Cum calculează TomTom nivelul de congestie a traficului: ca timp suplimentar petrecut în trafic față de cât ar trebui să dureze o călătorie în condiții normale de deplasare. Dacă o călătorie ar dura 20 de minute fără trafic (de exemplu în weekend sau noaptea) și ea durează 30 de minute, atunci TomTom spune că există un nivel de 50% de timp suplimentar.
Cel mai dificil se circulă la orele de vârf, dimineața, când bucureștenii se deplasează spre serviciu sau seara, când aceștia se întorc spre casă. Atunci, potrivit statisticilor, timpul de deplasare, comparat cu perioade în care traficul nu este congestionat, aproape se dublează și pe marile artere ale Capitalei sunt ambuteiaje.
Principalele motive pentru care în București se circulă atât de greu sunt mașinile, care din lipsa locurilor de parcare, sunt lăsate de șoferi pe prima bandă de la trotuar, rețeaua insuficientă de transport în comun dar mai ales lucrările de infrastructură care avansează greu.
Astfel, în prezent, în Capitală, pe șoseaua de centură se circulă dificil din cauza carosabilului plin de gropi și a lucrărilor care au loc în diverse zone din jurul orașului.
Circulația este de-a dreptul infernală, mai ales la orele de vârf, și în zona Drumul Taberei, unde lucrările la magistrala 5 de metrou au dus la devierea traficului. Sunt anumite zone în acest cartier bucureștean, unde se circulă pe o singură coloană.
Tot din această cauză, se circulă foarte greu și în zona Eroilor. În luna decembrie a anului trecut, din cauza lucrărilor executate la tunelurile de metrou din zona Eroilor, asfaltul s-a lăsat cu câţiva centimetri, provocând întreruperea traficului rutier în zonă. Din fericire, problema s-a rezolvat parțial acum câteva zile, când circulația rutieră a fost redeschisă. Totuși, mai rămân închise două tronsoane, iar autobuzele care circulau în zonă îşi reiau traseul, unele dintre ele având traseu modificat.
Șoferii petrec zeci de minute blocați în trafic și în zona Pieței Sudului, unde se construiește pasajul, iar lucrările au tot fost amânate. Construcţia pasajului a început în anul 2012 şi trebuia să fie gata în decembrie 2015. Dintr-o greşeală tehnică, cei ce săpau tunelul pentru maşini au intrat peste metrou şi a trebuit regândit totul. Din cauza întârzierilor, proiectul a pierdut finanţarea europeană şi riscă şi penalităţi dacă nu va fi gata anul acesta.
O zonă cu probleme este și în cartierul Pantelimon, unde au loc lucrări la șosea, dar potrivit autorităților acestea se vor finaliza în luna iunie.