Nava Ever Given venea din China și se îndrepta spre Rotterdam, Olanda, în momentul în care vântul puternic a împins-o de-a curmezișul canalului care face legătura dintre Marea Mediterană și Marea Roșie.
De marți, 23 martie, de când nava a eșuat, sunt făcute eforturi uriașe pentru ca traficul să fie reluat, în contextul în care prelungirea situației ar putea avea efecte majore asupra comerțului global.
Potrivit The Guardian, dintre cele peste 200 de nave, 20 transportă animale vii. ONG-ul Animals International atrage atenția că peste zece dintre acestea au plecat din România și transportă oi.
Au fost aduse mai multe nave de dragare, excavatoare și buldozere pentru a înlătura bancurile de nisip, astfel încât cargoul să poată fi repus pe linia de plutire, potrivit BBC.
Sâmbătă, aproximativ 20.000 de tone de nisip au fost dragate, iar 14 remorchere au tras și au împins cargoul, reușind să-l miște cu 30 de grade în două direcții.
Filmări postate pe Twitter arată remorcherele care claxonează pentru a sărbători mică reușită.
#EverGiven
has moved 2 inches
all tugBoats happy
Hoooorray
#suezcanel
pic.twitter.com/srHDtuXB8m
Generalul egiptean Osama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez, a declarat că apa a început să curgă sub vas. „Ne așteptăm ca, în orice moment, nava să alunece şi să se deplaseze”, a spus el, într-o conferință de presă.
Oficialul speră că nu va fi necesar să scoată de pe nava de 400 de metri niciunul dintre cele 18.300 de containere aflate la bord, pentru a ușura încărcătura.
Nava Ever Given este operată de firma taiwaneză Evergreen Marine și deținută de Shoei Kisen, din Japonia.
Yukito Higaki, președintele Shoei Kisen, a declarat vineri că nava nu pare a fi avariată.
Referindu-se la cauzele incidentului, generalul Rabie a spus că „e posibil ca nava să fi eșuat din motive tehnice sau din cauza unei erori umane. Condițiile meteo nu au fost un factor decisiv”.
Celulă de criză la ANSVSA pentru gestionarea navelor cu animale care au rămas blocate în Canalul Suez
Cel puțin 11 nave care transportă animale vii din România (cel puțin 130.000 de animale) sunt blocate în canalul Suez, în drumul lor către țări din Orientul Mijlociu, a anunțat directorul Animals International, Gabriel Păun, într-un comunicat.
Acesta susține că situația este critică și riscă să devină „cea mai mare tragedie maritimă din istoria omenirii care implică animale vii”.
Autoritatea pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) spune că la nivelul instituției s-a constituit o celulă de criză.
Potrivit ANSVSA, „niciuna dintre nave nu se află angrenată în canalul Suez. Cinci dintre acestea se află în Marea Egee și restul în Marea Mediterană, aflate în așteptarea deblocării canalului. Se analizează și opțiunea debarcării animalelor în alte porturi aflate în apropiere, în cazul în care situația o impune”.
ANSVSA subliniază că exporturile de animale din România se desfășoară în continuare, transporturile de animale care utilizează alte rute nu sunt afectate.
Fotografii: EPA