Inițiativa a fost pusă pe picioare în orașul majoritar kurd Adıyaman (Semsûr‎). Din februarie, cadrele medicale au început să îi sune pe vârstnicii eligibili pentru imunizare și să-i întrebe de ce nu au venit la programare.

Apoi, echipați cu genți frigorifice pline cu flacoane de vaccin și ocazional însoțiți de muhtari – liderii comunității -, medicii au început să colinde zonele rurale pentru a vizita pacienții încă reticenți.

Teoria lor este aceea că o discuție față în față va schimba opinia omului. Și se pare că această teorie funcționează, sporind rata de acceptare a serului împotriva COVID în zonă cu aproape 30%, potrivit doctoriței Hülya Doğan Tiryaki.

„Echipele sunt sfătuite să folosească un limbaj calm și argumente logice la telefon. În jur de jumătate dintre oamenii pe care îi sunăm ne spun apoi că vor veni la clinică pentru vaccinare”, explică ea pentru The Guardian.

„Pe toți ceilalți îi vizităm în persoană și cele 35 de echipe ale noastre reușesc să convingă în jur de 150 de oameni în fiecare zi. Faptul că mergem alături de liderii comunității ne ajută: ei cunosc familiile pe care le vizităm și deschid un canal de încredere”, adaugă doctorița.

Astfel de inițiative par necesare.

Guvernul de la Ankara și-a propus să vaccineze toată populația de peste 40 de ani până la finalul lunii iunie, dar reticența în fața vaccinului este ridicată.

Potrivit datelor oficiale, 23,6% dintre persoanele de peste 65 de ani au decis să nu se vaccineze. În jur de 14% dintre cadrele medicale au aceeași opinie.

Teama de necunoscut

În timpul unei astfel de vizite, Fatma Gultekin, o femeie de 66 de ani, s-a îngrijorat când muhtarul local, un doctor și un funcționar al Ministerului Sănătății au apărut în fața ușii.

Mai multe apeluri telefonice ale doctorului de familie nu o convinseseră să se vaccineze. Dar după ce echipa a asigurat-o personal că injecția o va proteja de virus și i-au promis că vor sta cu ea în așteptarea unor eventuale efecte secundare, a acceptat.

Mulți oameni cu care echipele de convingere se întâlnesc refuză vaccinul deoarece se tem că acesta le-ar putea provoca probleme de sănătate precum diabet, tensiune arterială, infertilitate.

„Cred că, uneori, oamenii spun asta deoarece vor să își ascundă teama de necunoscut”, spune doctorul İbrahim Kaygusuz.

„Chiar și bunica mea, care are 76 de ani, mi-a spus că îi este teamă că va deveni sterilă dacă se vaccinează. I-am spus că nu e cazul să se îngrijoreze și că oricum nu mai vrea să aibă alt copil”, spune medicul.

Uneori, muhtarii trebuie să fie și mai convingători și să ofere vouchere sau carduri cadou persoanelor mai reticente.

„Mai multe persoane ne-au întrebat dacă nu le facem vaccinul și în celălalt braț”, după ce au văzut că există și astfel de încurajări, spune Kaygusuz.

Strategia va fi aplicată și în Antalya

În Kuyulu, un sat aflat la 45 de kilometri de Adıyaman, un bărbat de 57 de ani, Yusuf Erol, spune că mama sa a murit de COVID, dar că tot este îngrijorat că vaccinul îi va afecta tensiunea arterială.

Soția sa, Naile, spune că a auzit că vaccinul va interfera cu postul Ramadanului.

Însă după 10 minute de discuții cu echipa, amândoi au decis să se vaccineze. „Au venit până aici să discute cu noi. Le sunt recunoscător pentru timpul oferit”, spune Erol.

Campania de convingere din Adıyaman a demarat mulțumită eforturilor depuse de autoritățile locale, care au cerut aprobare de la Ministerul Sănătății.

Ministrul sănătății, Fahrettin Koca, a anunțat luna aceasta că strategia va fi pornită la nivel național, dar nu a anunțat încă o dată în acest sens. Deocamdată, provincia Antalya, de la Mediterana, a început o campanie similară săptămâna trecută.

Turcia folosește acum trei vaccinuri – Sinovac, Pfizer și Sputnik – ca parte a campaniei de imunizare. Restricțiile de temperatură înseamnă că, deocamdată, echipele de convingere pot folosi doar vaccinul chinezesc Sinovac, care nu este la fel de eficient precum celelalte.

Asta nu a împiedicat-o pe Hatice Yalcin, o femeie de 66 de ani, să vină repede pentru a-și primi serul, atunci când a auzit că echipa de medici îi vizitează vecinul.

„O să ajungeți în paradis pentru toată treaba asta bună”, le-a spus ea cadrelor medicale.

Citeşte şi:

Când se va putea programa în platformă rapelul în alt centru de vaccinare? Precizările lui Valeriu Gheorghiță

Concluziile după concertul-test cu 5.000 de oameni organizat în Barcelona. Câte persoane s-au infectat cu COVID

Fostul ministru Florian Bodog, urmărit penal pentru abuz în serviciu și fals

O femeie a intrat într-un centru de vaccinare și i-a dat pe ascuns un bilet asistentei. Aceasta a chemat urgent poliția
PARTENERI - GSP.RO
O femeie a intrat într-un centru de vaccinare și i-a dat pe ascuns un bilet asistentei. Aceasta a chemat urgent poliția
Florin Busuioc, UMILIT public de fiul pe care a ales să îl uite. Tânărul a devenit obscen pe social media VIDEO
Playtech.ro
Florin Busuioc, UMILIT public de fiul pe care a ales să îl uite. Tânărul a devenit obscen pe social media VIDEO
Mihai, un tânăr şofer de TIR din Brăila, a fost ucis cu sabia într-o parcare din Franța, sub privirile neputincioase ale soției
Observatornews.ro
Mihai, un tânăr şofer de TIR din Brăila, a fost ucis cu sabia într-o parcare din Franța, sub privirile neputincioase ale soției
Horoscop 18 mai 2021. Săgetătorii trebuie să fie atenți la mesajele adresate de partenerii de cursă lungă
HOROSCOP
Horoscop 18 mai 2021. Săgetătorii trebuie să fie atenți la mesajele adresate de partenerii de cursă lungă
Iluzia optică a fetiței care se scufundă în beton ”topește creierul oamenilor”. Îți poți da seama ce s-a întâmplat, de fapt?
Știrileprotv.ro
Iluzia optică a fetiței care se scufundă în beton ”topește creierul oamenilor”. Îți poți da seama ce s-a întâmplat, de fapt?
Cîţu, schimbare de ultim moment! Unde le este interzis persoanelor nevaccinate să intre. Totul s-a modificat în câteva ore
Telekomsport
Cîţu, schimbare de ultim moment! Unde le este interzis persoanelor nevaccinate să intre. Totul s-a modificat în câteva ore
CSALB, partener de conciliere pentru consumatori și bănci (Publicitate)
PUBLICITATE
CSALB, partener de conciliere pentru consumatori și bănci (Publicitate)