Administratorul de imobile poate desfăşura trei tipuri de activităţi: administrare tehnică, ţinerea contabilităţii în partidă simplă şi casierie. Acolo unde asociaţia este mai mare, pentru eficienţă, este indicat ca aceste funcţii să fie separate. El nu are nici un fel de putere, ci deţine doar, rol de execuţie, conform deciziilor şi sarcinilor primite de la conducerea asociaţiei. I se poate solicita un sfat, care trebuie să fie dat în condiţii de maxim profesionalism. Iată care sunt atribuţiile administratorului:
*întocmeşte lista de plată, conform Ordinului Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 1.969/2007, anexa 2
*realizează statele de plată şi declaraţiile fiscale;
*face încasările de la proprietari, la casieria asociaţiei, în programul stabilit;
*efectuează plăţile către furnizori;
*ţine contabilitatea, în condiţiile legii;
*supraveghează tehnic clădirea;
*raportează problemele preşedintelui;
*urmăreşte executarea lucrărilor.
El trebuie să lucreze numai pe bază de legi, reguli, decizii, regulamente scrise, şi nu după spusele unora sau altora. Orice abatere de la acest principiu face ca un proprietar să fie prejudiciat. În timpul activităţii, are obligaţia de a se comporta şi de a comunica civilizat cu proprietarii. Îi este interzis să fie agent comercial sau comisionar la firme care vând produse către blocuri. Negocierea salariului ori a activităţii sale, în limitele stabilite de adunarea generală a proprietarilor, se fac ţinân- du-se cont numai de competenţe şi de calităţi. Dacă are vreo abatere, administratorul are obligaţia să-şi repare greşeala în perioada imediat următoare. În cazul în care nu face acest lucru, trebuie sancţionat sau chiar demis de către comitetul executiv.
«Procentul din factura pentru încălzirea spaţiilor comune nu poate depăşi 10%»
Cum e reglementată plata celor care au centrală? Eu m-am debranşat şi sunt obligat să contribui la încălzirea comună cu 15%. Nicolae Popescu, Târgovişte
Răspuns: Plata cotei-părţi pentru căldura aferentă spaţiilor comune se stabileşte în fiecare asociaţie de proprietari, în funcţie de S.E.T. (Suprafaţa Echivalentă Termic), a corpurilor şi conductelor de încălzire de pe spaţiile comune, raportat la total S.E.T. nedebranşată pe asociaţie. Din practică, procentul din factura pe bloc pentru căldura aferentă spaţiilor comune nu poate depăşi 10%. Aplicând acest procent din suma rezultată, dv. vă revine unul din cota-parte indiviză a proprietăţii pe care o deţineţi în clădire.
Pe luna octombrie am avut o factură de 13,20 lei la gaze. Pe luna noiembrie – 1.231,63 lei, pe un consum de 24 m3, la 3 camere, iar in decembrie – ianuarie – 1.317,20 lei, la un consum exagerat de mare. E posibil aşa ceva? Se întâmplă în tot blocul, de parcă suntem fabrică! Ce e de făcut? Măriuca Albu, Bucureşti
Răspuns: Din cauza repartitoarelor, majoritatea celor care locuiesc în blocul dv. au decis să-şi închidă caloriferele, iar pentru a se încălzi cât de cât au consumat gazele de la bucătărie, care se facturează la comun, pe bloc. Practic, ce aţi luat pe mere aţi dat pe pere şi în condiţii precare de locuit pe timp de iarnă.