În 2019 și 2020, Primăria Sectorului 3 a cheltuit 12 milioane de lei, adică 2,4 milioane de euro, pe spoturi de promovare în presă. Buletin de București a scris despre asta în luna iulie a anului trecut.
Aceste spoturi sunt invocate acum pentru a justifica o nouă astfel de achiziție: un contract de 6 milioane de lei fără TVA – 7,14 milioane de lei cu TVA – care să se întindă pe durata acestui an, cu posibilitate de prelungire pentru încă 4 luni din 2023.
vrea să cheltuiască PS3 cu publicitatea online și TV
Contractul ar urma să cuprindă 6 spoturi, care să fie rulate de două ori pe zi, timp de 400 de zile.
Ce vor conține clipurile răspunde chiar Primăria Sectorului 3 în caietul de sarcini al licitației, publicat la sfârșitul lunii decembrie: „campanii de promovare a serviciilor și a investițiilor publice ale Sectorului 3”.
Informația a fost publicată și de Spotmedia aseară.
Argument pentru o nouă campanie: gunoiul din coșuri
Ce spune Primăria Sector 3? Că precedentele clipuri, cele care au costat 12 milioane de lei, au avut efect:
- Clipurile despre salubrizare s-au transformat în mai mult gunoi în coșurile din gunoi ale sectorului: „cantitatea de gunoi stradal strânsă din coșurile de gunoi a crescut semnificativ, ceea ce demonstrează că demersurile de promovare ale mesajelor campaniei au avut efectul scontat”;
- Clipurile despre învățământul dual în sectorul 3 au făcut ca „aproximativ 70% din elevii înscriși în clasele de învățământ dual să opteze pentru liceele sectorului 3”.
Putem astfel concluziona că demersurile și totodată cheltuielile întreprinse până în prezent în cadrul acestui contract au fost perfect justificate.
fragment din caietul de sarcini al noii achiziții:
5 pachete TV, 4 pachete de publicitate online
Contractul urmează să fie spart în nouă bucăți, dintre care cinci (notate în document cu litere de la A la E) sunt spoturi de câte 30 de secunde, care urmează să fie rulate de fiecare televiziune de 800 de ori, adică timp de 400 de zile de câte două ori pe zi. Celelalte patru părți (F-G-H-I) sunt contracte de publicitate online. În total 4.000 de spoturi difuzate de televiziuni.
Costurile sunt de 1.000.000 de lei per pachet de spoturi (5.000.000 de lei în total) și între 200.000 și 400.000 de lei publicitatea online/pachet reclame online (încă un milion în total, preț fără TVA). În total, 6.000.000 de lei fără TVA, 7,14 milioane de lei cu TVA.
Ce va prezenta Primăria Sectorului 3 în clipuri?
Pe de-o parte, clădiri și spații încheiate, precum parcări – dintre care se remarcă parcarea de pe bd. Decebal, scrie în caietul de sarcini. Dar primăria vrea să promoveze și lucrări încă neterminate, cum ar fi parcul acvatic din Pantelimon sau hala Laminor.
Caietul de sarcini publicat de Primăria Sectorului 3:
Șantierul unde a murit un om
Libertatea a scris, în septembrie anul trecut, că un muncitor a murit pe șantierul parcului acvatic din Pantelimon cu un an și jumătate înainte ca alți doi să fie uciși de un mal de pământ la altă lucrare din sector.
Cel decedat în Pantelimon s-a stins pe 17 ianuarie 2020 după ce a căzut de la înălțime, iar Poliția și Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 3 au deschis un dosar penal.
Acum 4 luni, toate instituțiile implicate în cazul muncitorului decedat, de la serviciul SMURD la ITM și Parchet, au răspuns solicitării ziarului. Singura care n-a oferit un răspuns nici până acum este Primăria Sector 3.
Șantierul încă nefinalizat din Pantelimon, atribuit firmei AS3 Administrare Străzi S3 SRL, din subordinea primăriei, ar urma, așadar, să facă parte dintr-unul dintre spoturi.
Dar nu numai el.
Vor fi promovate și parcările pe care s-a dat nejustificat un milion de euro
În argumentație, pe lângă investițiile punctate clar – parc acvatic, hala Laminor, parcarea de pe bd. Decebal – există și o categorie mai largă de investiții ori servicii ce ar putea fi incluse în clipuri.
Și, pe lângă accesul online la plata facturilor sau serviciile de salubritate, Primăria Sector 3 enumeră și locurile de parcare de reședință.
Aici intervine un raport de audit făcut de Curtea de Conturi și intrat în posesia ziarului Libertatea. Acesta e finalizat pe 5 noiembrie 2021, acum doar două luni, și se referă la anul 2020, primul an de pandemie.
Unul dintre lucrurile semnalate de raport este cheltuirea nejustificată, prezentată ca „abatere” și „afectare a bugetului sectorului 3”, a 4,7 milioane de lei – aproape un milion de euro – pe parcări aflate pe artere ce nu sunt în administrarea Primăriei Sector 3.
„Juridicul” nu a avizat parcările!
În audit se arată că „împrejurările care au condus la această abatere se datorează faptului că prin rapoartele de specialitate (neavizate de Direcția Juridică) nu s-a specificat cine este administratorul arterelor de circulație”.
Așadar, fără să treacă pe la departamentul juridic, un raport a „uitat” să specifice că parcările ce urmează să fie amenajate în sectorul 3 nu se fac pe străzi ce aparțin de sectorul 3. Cel mai probabil, deși auditorii au omis să menționeze asta în raport, pentru că arterele sunt bulevardele și străzile principale din sector care aparțin de Primăria Municipiului București.
Astfel, se arată în același document, „consecința economico-financiară” a abaterii „o constituie angajarea necorespunzătoare a resurselor financiare ale instituției publice precum și afectarea cheltuielilor din bugetul local al sectorului 3”.
Sublinierile aparțin celor care au redactat raportul de audit.
A încasat bani pe parcările de pe străzile care nu-i aparțin
Aceștia arată, în plus, că sumele nu sunt înregistrate în evidența deținătorului bunului și, mai mult, că din folosirea acelor locuri de parcare primăria a încasat venituri de 348.000 de lei.
Ziarul a încercat să afle și poziția Primăriei Sector 3 marți, însă aceasta nu a răspuns, deocamdată, solicitării ziarului.
foto: Hepta
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro