Costi Andriescu crede că orașele ar trebui redate oamenilor și eliberate de mașini. „Să construiești mai multe drumuri pentru a preveni aglomerația este ca și cum un bărbat corpolent ar da drumul la curea pentru a preveni obezitatea”, spunea filosoful american Lewis Mumford. După vorbele lui s-a ghidat și activistul ieșean în toate acțiunile pe care le face în orașul natal. „Nicio modernizare de drum n-ar trebui să se mai facă în România, dacă nu e luat în calcul și transportul alternativ”, spune Costi Andriescu (foto) pentru Școala 9.
A studiat și costurile pentru construirea pistelor de biciclete, iar pentru acest capitol a avut mai multe schimburi de informații și întâlniri cu reprezentanți ai autorităților din Olanda, țară recunoscută pentru vasta rețea de trasee pentru cicliști.
Astfel, în Olanda, un kilometru de pistă de bicicletă costă între 60.000 și 125.000 de euro. „Olandezii îți vor spune că se pot construi și 50 de kilometri de pistă pentru biciclete pe an, însă ne gândim, pentru Iași, de exemplu, că dacă nu au reușit să facă aproape nimic în 30 de ani, nu vor reuși acum să facă foarte mult”, spune Costi Andriescu.
Primăriile din marile orașe ar trebui să bugeteze anual construcția de piste pentru bicicliști: „Realist, planul propus este ca municipalitatea ieșeană să construiască câte 28,8 kilometri, astfel încât în 10 ani să se ajungă la o rețea de 288 de kilometri”.
Din banii primiți de la Uniunea Europeană prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență, România va investi 120 de milioane de euro pentru a construi 3.000 de kilometri de piste de biciclete. Iașiul a cerut finanțare pentru 100 de kilometri.
Săptămâna trecută, reprezentanți ai Ambasadei Olandei au făcut un tur pe bicicletă alături de echipa „Iași, Orașul Bicicletelor”, care susține Bike2School. „Am fost norocos să cresc într-o țară în care bicicletele sunt ceva comun. De la 4 ani am învățat să merg pe bicicletă și când locuiam în Olanda mergeam la școală pe bicicletă, apoi am fost la serviciu pe bicicletă, pe ploaie sau vreme bună”, a povestit olandezul Wijnand Marchal, consulul pentru afaceri economice în România.
În Olanda, 80% dintre copiii între 12 și 17 ani se deplasează pe bicicletă cel puțin trei zile pe săptămână. În România, se poate circula pe drumurile publice cu bicicleta de la 14 ani, dar nu există o statistică despre numărul de bicicliști tineri. Se știe doar că 61% dintre români nu merg niciodată pe bicicletă și doar 5,3% se deplasează pe două roți.
Citește mai multe despre demersurile și argumentele echipei Bike2School, pe Școala 9.
Foto: 123rf.com
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro