• Dictatorul Nicolae Ceaușescu demarase o nouă industrializare a României, dar a preferat tehnologia occidentală în dauna celei sovietice.
  • La Pitești Dacia era realizată împreună cu grupul Renault, la Craiova, pentru Oltcit, a fost ales un alt constructor francez, Citroën.

Șeful Citroën, născut în România

Negocierile dintre cele două părți au mers rapid, mai ales că George Taylor, șeful Citroën din acel moment, era născut în România în anul 1920.

Astel, în data de 30 decembrie 1976 se semna constituirea Oltcit, companie la care statul român avea 64% din acțiuni, iar Citroën restul de 36%.

43 de ani de la înființarea Oltcit. Cum a salvat statul român Citroën de la faliment și de ce Ford nu a realizat niciodată producția promisă
Fabrica de la Craiova

Un an mai târziu, în 1977, începea construcția fabricii, cu tehnologie franceză. Oltcitul avea să fie fabricat pe baza modelului Protoype Y. Uzina avea 350.000 de metri pătrați, iar platforma industrială avea 114 hectare.

Fostul ministru de externe Ștefan Andrei afirma, în anul 2008, că investiția de la Craiova s-a ridicat la un miliard de dolari, potrivit Jurnalului Național.

Candidatul turmentat: noi cu cine votăm?
Recomandări
Candidatul turmentat: noi cu cine votăm?

Am scos din faliment Citroenul, România a investit 1 miliard de dolari în linia de construcţie a Oltcitului care până la urmă a ieşit o maşină proastă şi scumpă. Aici francezii ne-au tras pe sfoară: dacă Renault a făcut Dacia care a mers 30 de ani, Oltcitul a fost un eşec care ne-a costat mult.

Ștefan Andrei:

Citroën avea mari probleme

În acea perioadă, Citroën avea mari probleme.

Istoria sa începe în 1914, când André Citroën fonda o companie de muniții în Primul Război Mondial, Afacerea a avut așa mare succes, încât Citroën a cumpărat producătorul auto Mors Company, societatea la care André Citroën fusese anterior președinte.

Compania a produs apoi mașini mici, de masă, astfel că se ajunsese ca în acea perioadă 90% dintre taxiurile din Paris să fie Citroën.

Dar, în timpul Marii Depresiuni economice, compania a început să aibă probleme, așa că a fost vândută către producătorul de anvelope Michelin.

Peugeot a cumpărat 38% din acțiunile Citroën în 1974, iar în 1976 a cumpărat restul, până la 90%, după ce a preluat acțiunile Michelin.

43 de ani de la înființarea Oltcit. Cum a salvat statul român Citroën de la faliment și de ce Ford nu a realizat niciodată producția promisă
Peugeot a preluat oficial Citroen în 1976, eveniment marcat în ziarul The Glasgow Herald din 9 aprilie 1976
Cercetătorul Adrian Constantin, laureat cu „Nobelul Austriei”, despre praful saharian: „Un fenomen vechi. Sunt studii care arată că exista și în urmă cu o mie de ani”
Recomandări
Cercetătorul Adrian Constantin, laureat cu „Nobelul Austriei”, despre praful saharian: „Un fenomen vechi. Sunt studii care arată că exista și în urmă cu o mie de ani”

Datorită tehnologiilor mai bune, multe modele Citroën sunt abandonate, așa cum a fost și cazul pentru Prototype Y.

Dar partea română a insistat, așa că Prototype Y a fost modificat pentru a fi adaptat pentru România.

Prima mașină românească exportată în Occident

Primul Oltcit a fost produs în 1981. Pentru a-și recupera o parte din investiția făcută, Citroën a exportat Oltcit-uri în Europa de Vest sub numele de Citroën Axel.

43 de ani de la înființarea Oltcit. Cum a salvat statul român Citroën de la faliment și de ce Ford nu a realizat niciodată producția promisă
Oltcit

Între 1981 şi 1993 au fost produse circa 200.000 de maşini, dintre care 60.000 au fost exportate sub numele Axel.

Mașina de oraș a mai ajuns și în America Latină (Venezuela, Paraguay, Costa Rica, Columbia, Argentina, Uruguay), dar și în Orientul Apropiat (Egipt, Iordania, Turcia) și în fostul spațiu comunist (Cehoslovacia, Bulgaria, Ungaria, Polonia).

Era Daewoo a început bine. Nu s-a terminat la fel

După Revoluția din 1989, Oltcit a întâmpinat însă probleme. Citroën și-a vândut acțiunile în 1991 către statul român, așa că marca a fost rebotezată Oltena.

