UPDATE 11:35 | Camelia Sas a revenit cu un al doilea e-mail în care cere ca ziarul să modifice mai multe lucruri în acest text, lucru pe care Libertatea nu îl va face. Citiți întreaga ei reacție la finalul articolului.
S-a dezvoltat o întreagă rețea de profitori. În mod normal, cu tot cu transport, poți aduce măștile în România la următoarele prețuri: aa 0,21 dolari (1 leu) masca simplă cu trei pliuri, iar statul o ia cu 2,6 lei! (Cazul Pop-Up Shop Band SRL – Unifarm) și 1,7 dolari (8 lei) pentru masca FFP 2, iar statul o ia cu 28 de lei! (Cazul Romwine & Coffee SRL – ONAC)
Specialist în achiziții publice:
Libertatea a dezvăluit ieri că, în marea criză de echipamente de protecție contra COVID-19, Unifarm a cumpărat din China 2,2 milioane de măști cu trei pliuri, la un preț dublu decât cel cu care au sosit în România. Firma Ministerului Sănătății a făcut afacerea prin două firme intermediare, care nu și-au asumat nici un risc, de vreme ce tot statul le-a achitat și un avans consistent.
- În răspunsul sosit joi seară, prima dintre firme confirmă prețul publicat de ziar, cel cu care a adus în țară măștile: 0,285 $, echivalentul a 1,583 lei. În spitale, măștile au ajuns cu 2,61 lei.
- Recunoașterea îi aparține Cameliei Sas, soția fostului comandor SRI Alexandru Sas, dat afară din serviciu anul trecut. Camelia Sas a făcut tranzacția prin firma sa de modă, Pop-Up Shop Band SRL, reprofilată în ultimele săptămâni în afaceri de echipamente medicale pentru stat.
”A fost o tranzacție comercială standard. Firma căreia i-am vândut produsele avea posibilitatea să le vândă oricărei părți interesate. Faptul că în final produsele au ajuns la Unifarm este un detaliu comercial pentru mine și nu am știut unde vor ajunge aceste produse”, Camelia Sas, acționar Pop-Up Shop Band SRL.
Starea de Urgență a pus oamenii în casă, licitațiile în cui și a oferit șefilor instituțiilor statului o putere și bani mai mulți pentru tranzacții decât au avut vreodată.
Ca să facă achiziții contra COVID-19, Unifarm are la dispoziție un credit de 230 de milioane de euro.
Adrian Ionel, director Unifarm:
În timp ce statul a amânat de două ori achiziția a 1,6 milioane de măști prin licitații pe SECAP, 2,2 milioane de măști au fost cumpărate, duminică 5 aprilie, prin încredințare directă de către Unifarm.
Libertatea a dezvăluit ieri că oameni din Unifarm au sesizat că firma importatoare face, de fapt, modă, și aparține soției unui fost comandor SRI. Prin această firmă și prin următoarea, căci au fost doi intermediari, prețul măștilor aproape că s-a dublat, de la 1,58 lei la 2,61, cu cât au ajuns în spitale.
Inițial, firma Pop-Up Shop Band SRL n-a răspuns întrebărilor ziarului. Joi seara, Camelia Sas a revenit și a răspuns.
Faptul că au ajuns la preț dublu în spitale e ”un detaliu comercial”
Camelia Sas confirmă că măștile i-au sosit în România cu 0,285 dolari (1,583 lei după taxele vamale), preț care include și transportul China-Viena cu avionul și Viena-București cu un camion.
Camelia Sas spune însă că n-a știut că vor ajunge la Unifarm și că acesta “e un detaliu comercial pentru mine”. Ea neagă că soțul ei, Alexandru Sas, dat afară din SRI, are vreo legătură cu tranzacția.
Ca să arate că prețul cu care le-a livrat mai departe este corect, patroana firmei de modă spune că ”este mai mic” decât prețul cu care eMag, printr-o promoție recentă vinde măștile către clienții săi ”fără adaos”: 3 lei cu TVA inclusă.
Libertatea a contactat mai mulți importatori care fac afaceri de timp îndelungat cu China. ”Puse de guvern, fabricile din China s-au reprofilat pe materiale medicale. Și de o vreme livrează. Sigur că s-au scumpit față de acum un an, dar sunt mult mai ieftine față de ce cumpără statul sau cetățenii români”, a spus unul dintre aceștia.
