Traficul tot mai haotic, cu şoferi care ignoră atât regulile de circulaţie, cât şi pe cele dictate de bunsimţ, dar şi dificultăţile întâmpinate în sezonul rece, când regine pe şosele sunt zăpada şi poleiul, l-au determinat pe Edwin Keleti, singurul român care a testat o maşină de Formula 1, să deschidă o şcoală de pilotaj. Şcoala, înfiinţată împreună cu George Grigorescu, alt nume de rezonanţă al sporturilor cu motor din România, nu e una unde putem învăţa să şofăm ca la raliu, cum s-ar putea crede. Acolo, “meseriaşii volanului” predau pilotaj defensiv, adică tehnici avansate de control al maşinii. Mai precis, cei doi îi învaţă pe şoferi cum să se comporte la volan în situaţii delicate, cum sunt cele cauzate de viscol şi zăpadă abundentă, gheaţă, polei, ploaie, derapaje, obstacole apărute brusc în faţa maşinii şi multe altele întâlnite în viaţa de zi cu zi pe şosea.
A avut peste 200 de cursanţi
“Am avut, în ultima perioadă, peste 200 de cursanţi, majoritatea din zona firmelor cu parcuri de maşini”, spune Edwin Keleti. Acestora li se adaugă, susţine instructorul, diferiţi şoferi care simt nevoia să înveţe lucruri suplimentare pentru a se putea descurca mai bine pe drumurile din ce în ce mai aglomerate. “Pe de altă parte, noi încercăm să-i atragem spre şcoala noastră pe cei care au impresia că stăpânesc la perfecţie arta şofatului, că lor nu li se poate întâmpla nimic, drept urmare apasă la maximum pedala de acceleraţie, ignoră şi cele mai elementare reguli rutiere, stau într-o rână la volan, sunt neatenţi şi comit accidente”, spune Keleti.
Cum se desfăşoară cursurile?
Cursurile de pregătire, care se organizează în grupuri de 8-12 persoane, costă 582 € de participant. Înscrieri se pot face pe site-ul www.qualians.ro. Lecţiile se desfăşoară timp de două zile, pe două module, prima parte fiind teoretică, iar cea de-a doua, practică.
“Şoferii sunt trecuţi, mai întâi, printr-un curs teoretic de două ore, cu imagini şi grafice, urmat de o sesiune de întrebări şi răspunsuri, în care le oferim explicaţii pentru orice fel de problemă”, ne-a declarat Keleti. Componenta practică se desfăşoară timp de o zi, pe o pistă securizată de la Ghimbav, unde cursanţii sunt supuşi unei serii de exerciţii cu maşina, cum ar fi slalom, frânare de urgenţă, evitare bruscă de obstacole, oprire la punct fix sau schimbare de bandă.