Pentru orice pasionat de raliuri, numele lui Tommi Makinen este sinonim cu succesele inregistrate de Mitsubishi pe scena Campionatului Mondial. A cucerit patru titluri mondiale, consecutiv, fiind primul pilot care se poate lauda cu aceasta performanta,  iar dupa retragere a ramas tot in motorsport si este unul din preparatorii oficiali ai constructorului Subaru. Dan Girtofan, campionul en titre al raliurilor din Romania, concureaza cu o masina pregatita de Tommi Makinen Ltd.


Libertatea: Cum a fost dupa retragerea din activitate?
Tommi Makinen:
La inceput a fost greu, eram obisnuit cu un program aglomerat. Stiam ca astazi sunt intr-o tara, maine eram in alta zona. Dupa un timp, iesi din acest vartej si incepi sa te bucuri de timpul liber, vrei sa fii cat mai mult alaturi de familie. Nu mi-a fost usor sa iau pauza, dar a fost decizia mea si nu regret ca am renuntat. Am certitudinea ca am luat aceasta hotarare intr-un moment in care inca eram competitiv si ma luptam pentru victorie.


Prima victorie in Mondial va fi mereu o amintire speciala

Care este cea mai frumoasa amintire din perioada de pilot?
Ei bine, as spune ca daca ma uit in jurul meu, aceasta este o amintire frumoasa (rade si arata spre frumoasele hostesse)… Serios vorbind, am foarte, foarte multe amintiri placute: evident, intotdeauna un loc important il va ocupa prima mea victorie in Campionatul Mondial, in 1994, in Raliul celor 1.000 de lacuri, pe cand pilotam pentru Ford. De asemenea, as fi nebun daca as omite cele patru titluri mondiale.

Dar cea mai trista amintire…
Cursele auto nu iti aduc numai bucurii, mereu exista ocazii cand traiesti si deziluzii… Intotdeauna poti suferi o pana care sa te intarzie sau motorul poate sa nu mai functioneze la aceiasi parametri. Au fost mai multe momente de acest fel, dar nu a existat unul anume care sa ma faca sa sufar prea mult, am trecut cu bine peste ele.

Dintre cele patru titluri mondiale, care a fost cel mai dificil de obtinut?
Fara indoiala, cel mai greu a fost in 1998, anul in care a abandonat Carlos Sainz. Poate ca nu cel mai dificil, dar clar a fost cel mai norocos. Eu eram primul la start si chiar in prima proba speciala am abandonat. Nu a fost vina mea, a fost greseala organizatorilor. Plouase mult, traseul era foarte plin de apa si au presarat nisip pe o anumita portiune, dar au omis sa ne anunte. Recunoasterile au fost facute in niste conditii speciale, iar la start erau cu totul altele. Am derapat, am lovit o piatra – care nu prea avea ce cauta acolo – si am rupt suspensia spate. Imi facusem deja bagajele, nu mai speram nimic, dar am fost sunat sa mi se spuna ca Sainz a abandonat cu 500 de metri inainte de sosirea ultimei speciale. Reactia mea a fost: ‘Cred ca iti arde de glume’, dar omul era foarte serios…


„Estul Europei este important pentru noi, deoarece pilotii de raliu devin tot mai valorosi”


Libertatea: A fost dificil sa incepi cariera de preparator de masini?
Tommi Makinen:
In primul rand, as spune ca a fost foarte placut, pentru ca am fost inconjurat de persoane pline de entuziasm, care isi doreau sa contribuie la dezvoltarea acestei afaceri. Am inceput in 2004 si am fost foarte bucuros sa descopar oameni de valoare in jurul meu, dornici sa fie responsabili de ceea ce fac.

Cat de importanta este piata est-europeana?
Este una importanta pentru noi, deoarece se afla inca in plina dezvoltare. Dar nu trebuie sa omitem amanuntul ca noi tratam cu aceeasi importanta toate pietele, pentru ca fac parte din ceea ce reprezinta afacerea noastra. Raliurile au multi fani, iar in aceasta zona a Europei pilotii devin din ce in ce mai valorosi.

Care este cel mai bun rezultat al unui client?
Din fericire, ne putem lauda ca am obtinut performante peste tot. Spre exemplu, titlul national reusit de Giri (n.a. – Dan Girtofan), anul trecut, in campionatul romanesc, obtinut dupa un sezon palpitant.


„Bugetul minim pentru un raliu este de 25.000 €”


Libertatea: Daca as incepe acum sa particip la raliuri, care este bugetul minim de care as avea nevoie?
Tommi Makinen:
Depinde de mai multi factori. Niciodata nu poti spune care este bugetul minim, ci, mai degraba, ce vrei sa faci cu acei bani. Trebuie sa stii clar nivelul la care vrei sa participi, cate raliuri poti sa faci, daca optezi sa iei startul in campionatul romanesc sau intr-unul international. Este foarte dificil sa spui care este bugetul minim necesar. Si nu trebuie sa omiti ca acesta depinde si de modul in care se termina raliurile pentru tine, deoarece una este suma daca ajungi cu bine la sosire si altele sunt cheltuielile cand ai accidente care se soldeaza cu daune materiale.

Kevin Morris, director de marketing la Tommi Makinen Ltd., a fost mai explicit in privinta banilor: ‘Bugetul este mereu o problema, atunci cand esti privat. Cred ca singurii care nu au aceasta grija sunt pilotii echipelor de uzina. Pentru a stabili suma minima, trebuie sa ne spui numarul de raliuri, nivelul de experienta, daca vrei sa cumperi masina sau doar sa o inchiriezi. De asemenea, daca iti asiguri tu asistenta tehnica sau apelezi la noi. Dar ca sa iti raspund clar, suma minima este in jurul a 25.000 de euro’.


Patru piloti romani ii sunt deja clienti


Libertatea: Daca e sa excludem Finlanda, care e cea mai importanta piata?
Tommi Makinen:
Am ajuns la momentul in care avem clienti foarte multi, in multe tari de pe glob, si sunt importanti in egala masura pentru noi. Pe toti ii tratam la fel, incercam sa le oferim cel mai bun material de concurs si cele mai bune solutii, pentru ca ei sa fie in postura de a invinge.

Te gandesti sa participi la vreo etapa din Romania?
Nu, nu cred. Am pus ca-pat carierei in 2003 si de atunci ma ocup numai de afaceri. Bineinteles ca, din cand in cand, mai urc in cockpit, dar aceasta numai pentru a face teste si a contribui la dezvoltarea masinilor pe care le prepar.

Este dificil sa lucrezi cu Giri?
Da, este foarte dificil… (rade)

De ce?
Glumesc, desigur. Am avut ocazia sa ne cunoastem tot mai bine in decursul lunii trecute, cand am efectuat o serie de teste pentru a verifica potentialul masinii. Si stiu ca vom avea o colaborare indelungata, pentru ca are un sponsor puternic. Stii ce inseamna Sika in finlandeza? Porc…

Crezi ca in viitor vei avea mai multi clienti in Romania?
Poate ca o sa ti se para ciudat, dar deja avem destui clienti aici. Patru dintre protagonistii Campionatului National folosesc masini de a caror pregatire ne ocupam noi. Iar acest lucru nu poate decat sa ne bucure, asta insemnand ca ne-am facut treaba bine, iar clientii nostri sunt multumiti de activitatea noastra.


Carte de vizita

Data nasterii: 26 iunie 1964, Puuppola.
Echipe: Nissan, Mitsubishi, Subaru.
Prima masina de raliuri: Ford Escort RS 2000 (1985).
Primul raliu: Nokia Rally (12 octombrie 1985).
Primul raliu in CM: Jyvaskyla 1000 Lakes Rally (1987).
Raliuri in CM: 139.
Prima victorie in CM: Jyvaskylan Suurajot
(Raliul Finaldei/ 1994).
Titluri mondiale: 4 (1996, 1997, 1998, 1999).
Victorii WRC: 24 – Finlanda/4 (1994, 1996, 1997, 1998); Suedia/3 (1996, 1998, 1999); Kenya/2 (1996, 2001); Argentina/3 (1996, 1997, 1998); Australia/2 (1996, 1998); Portugalia/2 (1997, 2001); Spania/1 (1997); San Remo/2 (1998, 1999); Monte Carlo/4 (1999, 2000, 2001, 2002); Noua Zeelanda/1 (1999).

Urmărește-ne pe Google News
Gestul șocant făcut de Serena Williams după ce a fost umilită de Simona Halep. Acum s-a aflat: "Doamna organizatoare devenise palidă când a văzut"
GSP.RO
Gestul șocant făcut de Serena Williams după ce a fost umilită de Simona Halep. Acum s-a aflat: "Doamna organizatoare devenise palidă când a văzut"
ȘOC! Florin Salam, în stare GRAVĂ la spital! A fost internat de URGENȚĂ și trecut pe oxigen!
Playtech.ro
ȘOC! Florin Salam, în stare GRAVĂ la spital! A fost internat de URGENȚĂ și trecut pe oxigen!
"Omoar-o, omoar-o!" Româncă, bătută de iubitul ei, in timp ce tatăl agresorului îl încurajează
Observatornews.ro
"Omoar-o, omoar-o!" Româncă, bătută de iubitul ei, in timp ce tatăl agresorului îl încurajează
Horoscop 12 august 2022. Fecioarele ar putea percepe situația generală de astăzi ca pe o încleștare, menită să le facă lor viața grea
HOROSCOP
Horoscop 12 august 2022. Fecioarele ar putea percepe situația generală de astăzi ca pe o încleștare, menită să le facă lor viața grea
Păcăleală la o benzinărie din Argeș. Un șofer a „alimentat” TIR-ul cu aer
Știrileprotv.ro
Păcăleală la o benzinărie din Argeș. Un șofer a „alimentat” TIR-ul cu aer
Plecat din Guvernul Rusiei, a dat de gol când are loc finalul războiului din Ucraina! Răsturnare de situaţie: ce se întâmplă imediat cu Vladimir Putin
Orangesport.ro
Plecat din Guvernul Rusiei, a dat de gol când are loc finalul războiului din Ucraina! Răsturnare de situaţie: ce se întâmplă imediat cu Vladimir Putin
Pssst!!! Ai auzit de Remixshop? Au zilnic reduceri de până la 90%
PUBLICITATE
Pssst!!! Ai auzit de Remixshop? Au zilnic reduceri de până la 90%
Cătălin Scărlătescu, transformare uluitoare după America Express
PUBLICITATE
Cătălin Scărlătescu, transformare uluitoare după America Express
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Urmărește cel mai nou VIDEO