Inainte de a porni in cursa, una dintre cele mai complexe operatiuni pentru ‘securizarea’ unei aeronave este degivrarea, adica indepartarea sloiurilor de gheata depuse pe aripile sau fuselajul avionului. Procesul a produs saptamana trecuta intarzieri pe Aeroportul Otopeni, provocand mari probleme pasagerilor.
Orele intregi de asteptare cu nervii intinsi la maximum i-au scos din sarite pe pasagerii curselor de pe Aeroportul Otopeni, saptamana trecuta. Motivul pentru care aparatele de zbor nu au decolat catre destinatii a fost greaua desfasurare a degivrarii. Dupa caderile masive de zapada, avioanele ramase la sol au trebuit sa fie ‘curatate’ de gheata groasa depusa pe aproape tot parcursul unei saptamani. Daca mai adaugam si avioanele care deja efectuau zboruri si trebuiau trecute prin acest proces, deja putem intelege ca cele 8 utilaje destinate degivrarii au facut cu greu fata cererii foarte mari, astfel intervenind si intarzierile.
Pe Aeroportul Otopeni, unde au survenit intarzierile, actioneaza companiile Globe Ground si Menzies, fiecare cu cate 4 utilitare, iar pe Baneasa, Romanian Airport Services, cu 2 utilaje si Blue Air cu unul singur.
Din cauza caderilor masive de zapada, avioanele surprinse de ninsoare pe platforma Otopeni au fost incarcate foarte tare cu zapada si din cauza ghetii depuse timpul-record pentru realizarea degivrarii complete a ajuns in cazul unei aeronave pana la doua ore si jumatate, operatiune care ar fi durat in conditii de iarna blanda doar o jumatate de ora.
Practic, sloiurile sunt indepartate sub presiunea unui jet de apa calda amestecata cu un lichid care topeste gheata. ‘Daca depunerile nu sunt indepartate, mai ales de pe flapsuri sau eleroane, pilotului ii va fi imposibil sa dea comenzi aeronavei’, ne-a spus Dorin Ivascu, directorul Romanian Airport Services, una din companiile care asigura degivrarea avioanelor pe Aeroportul Baneasa. Inainte de decolare, dupa imbarcarea pasagerilor, o masina speciala, echipata cu un brat mobil, controlat de un operator, imprastie un jet de apa fierbinte amestecat cu lichidul degivrant in zonele unde sunt depuneri.
‘Avionul e dotat cu o serie de senzori. Asa ca in afara locurilor unde depunerile sunt vizibile se actioneaza si pe zonele indicate de aparatele de la bord. De asemenea, exista si un sistem de degivrare in aer. O serie de supape sufla cu mare presiune aer cald in zonele acoperite cu gheata’, ne-a explicat Marius Girdea, directorul operational al Aeroportului Baneasa.
‘Dupa o ninsoare zdravana urmata de inghet, degivrarea poate dura chiar mai mult de o ora, fiind folosit peste o tona de lichid. In cazul acesta, degivrarea costa si 6.000 de euro’, ne-a spus Dorin Ivascu.
Un astfel de utilaj cu ajutorul caruia se scapa de gheata de pe avion costa 100.000 de euro. Trebuie tinut in garaje incalzite cand nu e folosit pentru a nu permite inghetarea apei din rezervoare.
Pasagerii pot face reclamatii la ANPC
ANPC verifica in aceste zile modul in care companiile aeriene care nu si-au putut efectua cursele au acordat asistenta pasagerilor. In consecinta, pasagerii care au avut probleme cu aceste curse pot face reclamatii la ANPC in cazul in care nu s-au indeplinit urmatoarele conditii: nu li s-au oferit mese si bauturi racoritoare direct proportionale cu timpul de asteptare; cazare hoteliera pentru fiecare noapte de asteptare; transportul dintre aeroport si locul cazarii; posibilitatea de a alege rambursarea intregului cost al biletului.
49 de oameni morti in 1995 pentru ca avionul nu a fost „dezghetat”
Zapada si gheata de pe intreg fuselajul avionului scad portanta aparatului de zbor. Acesta devine prea greu sau instabil datorita depunerilor inegale de pe aripi, sau inoperabil, daca gheata blocheaza flapsurile sau eleroanele, piesele prin care pilotul controleaza directia avionului in aer. O astfel de tragedie nu a putut fi evitata in 13 decembrie 1995. Atunci, un avion Antonov 24B apartinand companiei Banat Air s-a prabusit imediat dupa decolare, in localitatea Villafranca, langa Verona, in Italia. Rezultatul a fost tragic, 41 de pasageri si 8 membri ai echipajului au pierit pentru ca avionul era supraincarcat si pentru ca s-a sarit peste degivrarea avionului.
84 de pasageri blocati ieri pe aeroportul din Timisoara
Doua curse aeriene care trebuiau sa aterizeze ieri dimineata pe Aeroportul International Aurel Vlaicu (Baneasa) au fost redirectionate pe Aeroportul International ‘Henri Coanda’ din Otopeni, din cauza cetii. Cele doua avioane veneau de la Valencia si respectiv Paris. De asemenea, 84 de pasageri ai unei curse Roma-Baneasa au stat de luni seara pana ieri la ora 13.00 pe aeroportul din Timisoara, unde au fost dusi pentru ca aeronava nu a putut ateriza la Bucuresti.
Echipajul aeronavei iesite de pe pista va fi recompensat
Echipajul cursei esuate la 30 decembrie 2007, in frunte cu capitanul aeronavei, Nicolae Dinescu, va fi recompensat, astazi, de compania Tarom pentru profesionalismul de care a dat dovada in momentul incidentului. ‘Si-au facut cu onoare si profesionalism datoria in a impiedica o tragedie prin frangerea unui zbor’, ne-a spus directorul Tarom, Gheorghe Barla. La 30 decembrie 2007, in timpul decolarii, un avion Boeing 737-300 al companiei Tarom a iesit pe camp dupa ce a trecut peste o masina aflata pe mijlocul pistei. Nici unul dintre cei 123 de pasageri nu a fost ranit.