În ciuda situației mai puțin favorabile din punct de vedere economic însa, există numeroase business-uri care au cunoscut creșteri formidabile în toată această perioadă, indiferent că vorbim despre cele care își desfașoară activitatea în mediul online sau în cel fizic. Cu toate acestea însă, multe afaceri din mediul online a cunoscut o creștere semnificativă, acesta fiind probabil și unul dintre motivele pentru care multe magazine fizice au căutat soluții cât mai rapide de lansare în sfera online. Care sunt însă efectele pandemiei asupra evoluției economice a României și de ce sfera online a devenit un „refugiu” perfect pentru multe business-uri?
Închiderea a numeroase business-uri, un impediment în evoluția economică a României.
Pandemia Covid-19 este motivul pentru care multe companii mari și mici s-au vazut nevoite să pună lacătul pe ușile afacerii, pentru a putea evita pierderi și mai mari, aspect care a afectat desigur și buna dezvoltare a economiei. Concomitent însă, economia a fost afectata și de faptul că foarte multe business-uri s-au văzut nevoite să își reducă semnificativ activitatea pe o perioadă de timp nedeterminată. Deși anumite domenii de activitate precum este cel medical sau cel al industriei alimentare au înregistrat creșteri semnificative în această perioadă, acestea nu au fost și nu sunt nici pe departe suficiente pentru a susține o economie aflată în picaj liber încă din luna martie a lui 2020, momentul debutarii pandemiei globale.
Scăderea turismului și a exporturilor, un alt minus pentru economia globală.
Turismul și exporturile au un impact profund asupra economiei statelor, astfel că de la debutul pandemiei, aceste domenii au avut cel mai mult de suferit, alături de HORECA, desigur. Trusimul a fost drastic afectat de măsurile restrictive (în special cele cu privire la închiderea granițelor) pe care autoritățile din întreaga lume s-au văzut nevoie să le ia pentru a limita cât mai eficient răspândirea noului virus. Printre acestea se număra desigur și țara noastră, care a luat măsuri restrictive încă din luna martie, ceea ce a dus la o scădere drastică a turismului, dar și a cererilor externe, scăzând astfel și numărul exporturilor.
Cum a devenit sfera online un „refugiu” aproape ideal pentru business-uri?
Restricțiile impuse de către stat în vederea limitării răspândirii virusului, au venit cu nunumeroase limitări și pentru cetățenii care nu mai puteau părăsi locuințele fără un motiv bine întemeiat, astfel că, cumpărăturile din cadrul magazinelor fizice a devenit un proces destul de complicat. Pe fondul acestui lucru, importanța comerțului electronic a crescut și mai mult, fapt pentru care, foarte mulți comercianți din sferă fizică, au căutat soluții rapide să lanseze magazine online prin intermediul cărora să își poată comercializa cât mai eficient serviciile și produsele.
Chiar dacă nu orice business din sfera online s-a putut bucura de o creștere (mai ales cele care activează în domeniul turismului), în multe cazuri fiind vorba despre o scădere a încasărilor cuprinsă între 60% și 100%, multe companii anunță faptul că au avut creșteri ce au depășit 40%, conform unui studiu realizat de agenția TargetWeb, agenție ce ofera servicii de optimizare a site-urilor. Dat fiind faptul că încă ne este recomandat să evităm contactul fizic, este de așteptat ca acest trend de lansare a unei afaceri în mediul online să fie unul ascendent. Astfel, în viitorul apropiat este de așteptat ca în mediul online să regăsim și mai multe magazine online, chiar și în domenii care până în momentul apariției pandemiei se descurcau foarte bine. Mai mult decât atât, tot în viitorul apropiat, este de așteptat ca majoritatea companiilor să fie mult mai precaute cu deciziile pe care le iau în ceea ce privește modul în care își gestionează parteneriatele de afaceri, dar și aspectele financiare. Astfel, nu este de mirare că platformele ce oferă ajutor în depistarea companiilor cu probleme juridice și nu numai, au ajuns să fie la mare căutare. Cu ajutorul unui serviciu de alerte firme, o companie poate fi înștiințată în timp real de situația companiilor partenere.
Previziuni pentru 2021.
Dat fiind faptul că avem deja disponibil un vaccin pentru Covid-19, iar numărul infectărilor se află într-o scădere constantă, este de așteptat ca economia să ajungă la o oarecare stabilitate, având în vedere că exista deja numeroase programe de relansare economică, menite să vină în sprijinul companiilor și nu numai. Conform specialiștilor, inflația se va menține la un nivel scăzut și în acest an, însă trebuie ținut cont de faptul că acest lucru nu poate fi privit mai departe de o simplă previziune, pentru că anticiparea lui 2021 este departe de a fi un lucru simplu.