Învăţătoarea Tereza Ilie (58 de ani) preferă să îşi achiziţioneze cele necesare din hipermarketuri, unde preţurile sunt mai mici şi se fac mereu promoţii | Florina Din (32 de ani) îşi face cumpărăturile împreună cu fiica, Georgia (4 ani), şi mama, Vasilica (55): “Venim cu lista, dar la casă ne dăm seama că am pus în coş mai multe produse decât am vrut” |
În ciuda crizei, românii şi-au umplut bine cu cumpărături coşurile, iar acest lucru se vede cel mai bine în statistici şi sondaje. România a înregistrat cel mai puternic avans al sectorului de retail, de 13,3% în ianuarie 2009 faţă de decembrie 2008, în timp ce puţine state au mai fost pe creştere, iar multe ţări UE au avut chiar scăderi.
România, în topul vânzărilor la comerţul cu amănuntul
Faptul că nu suntem strânşi la pungă atunci când vine vorba de cumpărături, în special de alimente, se reflectă şi într-un sondaj realizat de Mednet Marketing Research Center, referitor la comportamentul de consum al românilor şi modul în care acesta e modificat de criza mondială.
Cu căruţul plin, economista Cătălina Turcu (32 de ani) susţine că, deşi peste tot se simte recesiunea financiară, ea este decisă să nu facă nici un compromis. “Procedez la fel ca înainte şi o să încerc să nu renunţ la nimic de pe lista mea de cumpărături. Chiar dacă e criză, tot trebuie să mâncăm sănătos şi să ne preocupe aspectul nostru”, explică tânăra.
Astfel, mai mult de jumătate dintre cei intervievaţi au declarat că vor cumpăra aceleaşi produse, dar în cantităţi mai mici, dacă vor fi loviţi de criză, iar peste 31% au susţinut că nu-şi vor modifica comportamentul de consum. Datele sunt confirmate şi de afluxul de clienţi din hipermaketuri. Libertatea a fost în câteva supermarketuri şi a stat de vorbă cu românii care aveau coşurile pline. Toţi ne-au spus că ajung să cumpere chiar mai mult decât au nevoie.
Coşul plin alungă frica zilei de mâine
Conform psihologului Gabriel Dinu (foto) din cadrul Cabinetului A&C Consiliere Psihologică şi Psihoterapie, perspectivele unui viitor plin de lipsuri ne determină să ne umplem coşurile. “E normal ca, în condiţiile actuale, oamenii să fie temători şi neliniştiţi în ce priveşte ziua de mâine. Aceste gânduri «negre» accentuează dorinţa individului de a se simţi în siguranţă, manifestată şi prin creşterea volumului de cumpărături. Când bunurile de consum sunt suficiente, liniştea e pe măsură. Din aceleaşi motive, e normal să scadă vânzarea la produsele care nu sunt indispensabile supravieţuirii, cum de altfel se întâmplă în cazul automobilelor sau produselor IT”, ne-a explicat psihologul.
foto: Ninel Fluşter