Acestea trebuie predate până la trecerea termenului-limită de 28 martie, când intră în vigoare un set de sancțiuni occidentale. Mai exact, până la această dată trebuie terminat leasingul de avioane către Rusia.
„Mă tem că vom vedea cel mai mare furt aviatic din istoria aviației civile”, spune Volodimir Bilotkah, profesor asociat pentru managementul transportului aerian la Institutul pentru Tehnologie din Singapore.
- Leasingul presupune ca transportatorii aerieni să folosească aeronave închiriate de la alte companii aviatice sau de la companii specializate în leasing. Acestea din urmă sunt proprietarii de fapt din acte.
În total, Rusia are 1.367 aeronave, conform Ria Novosti.
La data de 24 februarie, ziua declansării invaziei ruse în Ucraina, operatorii aerieni din Rusia aveau 776 de avioane luate în leasing, dintre care 515 erau înregistrate străinătate, potrivit Reuters.
Mai bine de 50% dintre avioanele respective sunt acum înregistrate în Rusia, iar potrivit companiei de consultanță IBA cele mai multe deservesc în acest moment rute interne ruse. Astfel, nu mai pot fi recuperate.
Guvernul rus a anunțat deja că 78 de avioane în leasing ale operatorilor aerieni ruși au fost reținute în străinătate și nu vor mai ajunge înapoi în Rusia, conform agenției Interfax.
Înregistrare în Rusia
Cele mai mari companii de leasing aviatic își au sediile în Irlanda și Insulele Bermude.
Aceste țări au suspendat certificările de siguranță pentru avioanele date în leasing companiilor ruse, ceea ce înseamnă că avioanele respective nu ar mai trebui să zboare, ci să rămână la sol.
Însă Rusia a adoptat o lege care permite înscrierea aeronavelor în cauză în propriul registru aviatic.
Niciun avion nu poate fi înscris în registrele a două țări, măsura încălcând legislația internațională.
Însă Moscova susține că măsura sa permite furnizarea în continuare de servicii aviatice.
Procese masive
Înscrierea în registrul rus pune însă în contradicție companiile aviatice ruse care le-au închiriat cu societățile de leasing occidentale.
Mai departe, acestea se vor adresa companiilor de asigurare pentru a-și recupera valoarea bunurilor sechestrate în Rusia.
Vor urma astfel procese internaționale între cele trei părți, iar experții estimează că acestea ar putea dura chiar și un deceniu.
În total, Rusia are 35 de transportatori aerieni, dintre care 15 reprezintă 95% din traficul aerian rus.
Rusia este a 11-a cea mai mare piață aviatică din lume, conform agenției citate.
Rute blocate
Cel mai mare operator aerian din Rusia este Aeroflot, deținut de stat.
Acesta este urmat de S7 Airlines, Rossiya Airlines (subsidiară Aeroflot), UTair Aviation, Ural Airlines, Pobeda (subsidiară Aeroflot), Globus Airlines (zboară pentru S7 Airlines), Azur Air și Norwind Airlines.
Cele mai mari companii de leasing aerian din lume sunt AerCap, GECAS, Avolon etc.
Deși valoarea avioanelor pe care nu le mai pot recupera este uriașă, acestea nu vor cauza probleme financiare extreme companiilor vestice, deoarece valoarea avioanelor date transportatorilor aerieni din Rusia nu reprezintă decât 10% din portofoliul companiilor de leasing aviatic.
Probleme cu piesele
Pe lângă reținerea aeronavelor, există și problema pieselor de schimb și a mentenanței.
Din cauza sancțiunilor, companiile occidentale nu mai pot face aceste operațiuni, iar Rusia caută soluții.
Conform Ria Novosti, piese vor fi aduse în special din Asia, iar de mentenanță se vor ocupa A-Technics – centrul de mentenanță al Aeroflot și unitatea de reparații a Rossiya Airlines.
Concediile rușilor, în dubiu
Uniunea Europeană a interzis zborurile operatorilor aerieni din Rusia pe teritoriul său, iar apoi Moscova a luat o decizie în oglindă.
Blocarea rutelor înseamnă probleme pentru rușii care își făceau anterior concedii în străinătate.
Ria Novosti scrie că se încearcă deschiderea de noi rute. Agenția spune că Aeroflot plănuiește zboruri către Sri Lanka, iar alte două societăți analizează posibilitatea unor rute către Insula Margarita din Venezuela.
Bilete cu 50% mai scumpe
Agenția rusă de presă citează Ministerul rus al Transporturilor, care spune că în acest moment 6 companii aeriene ruse zboară în străinătate, iar alți 30 de transportatori din 22 de țări străine zboară în Rusia.
Cu toate acestea, există riscul ca multe zboruri să fie anulate.
În plus, biletele se scumpesc și ele, în special din cauza traseelor mai lungi.
Conform unui studiu al VTB Capial, creșterea ar fi de 50%, iar cererea de bilete va scădea cu 20%.