Ionela Maria Ciolan, cercetătoare în politica de securitate a UE: „Europa nu mai este sigură. Trebuie să ne pregătim pentru o eră de competiție geopolitică acerbă”
Recomandări
Ionela Maria Ciolan, cercetătoare în politica de securitate a UE: „Europa nu mai este sigură. Trebuie să ne pregătim pentru o eră de competiție geopolitică acerbă”

În 1994, sud-coreenii de la Daewoo – al doilea grup ca mărime din țara asiatică – au preluat fabrica, iar ultimul Oltcit a fost produs în anul 1996, sub brandul Oltena.

43 de ani de la înființarea Oltcit. Cum a salvat statul român Citroën de la faliment și de ce Ford nu a realizat niciodată producția promisă
Daewoo Cielo

Mașinile Daewoo arătau ”occidental”, dar erau mai scumpe. La Craiova s-au produs modelele Cielo, Matiz și Nubira.

Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical (BNS), a declarat că la finele anilor ’90 Daewoo ajunsese să se opună venirii Renault la Dacia.

După Citroën, a venit Daewoo, un proiect care arăta bine, s-a făcut chiar lobby la nivel înalt, președintele (Ion) Iliescu avea o relație cu președintele concernului Daewoo. Îmi aduc aminte că în acea perioadă de la finalul anilor 90, cei de la Daewoo erau contra intrării Renault pe piață, deoarece le afecta afacerile. În paranteză fie spus, când a privatizat statul român ceva nu s-a luat în calcul și piața pe care o dădea. Daewoo a dorit să blocheze privatizarea Dacia, se plângeau că Renault ar fi avut apoi un monopol privat pe piața auto. Nu le-a ieșit.

Dumitru Costin:

Însă concernul Daewoo a început să aibă probleme la nivel global, din cauza crizei financiare din Asia din anul 1997.

Guvernul coreean a fost forțat să preia controlul grupului Daewoo, care a intrat în faliment în 1999 cu datorii globale de 50 de miliarde de dolari. Autoritățile de la Seul încep, astfel, o lichidare controlată.

Divizia auto a fost cumpărată la nivel global de către General Motors. Aceasta nu a dorit însă și fabrica din România.

Producția promisă de Ford, niciodată atinsă

Statul român a preluat fabrica și a vândut-o apoi către Ford, în 2007. Astfel, ultimele modele Daewoo au fost produse în anul 2008. Ulterior, compania și-a schimbat numele în Ford România.

Aceasta a promis să facă anual 300.000 de mașini în România și 350.000 de motoare.

Dar nu a ajuns niciodată la aceste ținte. Mai întâi, la Craiova s-a produs o mașină de marfă, Ford Transit Connect. Ulterior, s-a trecut la modelul B-Max, un autoturism de oraș.

Acesta nu a avut succesul scontat, iar ultimul model B-Max a fost produs în anul 2017. Ulterior, a fost înlocuit cu modelul EcoSport, un SUV compact.

43 de ani de la înființarea Oltcit. Cum a salvat statul român Citroën de la faliment și de ce Ford nu a realizat niciodată producția promisă
Automobile Craiova

În primele 11 luni din acest an, Ford a produs la Craiova 125.681 de autoturisme, cu 4,9% sub producția de 132.159 din primele 11 luni ale anului 2018.

În tot anul 2018, producția Ford la Craiova s-a ridicat la 141.507 mașini.

Dumitru Costin, liderul BNS, spune că proiectul B-Max de la Craiova a avut întârzieri și a eșuat din cauza crizei de forță de muncă.

Statul român a fost foarte generos, au beneficiat de sute de milioane de euro. Problema a fost alta. Americanii mizau pe un produs nou, pe modelul B-Max. Studiile arătau o dezvoltare uriașă pentru Craiova, care presupunea angajarea unui număr mare de oameni. Dar proiectul B-Max a murit în fașă. Problema a fost a crizei forței de muncă din regiune.

Dumitru Costin:

BNS reprezintă 90% dintre angajații Ford și era în interesul său ca proiectul să reușească, susține sindicatul.

Organizația a făcut un studiu cu privire la forța de muncă.

Am constatat că atât Craiova, cât și județul Dolj, nu ofereau suficientă forță de muncă. Am extins apoi cercetarea la zona Oltenia și arăta același lucru. Proiectul presupunea angajarea unui număr suplimentar de 6.000 de angajați. Dar ca să angajezi 6.000 trebuie să intervievezi 60.000 de cetățeni, rata de succes e de 1 la 10. Nici măcar în toată regiunea nu se putea.

Liderul BNS a punctat:

Pe lângă fabrică trebuiau să apară în zona și furnizori de subansamble. Se discuta inclusiv cu fostul primar Adrian Solomon pentru terenuri pe care să fie construite locuințe de serviciu pentru muncitorii veniți din altă parte.

