Aceste competențe digitale incluse în învățământul primar ar urma să fie evaluate și la examenele de clasa a VIII-a, din 2024, nu numai la bacalaureat.
Ulterior, urmează să fie dezvoltate și programe și resurse pentru părinți, pentru sprijin în alfabetizarea digitală a copiilor.
Unele din țintele stabilite de strategie sunt să alfabetizeze digital aproximativ 90% din populația României.
Strategia face trimitere și la un rol considerabil pentru mediul de afaceri, în special în domeniul identificării meseriilor și nevoilor emergente de pe piața muncii, în furnizarea de pregătire de specialitate și în formarea unor huburi educaționale locale.
Pentru profesori, urmează să fie incluse din 2022 mai multe acțiuni de formare sau întărire a competențelor digitale în programele de formare psihopedagogică și în Masterul didactic.
Strategia prevede, totodată, măsurile care vor fi luate pentru dezvoltarea unui curriculum școlar pentru meserii emergente, dar și acțiuni de suport:
- De asigurare a infrastructurii și resurselor digitale în mediul educațional
- De asigurare a conectivității
- De creare a unor resurse educaționale deschise
- Măsuri de securitate cibernetică, protecția datelor și siguranța online
- Măsuri de întărire a capacității administrative
Multe dintre acțiunile incluse în strategie sunt prevăzute să înceapă în 2021, aplicarea ei urmând să fie desfășurată în etape, până în 2027.
Ce alte obiective operaționale prevede strategia
- Dezvoltarea de programe de alfabetizare timpurie digitală preșcolară – 2021-2027
- Introducerea în curriculumul de învățământ primar a unor elemente cu caracter de obligativitate și noutate
- Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor în context non-formal
- Dezvoltarea stagiilor de practică și a programelor de consiliere și orientare profesională, pentru încurajarea fetelor de a urma o carieră în domeniul IT&C – 2022-2027
- Utilizarea suportului TIC în cadrul evaluărilor naționale din clasa a II-a, a IV-a și a VI-a – 2024 -2027
- Promovarea obținerii de certificări alternative recunoscute internațional, în învățământul secundar – 2021-2027
- Participarea elevilor români la studiul internațional privind competențele în domeniul IT (ICILS) – 2024-2027
În 2023 sunt prevăzute acțiuni de pregătire a unui curriculum pentru meserii emergente și pentru pregătire în vederea participării la economia digitală. Acestea includ:
- Dezvoltarea unui sistem de date interoperabile și inteligență artificială pentru anticiparea meseriilor emergente.
- Implementarea unei baze de date naționale în domeniul ocupațiilor și competențelor.
- Mecanism național de anticipare antreprenorială continuă.
- Introducerea unor noi calificări emergente în Registrul calificărilor.
- O hartă a competențelor pe niveluri de calificare și domenii de studii.
- Stabilirea competențelor-cheie.
- Constituirea unor Colegii ale comunităților.
- Urmărirea dobândirii unor competențe specifice de către studenți, trasee de învățare flexibile.
Foto: Profimedia
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro