Dacă ai nevoie să închei o tranzacție imobiliară, cu siguranță ai o serie de întrebări cu privire la ce ai de făcut, mai exact, fie din postura vânzătorului, fie din cea a cumpărătorului – iar asta cu atât mai mult dacă n-ai mai trecut niciodată prin așa ceva. De regulă, cele mai multe curiozități ale clienților sunt legate de formalitățile legale implicate de acest proces, incluzând aici atât accesarea unei finanțări bancare, cât și încheierea efectivă a contractului de vânzare-cumpărare, la notar. Cea din urmă etapă prezintă, de regulă, un interes deosebit nu doar pentru că presupune îndeplinirea anumitor condiții legale, ci și pentru că implică anumite costuri. Din cele de mai jos poți afla mai multe detalii practice despre acest subiect, începând cu cine plătește taxele notariale (vânzătorul sau cumpărătorul) și cum se calculează acestea.
Plata taxelor notariale – vânzătorul sau cumpărătorul?
De cele mai multe ori, achitarea taxelor notariale cade în sarcina cumpărătorului unei proprietăți imobiliare – un lucru cât se poate de firesc, de altfel, având în vedere că acesta este cel care dispune de „lichidități” într-o tranzacție. De menționat este, cu toate acestea, că responsabilitatea de a achita taxele notariale nu îi revine în mod obligatoriu celui care face achiziția – aceasta fiind, mai degrabă, rezultatul practicii. Așa se face că, în anumite cazuri, cele două părți implicate într-o tranzacție pot conveni să împartă aceste cheltuieli – sau chiar ca acestea să revină integral proprietarului care vinde. Este evident însă că, în asemenea situații, achitarea onorariului notarial de către vânzător va fi „acoperită”, în cele din urmă, tot din suma încasată de către acesta de la cumpărător.
Cum se calculează taxele notariale?
În cazul în care suportarea taxelor notariale cade în sarcina ta, în calitate de cumpărător, cu siguranță ești interesat să afli cât va trebui, mai exact, să scoți din buzunar pentru acestea. Mai întâi de toate, trebuie să știi că suma pe care o vei avea de plătit la notar se calculează în funcție de prețul de vânzare declarat sau pe baza grilelor notariale privind valorile imobiliare minime. „Dacă preţul convenit de părţi pentru imobil este inferior celui rezultat din expertizele UNNPR privind valorile proprietăţilor imobiliare, onorariul notarial se va calcula folosind valoarea rezultată din aceste expertize. […] Este recomandat ca părțile să declare prețul convenit în realitate și în actul de vânzare-cumpărare deoarece nedeclararea valorii reale a tranzacţiei poate avea atât consecinţe penale (evaziune fiscală), dar şi civile, cu privire la posibilitatea anulării actului pentru motivul prețului fictiv sau derizoriu”, explică reprezentanții legeaz.net.
Taxe notariale vânzare locuință
Potrivit acestora, cheltuielile care îi revin cumpărătorului sunt compuse din onorariul pentru autentificarea contractului de vânzare-cumpărare, acestuia adăugându-i-se taxa de intabulare datorată Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) și, respectiv, onorariul autentificării contractului de ipotecă (în cazul proprietăților achiziționate prin credit). Spre exemplu, potrivit calculatorului de taxe notariale disponibil pe legeaz.net, cumpărătorul unei locuințe în valoare de 60.000 de euro, prin credit, ar avea de achitat aproximativ 3.675 de lei pentru autentificarea contractului de vânzare, 1.212 lei pentru autentificarea contractului de credit și, respectiv, circa 443 de lei taxa de intabulare către ANCPI; cei care ar face achiziția printr-un credit cogarantat de către stat ar beneficia, însă, de o reducere importantă, având de achitat doar autentificarea contractului de vânzare (2.573 de lei) și taxa către ANCPI (tot 443 de lei).