S-a dezvoltat o întreagă rețea de profitori. În mod normal, cu tot cu transport, le poți aduce în România la următoarele prețuri: 0,21 dolari (1 leu) masca simplă cu trei pliuri și 1,7 dolari (8 lei) pentru masca FFP 2. Statul dă pe ele, după cum ați văzut și există publice și primele achiziții, 2,6 lei masca simplă și 28 de lei pe masca FFP2!
Specialist în achiziții publice:
Și mai există încă un factor care scade prețul. Atât taxele vamale, cât și TVA-ul pentru materialele sanitare cumpărate de sistemul sanitar, public sau privat, au fost suspendate. În mod normal nu se mai plătesc, chiar dacă aici există o practică neunitară, reclamată de importatori.
Publicăm mai jos răspunsurile integrale ale Cameliei Sas, cea care a importat 2,2 milioane de măști ajunse în spitale, prin Unifarm.
1. Fiind vorba despre bani publici, ne puteți spune, vă rugăm, care este prețul cu care le-ați vândut către Med Healthcare Project SRL?
Firma Pop-up shop nu a vândut nimic statului, ci firmei Med Healthcare Project. A fost o tranzacție comercială standard. Firma căreia i-am vândut produsele avea posibilitatea să le vândă oricărei părți interesate. Faptul că în final produsele au ajuns la Unifarm este un detaliu comercial pentru mine și nu am știut unde vor ajunge aceste produse.
Markup-ul cu care am vândut mai departe aceste produse este 0,576 lei/buc, 26,7% din prețul de vânzare (include discounturile și donațiile către spitale).
Prețul de vânzare este de 2,159 lei/buc, iar costul de achiziție este de 1,583 lei. La costul de achiziție de 0,285 USD CIF, se adaugă costul de cercetare de piață pentru a ajunge la fabrica din China, astfel încât să poată garanta faptul că furnizorul va livra efectiv aceste produse, cu plata 100% în avans.
Firma Pop-up shop nu a vândut nimic statului, ci firmei Med Healthcare Project. A fost o tranzacție comercială standard.
2. Am vrea să ne spuneți cum ați reușit să realizați această tranzacție, având în vedere că obiectul de activitate al firmei este de vânzare de haine online.
Am început demersurile pentru autorizarea codurilor CAEN necesare și am plătit deja participarea la un curs de specializare în domeniu.
3. Soțul dumneavoastră, fostul comandor SRI Alexandru Sas, a cunoscut această tranzacție sau a avut vreo implicare în ea?
Alexandru nu are nici o legătură cu această tranzacție și nici o legătură de rudenie cu Ioan Mircea Pascu.
Aș vrea să vă mai rog ceva: să observați faptul că pe site-ul eMag, măștile sunt vândute, fără adaos comercial, la un preț similar (2,467 lei + TVA), adică mai mare decât prețul la care am vândut eu măștile către partenerul meu comercial.
Roxana Murgu este asociată în această firmă, dar acum câțiva ani am stabilit că pe această firmă îmi voi desfășura eu activități independente de magazinul online. A fost un gentlemen agreement, fără să facem modificarea și la Registrul Comerțului. Am rămas asociate într-o a doua firmă, care operează magazinul. Roxana nu a fost implicată în această tranzacție.
UPDATE 11:35 Cel de-al doilea e-mail trimis de Camelia Sas:
„Buna ziua,
Am citit noul articol publicat de dumneavoastra.
Va rog sa eliminati asocierea intre “retea de profitori” si firma Pop-up Shop. Va rog sa eliminati orice asociere intre Pop-up Shop si statul roman sau Unifarm, pentru ca este total gresita. De asemenea, nu este corect sa asociati pretul de 0,21 USD achizitie cu 2,6 lei vanzare cu „cazul Pop-up Shop”; citez din articolul dumneavoastra: „0,21 dolari (1 leu) masca simplă cu trei pliuri, iar statul o ia cu 2,6 lei! (Cazul Pop-Up Shop Band SRL – Unifarm)”
Pretul total de achizitie de 1,583 lei NU include nici TVA si nici taxe vamale. In USD pretul de achizitie este 0,355 USD. Pretul de achizitie NU este 0,285 USD, pentru ca nu puteam sa ajung la furnizor din China fara sa platesc si celelate costuri direct aferente acestei achizitii.
De asemenea, firma mea NU a facut si nu intentioneaza sa faca afaceri cu statul roman. Acest lucru il confirma inclusiv istoricul firmei.
Va rog sa faceti modificarile necesare pe site.
Multumesc,
Camelia”
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro