În Rusia, unde lista oficială a textelor interzise cuprinde în prezent 5.304 titluri, noile interdicții nu mai surprind pe nimeni de multă vreme. Cu toate acestea, cele care a avut loc la sfârșitul lunii august ar putea complica serios recrutarea de către autoritățile ruse a voluntarilor pentru războiul împotriva Ucrainei, scria Novaya Gazeta.
Este vorba despre interdicția celei de-a doua surse de cunoaștere religioasă a Islamului ca importanță, colecția de legende profetice Sahih al-Bukhari. Liderul cecen, Ramzan Kadîrov, a reacționat la această interdicție într-o manieră extrem de dură, fără precedent, după care nu numai muftiul oficial al Ceceniei, ci și muftii din alte câteva regiuni s-au alăturat protestului. „Dacă decizia nu este revizuită, musulmanii nu se vor simți ca acasă în Rusia”, a spus acesta.
Ramzan Kadîrov nu numai că a condamnat interdicția în sine, dar a și amenințat că, într-o astfel de situație, „religia îi prescrie deja unui musulman să acționeze într-un mod complet diferit”.
Kadîrov este un politician rus și cecen care ocupă funcția de lider al Republicii Cencene din 2007. Pe 3 septembrie a anunțat pe canalul său de Telegram că „merită o pauză lungă și indefinită” de la poziția sa. A mai făcut remarci similare în trecut, ajungând totuși să rămână în funcție. După acest anunț, Kadîrov pare să fi întors și din cauza acestei decizii a autorităților ruse, după ce a anunțat că „în viitorul apropiat, problema interzicerii traducerii colecțiilor de hadithuri (consemnarea de fapte sau spuse ale profetului Mahomed, n.red.) va fi rezolvată definitiv”.
„Administrația prezidențială a decis să acorde o atenție deosebită acestui fapt, precum și altor posibile erori în examinarea literaturii religioase. Aceasta este o decizie foarte importantă și revelatoare, care ne demonstrează deschiderea conducerii Rusiei și dorința acesteia de a realiza pacea interconfesională”, a subliniat liderul cecen.
Ce li se spune recruților musulmani?
Totuși, de ce vine reacția de abia acum? Cecenia a devenit un centru ce recrutează nu numai ceceni pentru războiul împotriva Ucrainei, ci și „voluntari” din întreaga țară. Acestora li se spune că „înainte de toate apără islamul”.
Cu toate acestea, campania de mobilizare a musulmanilor ruși nu poate fi considerată un succes, scrie Novaya Gazeta. La fel ca în întreaga Rusie, în principal cei care se află într-o situație financiară dificilă sunt cei care acceptă să servească sub un contract. Dar recrutorii pierd lupta ideologică pentru masele largi de musulmani ruși, ceea ce explică crizele de nervi periodice ale autorităților locale responsabile asupra populației „iresponsabile”.
Într-o astfel de situație, interzicerea publicării celui de-al doilea cel mai important text religios al musulmanilor poate fi o lovitură serioasă pentru cei responsabili de mobilizarea lor. În ciuda blocării în Rusia a informațiilor livrate de emigranți, comunicarea pe rețelele de mesagerie instant este foarte frecventă în mediul musulman rusesc. Prin urmare, împiedicarea difuzării informației nedorite de autorități este aproape imposibilă. Ca urmare, musulmanii ruși care sunt chemați la „jihad” pentru Rusia află nu numai că țara pentru care sunt invitați să lupte interzice cele mai importante cărți ale religiei lor, ci și că în țara împotriva căreia sunt chemați să lupte au libertate de mișcare.
„Voi muriți cu miile în țara noastră, unde oricine poate citi Sahih al-Bukhari chiar și cu voce tare lângă biroul președintelui Ucrainei, iar noi nu vom primi nimic pentru asta. Și de ce luptați împotriva noastră? Pentru ce? Pentru a-i face pe musulmanii fericiți din Ucraina la fel de lipsiți de drepturi ca și voi?”, apelează la musulmanii ruși fostul muftiu al Ucrainei, Said Ismagilov.
Mai ales având în vedere că, nu cu mult timp în urmă, el, deloc bătrân, a părăsit de bunăvoie funcția de muftiu al Ucrainei pentru a face loc tinerilor și s-a oferit voluntar pe front. Spre deosebire, de altfel, de colegii ruși, care își cheamă pe credincioși la „jihad” împotriva Ucrainei din confortul și protecția birourilor.