In procesul de modernizare si de eliminare a birocratiei si a sutelor de saci care raman totusi in birourile departamentului, chiar daca scrisorile iau drumul ministerelor, prefecturilor si primariilor, consilierul prezidential Sorin Stanciu ne-a declarat ca din aceste sute de saci plini de scrisori care sunt adusi zilnic de posta, doar 5% sunt adresate de drept presedintelui Ion Iliescu, restul de 95% se refera la cu totul alte probleme. La toate acestea se mai adauga si problemele trimise de cetateni prin fax.
„Chiar si acum, dupa 12 ani, cetateanul roman a ramas tot cu ideea ca seful statului e obligat si ca trebuie sa-i rezolve problemele personale”, ne-a spus Stanciu, precizand ca departamentul sau va fi dotat cu un serviciu computerizat, astfel incat materialele pe care le primesc sa fie stocate in calculatoare. Astfel toate scrisorile vor fi scanate, introduse in calculator si apoi trimise la institutiile abilitate sa rezolve problema in cauza. Serviciul mai prevede si posibilitatea ca cetateanul care are totusi acces la un calculator sau o ruda apropiata a acestuia sa urmareasca firul rezolvarii problemei sale, adica periodic cand apar modificari in rezolvarea cazului acesta sa poata fi la curent. Mai mult, periodic departamentul sau poate face si o statistica a cazurilor, intrucat pana acum s-a facut acest lucru de doua ori pe an si atunci, ca pe vremuri, „s-a tras cate o linie pe hartie in dreptul fiecarei scrisori”.
De asemenea, Stanciu intentioneaza sa puna la dispozitia cetatenilor un info-chiosc la intrarea in Palatul Cotroceni.
Stanciu spune ca presedintele se confrunta in ultima vreme cu multe sesizari false din partea cetatenilor. „In scrisori prezinta o stare tragica, iar cand mergem la fata locului pentru a face o analiza a cazului constatam ca ori adresa data de petitionar este falsa, ori ca situatia financiara a lor este chiar una foarte buna. Mai mult, am primit cereri de locuri de munca sau case si am constatat ca acordandu-le acest ajutor cu sprijinul primariilor sau al Ministerului Muncii solicitantii au refuzat ajutorul dat de noi. Un exemplu ar fi cel al unui cetatean care a venit la Cotroceni pentru a cere un ajutor social. Rugat sa astepte pentru a putea sta de vorba cu o persoana din departament, acesta a scos tacticos din buzunar telefonul mobil si s-a intretinut cateva minute bune cu persoana de la capatul celalalt”.
O noua metoda adoptata de romanii a fost si cea de a trimite scrisori pe adresa sotiei presedintelui, Nina Iliescu, sau i se telefoneaza. Este adevarat ca cele mai multe vin din partea doamnelor. De exemplu, intr-una din zile, Nina Iliescu a primit un telefon de la o mama al carei copil fusese exmatriculat de la scoala. La randul sau, sotia presedintelui i-a cerut lui Sorin Stanciu sa verifice situatia si chiar sa o rezolve. Nu mare i-a fost mirarea sa constate ca baiatul doamnei fusese exmatriculat pe drept. Acesta era in primul rand batausul clasei, care reusise in cele din urma sa altoiasca si cativa profesori.
Majoritatea cazurilor in care Presedintia e implicata si are dreptul legal sa le rezolve sunt cele de sanatate, in special ajutoarele medicale, si gratierile. Pentru primele cazuri, Iliescu are alocat prin lege, anual, un miliard de lei pe care ii cheltuieste pentru operatii in strainatate, medicamente si ustensile medicale.