Cuprins:
Cotația țițeiului a scăzut de la 130 de dolari, nivel înregistrat săptămâna trecută, la mai puțin de 100 de dolari în acest moment, însă carburanții nu au înregistrat o ieftinire echivalentă. Prețul carburanților este acum în jur de 8 lei pe litru, deși barilul de țiței s-a ieftinit cu 30%, iar ultima oară când petrolul era la același nivel, combustibili costau în jur de 7 lei pe litru.
Datele furnizate de Monitorul Prețurilor, o platformă gestionată de Consiliul Concurenței, arată acum în București prețuri între 7,8 lei pe litrul de benzină standard la Petrom, 7,91 lei pe litru la Lukoil și 8,19 lei MOL.
La motorina standard prețurile pornesc de la 7,9 lei pe litru la Petrom și ajung la 8,19 lei pe litru la MOL și 8,31 lei la OMV.
Asaltul de la benzinării
Miercurea trecută, când prețul țițeiului ajungea la 130 de dolari pe baril, benzinăriile din România au fost luate cu asalt de șoferi după zvonuri false răspândite pe internet, potrivit cărora carburanții vor ajunge să coste 10-11 lei pe litru.
Nu au ajuns la acest nivel, dar la benzinăriile MOL unele sortimente au ajuns la 9 lei.
În ziua următoare, rețeaua de benzinării Petrom, cea mai mare din țară, afișa prețuri de 7,99 lei pe litrul de motorină și benzină standard.
Față de nivelurile respective, reducerile operate până în acest moment sunt de 10-20 de bani pe litru la Petrom și de aproximativ 30-40 de bani la MOL.
Cele mai mari rețele de alimentare din România sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, Socar și Gazprom.
Ce se întâmplă
Consultantul fiscal Emilian Duca spune că există două motive pentru care prețurile la carburanți rămân mari chiar și după scăderi masive ale cotațiilor țițeiului:
- Petroliștii vor să își protejeze profiturile.
- Stocurile au fost făcute atunci când prețurile erau mari, așa că reduceri consistente de preț vor veni după epuizarea acestora.
Este o problemă legată de modul de calcul. Când crește prețul barilului, ei vin și cresc prețul la pompă. Dar până consumă stocurile, prețul rămâne. Creșterea este bruscă, dar reducerea e lentă, așa își protejează profiturile. Explicația principală este că dacă ai vânzări la prețuri mari, ții de vânzări cât poți. Se întâmplă în toată Europa acest fenomen. Revenirea se face treptat, pe măsură ce își consumă stocurile achiziționate la preț mai mare.
Emilian Duca:
Reducerea accizelor, promisă de Câciu
Ministrul Finanțelor Adrian Câciu a anunțat recent reducerea cu 50% a accizelor la carburanți pentru genera o reducere cu un leu a prețului la pompă, de la 7 lei pe litru la acel moment, la 6 lei pe litrul de carburant.
Însă pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de aprobarea Comisiei Europene.
Reducerea este însă greu de greu de implementat, deoarece există un nivel minim al accizelor în Uniunea Europeană, iar operațiunea ar face ca România să intre sub acest prag.
Economiștii consultați recent de Libertatea erau sceptici că Guvernul va putea obține undă verde din partea Comisiei Europene pentru scăderea accizelor la combustibili.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro