românii, conservatori la schimbarea furnizorului
Românii sunt conservatori în privința schimbării furnizorului de energie electrică, două treimi dintre aceștia arătând că nu doresc să treacă la altul, teama de schimbare și lipsa informațiilor fiind principalele piedici, arată un sondaj IRES publicat miercuri.
Jumătate dintre participanți (54%) nu au luat încă o decizie privind schimbarea furnizorului, iar dintre cei 45% care au luat decizia doar 5 procente spun că vor trece la altă companie, în vreme ce 40% vor continua la același furnizor, mai arată datele.
Nu au fost informați
Două treimi dintre participanți au mai spus că nu se simt îndeajuns de informați cu privire la efectele procesului de liberalizare.
Conform cercetării de piață, un român din zece are probleme cu plata facturilor. Costurile energiei electrice sunt potrivite pentru 44% dintre cei chestionați, însă mult prea mari pentru alți 53%.