Ministerul Transporturilor propune majorarea taxelor de trecere a podurilor peste Dunăre și a amenzilor aferente. Taxa pentru autoturisme la Fetești-Cernavodă va crește de la 13 la 19 lei, iar la Giurgeni-Vadu Oii de la 11 la 16 lei.
Cuprins:
Ministerul Transporturilor propune majorarea taxelor de trecere a podurilor peste Dunăre, conform unui proiect de ordonanță de urgență. Modificările vizează podurile de la Fetești-Cernavodă și Giurgeni-Vadu Oii.
Taxa pentru autoturisme la Fetești-Cernavodă ar urma să crească de la 13 lei la 19 lei. Pentru podul Giurgeni-Vadu Oii, majorarea propusă este de la 11 lei la 16 lei.
Amenzile pentru neplata taxei de pod vor începe de la 190 de lei. De asemenea, din septembrie, se preconizează o creștere a rovinietei pentru autoturisme, de la 28 de euro la 50 de euro pe an.
Proiectul se află în consultare publică. Aceste modificări ar putea afecta semnificativ costurile de transport pentru șoferii români.
Taxa de pod de la Fetești în 2025 este stabilită în funcție de categoria autovehiculului și de numărul de treceri cumpărate. Iată principalele tarife:
Pentru autoturisme și vehicule cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone:
Pentru vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri, sau vehicule cu MTMA între 3,5 și 12 tone:
Pentru vehicule de transport persoane cu peste 23 de locuri sau vehicule cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone și cu maximum 3 axe:
Pentru vehicule cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone și cu minimum 4 axe:
Taxa de pod de la Fetești poate fi plătită în patru moduri principale:
Prin SMS:
Online:
La benzinării autorizate:
Important este că taxa se poate achita și după trecerea podului, până la ora 24:00 a zilei următoare.
Pentru plata prin SMS, trebuie să se circule pe benzile 2 și 3 de la pod (banda 1 e pentru plata cash). Plata prin SMS este valabilă doar pentru vehiculele înmatriculate în România. Pentru numere străine, plata poate fi făcută la barieră sau la benzinării autorizate.
Pentru a alege categoria tarifară corectă pentru mașina ta la plata taxei de pod de la Fetești, trebuie să consulți categoria vehiculului înscrisă în documentele mașinii, de regulă în talon sau certificatul de înmatriculare, la punctul J, care indică masa totală maximă autorizată (MTMA) și tipul vehiculului.
Categoriile tarifare sunt împărțite în funcție de:
Pentru autoturisme obișnuite, de regulă categoria este pentru vehicule cu MTMA sub 3,5 tone, iar categoria tarifară este cea mai mică.
Dacă nu se plătește taxa de pod de la Fetești la timp, șoferii riscă sancțiuni sub forma unor amenzi contravenționale. Acestea sunt aplicate după ce autoritățile identifică neplata prin camerele video instalate la pod și sunt trimise acasă, pe adresa de domiciliu a proprietarului vehiculului, însoțite de procesul-verbal cu detalii despre contravenție.
Amenda pentru neplata taxei poate ajunge între 130 și 1820 de lei, în funcție de categoria autovehiculului. De asemenea, odată cu amenda, pot fi percepute și dobânzi și penalități pentru întârzierea plății, calculate zilnic începând cu a doua zi după scadență până la plata integrală.
După 30 de zile de neplată, pot fi demarate proceduri de executare silită, inclusiv poprire pe conturile bancare.
Șoferii au posibilitatea să conteste amenda în instanță în termen de 15 zile dacă consideră că a fost aplicată nejustificat.