Adio Mişu! Sute de apropiaţi şi-au luat adio, ieri, de la pilotul Mihai Dobre Țone, al cărui zbor a fost frânt vinerea trecută la Clinceni.
În aviaţie există o expresie, „Escadrila cerurilor a mai chemat un în înger!”, spusă atunci când un pilot ne părăseşte pentru totdeauna. Omul dispare ca entitate fizică, însă rămâne legenda, iar suma tuturor lucrurilor bune şi a performanţelor atinse de acesta în viaţă ne vor ghida şi inspira pe noi în continuare. Aşa s-a întâmplat şi cu multiplul campion naţional de acrobaţie aeriană, Mihai Dobre Țone, dispărut fulgerător, vinerea trecută la aerodromul Clinceni. Sute de apropiaţi l-au condus pe ultimul drum, precum nişte camarazi adevăraţi. Adio, Mişu!
Piloţi sau diverşi oameni din aviaţie, elevi ai Aeroclubului României, foştii camarazi din lotul naţional de acrobaţie Hawks of Romania, rude, apropiaţi şi chiar simpli curioşi. Toţi l-au condus pe Mihai Dobre Țone, 23 de ani, Mişu pentru prieteni, pe ultimul drum. Ropote de aplauze au curs minute în şir la ieşirea din biserică sau la intrarea în cimitir, la fel ca atunci când Mişu termina câte un exerciţiu de acrobaţie care-i ţinea pe toţi cu sufletul la gură.
Un elicopter al Special Air Services a completat, de asemenea cortegiul funerar, atât la biserică, dar şi la cimitir aruncând peste catafalcul tânărului pilot o „ploaie” de flori. O formaţie de patru avioane ultrauşoare Ikarus aşezate în cruce, aceeaşi schemă precum echipa de acrobaţie din care făcea parte şi Mişu, a survolat cimitirul Pantelimon 2, chiar înainte ca sicriul cu trupul tânărului să fie coborât în pământ.
Aripa stângă (n.r. avionul din partea stângă a grupului), poziţia lui Mihai în zbor, cu Hawks of Romania, a rupt formaţia, desprinzându-se de celelalte trei avioane rămase împreună, exact în momentul când aparatele erau deasupra mormântului, simbolizând astfel plecarea pentru totdeauna a lui Mişu.
Monumente ale durerii, părinţii lui Mişu au fost tăcuţi pe tot parcursul procesiunii. Bunicul pilotului nu a vrut să asiste la înmormântarea în sine, rămânând pe una din aleile cimitirului, iar prietena lui Mişu, Cristina Creţu, s-a prăbuşit atunci când sicriul său a fost coborât în mormânt. Mihai a fost înmormântat cu onoruri militare.
Mihai Dobre Țone, 23 de ani, a fost multiplu campion naţional de acrobaţie şi comandant al aerodromului Clinceni. În seara zilei de vineri, 6 iunie, după câteva zboruri în formaţie, cu lotul naţional de acrobaţie Hawks of Romania, în jurul orei 20.00, Mişu a decis să mai repete încă o dată exerciţiul solo pe care trebuia să-l execute, la mitingul din ziua următoare. Avea să fie ultima sa ieşire la zbor. Palonierul, un mecanism responsabil de direcţia avionului, comandat de două pedale, se blocase. Culmea, exact în timp ce pilotul executa o vrie, adică o serie de „rostogoliri” pe fondul pierderii de viteză.
În timpul acestei manevre, palonierul este vital pentru redresarea avionului. Colegii de la sol i-au dat o serie de indicaţii şi când au văzut că aparatul nu poate fi stăpânit i-au strigat prin staţie: „Sări! Sări!”. Piloţii de acrobaţie se urcă la bord echipaţi cu paraşută, în caz de dezastru ei fiind antrenaţi să sară pur şi simplu din avion. Tocmai din acest motiv, acrobaţiile complexe se realizează mereu deasupra unei zone libere, unde nu sunt oameni sau locuinţe. Mişu s-a chinuit până la final să redreseze avionul, degeaba însă. Aparatul Extra 300L s-a izbit de pământ, pe câmpul din apropierea pistei de la Clinceni, luând foc.
A fost sfârşitul unui mare om, dar începutul unei legende. Dormi în pace Mişule! Dumnezeu să-l odihnească!
De aici a pierdut controlul
Mihai Dobre Țone pregătea vineri, în cadrul unui antrenament, un exerciţiu deosebit de complex pentru mitingul aviatic ce trebuia să aibă loc sâmbătă.
Pilotul a ridicat avionul la înălţime, după care s-a lansat în picaj, executând nu mai puţin de 11 “rostogoliri” controlate. Potrivit martorilor, aproape de terminarea exerciţiului, aeronava a părut scăpată de sub control, semn că ceva nu era în regulă. Pilotul nu a reuşit să redreseze aparatul.
Şi-a cunoscut iubita încă din clasa I
Pilotul Mihai Dobre Țone şi logodnica lui, Cristina Creţu, ambii în vârstă de 23 de ani, păreau făcuţi unul pentru celălalt. S-au cunoscut în prima zi de şcoală şi, de atunci, au fost de nedespărţit.
“Încă din clasa I se plăceau. Nu au fost colegi de bancă, Mişu a stat cu o altă fată, care între timp a devenit actriţă, dar au fost prieteni de mai multe ori, de-a lungul timpului”, şi-a amintit Daniela Mariana Dobre, mama celui care a fost comandant al aerodromului de la Clinceni. Pentru că fata de care s-a îndrăgostit în prima zi de şcoală s-a dovedit a fi şi cea care îl înţelege cel mai bine, tânărul se hotărâse să o ceară în căsătorie.
Desena avioane pe hârtie
“Trebuia să ne căsătorim şi să ne mutăm în noua casă… Ne cunoşteam de atâţia ani, ştiam că pilotajul e viaţa lui. Eram în şcoala primară când a început să deseneze avioane pe hârtie”, a povestit Cristina, logodnica pilotului.
“La trei ani, tatăl lui îl ţinea cu capul în jos, ca să nu aibă rău de înălţime. Nu îi era frică de nimic. Noi, însă, ne temeam pentru el”, a spus şi Niculae Zamfirescu (76 de ani), bunicul lui Mihai Dobre Țone. (Manuela Bologheanu)