Ottavio Şerbănescu (foto), director general al companiei de administrare pentru asociaţiile de proprietari Scomet, ne spune în ce situaţii putem face o astfel de contestaţie.
Numărul de persoane nu e cel real. Conducerea asociaţiei (comitet executiv, preşedinte) nu poate decide în mod arbitrar modificarea numărului curent de persoane declarat de către proprietar. Excepţie fac situaţiile în care, în mod evident, într- un apartament locuiesc mai multe persoane decât cele declarate, iar vecinii semnalează acest lucru comitetului.
Consumurile sunt exagerate. În cazul apartamentelor contorizate, în lista de plată trebuie să se regăsească doar consumurile pe care le-am declarat. În acest sens, este bine ca, atunci când predăm administratorului consumurile (indexurile) lunare, acesta să semneze de primire. Sau să le transmitem prin e-mail. Mai nou, unele aplicaţii informatice folosite de către administratori permit introducerea indexului apometrelor de către proprietari direct în softul folosit.
Cheltuielile sunt repartizate incorect. Legea obligă administratorii să repartizeze cheltuielile după anumite criterii: număr curent de persoane, consumuri, cotă-parte indiviză, cheltuieli pe beneficiari, pe consumatori tehnici. Una din cele mai frecvente erori e repartizarea salariului îngrijitorului pe numărul curent de persoane, deşi criteriul legal e cota parte indiviză.
Lipsa de transparenţă a listei de plată. Toate cheltuielile trebuie să fie justificate prin documente contabile (facturi, state de plată, bonuri fiscale), evidenţiate într-o anexă la lista de plată, astfel încât proprietarii să înţeleagă uşor cum se cheltuiesc banii asociaţiei.
Alte erori: lipsa semnăturii preşedintelui asociaţiei, introducerea la plată a unor sume sau fonduri neaprobate de adunarea generală, modul greşit de aplicare a sistemului de penalizări etc. (Baza legală: HG nr. 1588/2007 – norme de aplicare a Legii 230/2007).
Trebuie să primeşti răspunsul în 7 zile
Contestaţia se face în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată, iar preşedintele asociaţiei este obligat să răspundă în termen de şapte zile. Dacă răspunsul nu este satisfăcător sau nu respectă termenul legal, putem sesiza situaţia la Serviciul pentru relaţia cu asociaţiile de proprietari din cadrul Primăriei.