Taxe notariale teren
În cazul în care proprietatea achiziționată este un teren, răspunsul la întrebarea cine plătește taxele notariale – cumpărătorul sau vânzătorul – este același. Procedura de calcul nu diferă în mod substanțial de situația cumpărării unei locuințe, cu deosebirea că un teren poate fi achiziționat printr-un credit ipotecar standard, însă nu și printr-un împrumut cogarantat de către stat, respectiv Noua Casă. Astfel, pentru o proprietate în valoare de 20.000 de euro, pentru care se apelează la un credit, cumpărătorul ar trebui să plătească 1.566 de lei pentru autentificarea contractului de vânzare, 675 de lei pentru autentificarea contractului de credit și, respectiv, circa 148 de lei pentru taxa de intabulare. În cazul în care tranzacția este susținută exclusiv din fonduri proprii, din cele de mai sus se va scădea suma datorată pentru autentificarea contractului de credit.
Cuantumul onorariului notarial diferă în funcție de valoarea imobilului achiziționat, fie el locuință sau teren
Obligațiile vânzătorului
În procesul de concretizare a tranzacției, în responsabilitatea vânzătorului intră eliberarea mai multor documente implicate de procedura legală. Când vine vorba de încheierea actelor la notar, însă, sunt șanse mari ca acesta să nu aibă sarcini suplimentare. Excepție fac situațiile în care obiectul vânzării îl face un imobil mai scump de 450.000 de lei – pentru care vânzătorul-persoană fizică va trebui să achite un impozit pe venit a cărui formulă de calcul presupune aplicarea unei cote unice de 3% la suma care depășește acest prag. Pe de altă parte, în cazul locuințelor nou-construite, vânzătorul-persoană juridică plătitoare de TVA va datora statului și acest impozit. (De menționat este că pentru imobilele de până la 450.000 de lei se aplică o cotă de TVA de 5%, în vreme ce, pentru locuințele ce depășesc această sumă, vânzătorul trebuie să achite TVA-ul normal, respectiv 19%.)
Obligațiile cumpărătorului
Dincolo de căutarea (și găsirea!) locuinței visate, cumpărătorul are de îndeplinit câteva sarcini importante în procesul de concretizare a unei tranzacții imobiliare. Mai întâi de toate, acesta trebuie să se asigure că dispune de finanțarea necesară pentru o asemenea achiziție, apoi să facă toate demersurile pentru a obține un credit de la bancă – făcând rost (inclusiv de la vânzător) de actele care trebuie să fie incluse în dosarul de credit (și, apoi, la notariat). În calcularea bugetului, el va trebui să includă atât avansul pe care va trebui să-l achite vânzătorului, cât și o serie de cheltuieli adiționale pe care le presupune încheierea unei tranzacții imobiliare – incluzând aici, desigur, și taxele notariale.
Care sunt actele necesare pentru vânzarea unei locuințe
Pentru a vinde și, respectiv, cumpăra o locuință, cele două părți implicate într-o tranzacție trebuie să prezinte la notariat o serie de documente. Printre acestea se numără: actele de identitate ale vânzătorului și cumpărătorului; certificatul/certificatele de căsătorie și eventualele convenţii matrimoniale; eventualele procuri în vederea reprezentării la semnare de către o terță parte; actele de proprietate ale imobilului; documentaţia cadastrală și încheierea de intabulare; certificatul de atestare fiscală; adeverinţa de la asociaţia de proprietari (dacă e cazul); ultimele facturi și chitanțe pentru plata utilităţilor; alte acte din istoricul proprietăţii; certificatul de performanţă energetică a imobilului.
Actele necesare pentru vânzarea unui teren
După ce ai aflat cine plătește taxele notariale în cazul vânzării unui teren, probabil vrei să știi și ce acte sunt necesare pentru încheierea tranzacției – indiferent în sarcina cui cade să facă rost de acestea, respectiv a vânzătorului sau a cumpărătorului. Per ansamblu, situația este similară celei în care obiectul contractului de vânzare-cumpărare îl face o locuință. Deosebirea constă în aceea că, în cazul în care este vorba despre un teren, devin irelevante certificatul de atestare fiscală, adeverinţa de la asociaţia de proprietari, dovada achitării ultimelor facturi – și, evident, certificatul de performanţă energetică.
Sursă foto: Pixabay.com