43 de ani de la înființarea Oltcit. Cum a salvat statul român Citroën de la faliment și de ce Ford nu a realizat niciodată producția promisă
Uzinele Ford din Craiova

Când cei de la Ford au văzut cu cine trebuie să implementeze proiectul (BNS – n.r.), cei din boardul Ford au dat reject (l-au respins – n.r.). Noi voiam sa facem recalificare, consiliere, spații, veneam și cu expertiză în fonduri structurale. După ce au respins proiectul, cei de la Ford au înregistrat întârzieri de cel puțin trei ani. Între timp, piața nu i-a mai așteptat și le-a fost ocupată nișa de alți producători.

Dumitru Costin a conchis:

După eșecul B-Max, Ford a demarat din 2017 producția modelului EcoSport. Producția a crescut, dar în continuare este sub jumătate din cât a promis Ford la privatizarea din 2007.

În comunicările oficiale, Ford a evocat criza economică din 2008 – 2010 și faptul că vânzările s-au situat sub estimări, divizia sa europeană înregistrând pierderi timp de mai mulți ani.

Autostrada Ford, un vis

Între timp, și statul român a bifat propria sa promisiune neonorată. Este vorba despre ”autostrada Ford”, care trebuia să lege Craiova de Pitești.

Nici aceasta nu a fost realizată. Din autostradă, proiectul a fost transformat în drum expres.

Lucrările la acesta au fost demarate cu mult fast în acest an, înainte de alegerile europarlamentare. Ulterior, șeful Ford din România a vizitat șantierul și nu lucra nimeni.

Realizarea de autostrăzi și drumuri expres este vitală pentru companiile care depind de transporturile de mărfuri și de viteza cu care le pot livra.

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Schimbare majoră în viața acestor trei zodii! De la 1 Mai, nimic nu va mai fi la fel pentru ele
FANATIK.RO
Schimbare majoră în viața acestor trei zodii! De la 1 Mai, nimic nu va mai fi la fel pentru ele
Gestul disperat făcut de Oana Lis! Nu mai face față cheltuielilor și a luat decizia radicală
Viva.ro
Gestul disperat făcut de Oana Lis! Nu mai face față cheltuielilor și a luat decizia radicală
Sora lui Mircea Badea: „Nu mai e de trăit în Italia”. Naty Badea și anunțul care a surprins pe toată lumea. Ea și fiica ei locuiesc acolo de 3 ani
Libertateapentrufemei.ro
Sora lui Mircea Badea: „Nu mai e de trăit în Italia”. Naty Badea și anunțul care a surprins pe toată lumea. Ea și fiica ei locuiesc acolo de 3 ani
Ionuț Cercel, prima reacție după ce campioana Inter Milano a sărbătorit titlul din Italia pe melodia sa „Made in Romania”: „O mare bucurie în suflet”
GSP.RO
Ionuț Cercel, prima reacție după ce campioana Inter Milano a sărbătorit titlul din Italia pe melodia sa „Made in Romania”: „O mare bucurie în suflet”
Ce documente importante ascunde arhiva de la Vatican. Acestea sunt marile secrete ale Bisericii Catolice
FANATIK.RO
Ce documente importante ascunde arhiva de la Vatican. Acestea sunt marile secrete ale Bisericii Catolice
Un șofer și-a verificat TIR-ul înainte de a ieși din țară prin Timiș. Ce a văzut l-a făcut să sune la 112
Știrileprotv.ro
Un șofer și-a verificat TIR-ul înainte de a ieși din țară prin Timiș. Ce a văzut l-a făcut să sune la 112
Celine Dion zguduie internetul cu o ședință foto la care nimeni nu se aștepta! Cum a pozat la 56 de ani, după ce a fost diagnosticată cu o boală incurabilă
Unica.ro
Celine Dion zguduie internetul cu o ședință foto la care nimeni nu se aștepta! Cum a pozat la 56 de ani, după ce a fost diagnosticată cu o boală incurabilă
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă i-a numit pe cei mai tari: "Fantastici! Fiecare de la 50 de milioane în sus"
Orangesport.ro
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă i-a numit pe cei mai tari: "Fantastici! Fiecare de la 50 de milioane în sus"
EXPERIMENT. Cum deosebim vopseaua naturală pentru ouă de cea clasică, plină de E-uri
Observatornews.ro
EXPERIMENT. Cum deosebim vopseaua naturală pentru ouă de cea clasică, plină de E-uri
Horoscop 24 aprilie 2024. Berbecii suferă astăzi de o lentoare neobișnuită, care îi poate scoate din sărite, la un moment dat
HOROSCOP
Horoscop 24 aprilie 2024. Berbecii suferă astăzi de o lentoare neobișnuită, care îi poate scoate din sărite, la un moment dat

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI