UPDATE ora 16.15: Ministrul Sorin Grindeanu a declarat după discuțiile cu transportatorii că „acord o foarte mare atenție solicitărilor” și că „pentru orice problemă există și o soluție”, dar a precizat că doar anumite probleme pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor, în timp ce restul trebuie rezolvate „din partea altor autorități ale statului”.
Doar două măsuri pot fi realizate imediat, este vorba despre două grupuri de lucru care să rezolve anumite probleme, mai precis eliminarea pirateriei în transporturi și modificarea cadrului normativ referitor la transportul alternativ.
Potrivit Ministerului Transporturilor, părțile implicate au convenit următoarele:
- Ministerul Transporturilor va sprijini demersurile partenerilor sociali care țin de competența ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română și Ministerul Finanțelor în problemele legate de RCA, indemnizația de hrană și cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România și țările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier
- Reducerea timpilor de așteptare la frontierele UE și non UE prin implementarea a 2 măsuri:
- separarea fluxurilor UE și non-UE, unde este posibil
RecomandăriCalmul dinaintea furtunii prezidențiale. Nimeni de la PSD nu a prevăzut înfrângerea lui Marcel Ciolacu- preselecția camioanelor, inițial în vămile Giurgiu și Nădlac cu extindere ulterioară la nivel național
- Pentru problemele referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza așteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare
- Cu privire la eliminarea toleranțelor, se va reveni la toleranța de 4% pe axă și 5% pe masă totală și la toleranțele aplicate la depășirea dimensiunilor maxim admise. Termen 15 zile
- Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST. Termen 7 zile
- MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR. Termen 10 zile
- Ministerul Transporturilor va organiza un grup de lucru pentru îmbunătățirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea pirateriei în transporturi. Termen imediat
- Crearea unui Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor și Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. Retragerea din procedura de consultare publică/modificarea proiectului de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ. Termen imediat
Știrea inițială: Întâlnirea dintre transportatori și ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, va avea loc la ora 13.00. Discuțiile au loc în contextul în a șaptea zi de proteste ale transportatorilor și fermierilor.
„Astăzi, 16 ianuarie 2024, ora 13.00, la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii va avea loc o întâlnire între ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin Grindeanu, şi reprezentanţii Confederaţiilor patronale şi Federaţiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri”, se precizează în anunțul ministerului condus de Grindeanu.
Între timp, protestele începute în urmă cu șapte zile continuă, transportatorii și fermierii precizând, după ultimele discuții purtate cu premierul Marcel Ciolacu, că decizia de a rămâne în stradă aparține fiecăruia dintre participanți.
În urma negocierilor de duminică de la Ministerul Agriculturii au fost agreate 13 solicitări ale fermierilor, printre care acordarea în regim de urgenţă a plăţilor APIA, compensarea pierderilor suferite de fermierii români afectaţi de importurile din Ucraina, acordarea de credite cu dobândă subvenţionată și plata unui sprijin de 100 de euro per hectar pentru culturile înfiinţate în toamna anului 2022 pe cadrul Ucraina.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat duminică seară, 15 ianuarie, că 99% din solicitările fermierilor s-au rezolvat, iar în privința transportatorilor negocierile continuă.
Revendicările transportatorilor
- Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
- Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 și respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere).
- Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene, şi evitarea dublei taxări.
- Mutarea controalelor rovinietei, cântarului şi măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere).
3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană
- Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
- Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 de euro/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare.
4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
- Reglementarea unei legi antidumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
- Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc două ore.
- Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu.
- Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia.
- Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente.
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport.
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa, care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.
Foto: Inquam Photos / Casian Mitu
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro