Cum generează autobuzele turistice pierderi

Autobuzele turistice supraetajate ale Capitalei generează pierderi semnificative, conform unui raport al Curții de Conturi obținut de Buletin de București. Cele șase vehicule, achiziționate pentru promovarea orașului, au cauzat un prejudiciu de peste 160.000 de euro din cauza neutilizării lor timp de doi ani.

Curtea de Conturi a constatat o „ineficiență flagrantă” în cheltuirea banilor publici pentru aceste autobuze. Potrivit auditorilor, eficiența utilizării fondurilor a fost „extrem de redusă”, cu rezultate „neglijabile” și costuri mari: 2.104.158 lei pentru achiziție și 825.838 lei cheltuieli suplimentare între 2023 și 2024.

Singura utilizare a autobuzelor

În aproape doi ani de la achiziție, autobuzele au generat venituri o singură dată. În octombrie 2024, un vehicul VOLVO URBIS-double decker a fost închiriat pentru o oră de către o persoană fizică, pentru suma de 1.653 lei. În rest, autobuzele au stat parcate în garajul STB.

Cheltuieli fără beneficii

Între martie 2023 și sfârșitul lui 2024, societatea a cheltuit peste 825.838 lei pentru întreținerea acestor vehicule, fără a le utiliza în scopul turistic sau public pentru care au fost achiziționate.

Cât costă trei mici cu cartofi la Târgul de Crăciun Craiova 2025. Avem prețurile pentru sarmale, ciolan și papanași
Recomandări
Cât costă trei mici cu cartofi la Târgul de Crăciun Craiova 2025. Avem prețurile pentru sarmale, ciolan și papanași

Buletin de București a documentat în ultimii doi ani cum autoritățile și politicienii au amânat relansarea acestui serviciu esențial pentru imaginea Bucureștiului. Acum, sub presiunea Curții de Conturi, se pregătește un nou proiect de hotărâre pentru a permite ieșirea autobuzelor pe traseu.

În trecut, Direcția Transporturi din Primăria Generală autoriza anual linia turistică, începând din 2011. Aceasta a funcționat până la începerea pandemiei cu autobuze închiriate de la Primăria din Constanța.

„Nu ar fi fost vorba decât despre nişte semnături, despre eliberarea unor copii conforme de către TPBI, ca să poată să iasă mașinile pe traseu și de o decizie de la nivelul Direcției Transporturi”, explicau surse din domeniul transportului public pentru Buletin de București.

Însă relansarea autobuzelor turistice a fost constant amânată din motive politice și administrative. Fiecare an a adus noi obstacole instituționale și legislative.

Circulația autobuzelor turistice, suspendate în 2019

Serviciul de autobuze turistice supraetajate a fost suspendat în 2019, inițial temporar, apoi prelungit din cauza pandemiei. De atunci, promisiunile de reluare a traseului nu s-au concretizat.

În prezent, Bucureștiul este una dintre puținele capitale europene fără un serviciu public de transport turistic, în ciuda faptului că STB deține autobuze special echipate pentru această activitate.

Autobuzele turistice ar fi trebuit să fie operaționale din mai 2023. Cele șase vehicule VOLVO au fost achiziționate second-hand în decembrie 2022, pentru 428.000 euro.

Cum au circulat autobuzele turistice în București

Înainte de 2019, linia turistică era deservită de patru autobuze închiriate de la Primăria Constanța. În 2016, contractul de închiriere pentru șase luni a costat 148.800 euro, semnificativ mai puțin decât prejudiciul actual constatat de Curtea de Conturi.

Dacă va depăși obstacolele birocratice, linia turistică ar putea funcționa în sistem Hop-on/Hop-off, permițând turiștilor să viziteze obiectivele în ritmul propriu. Prețul propus pentru un bilet era de 25 de euro pe zi, ceea ce ar fi putut face linia autosustenabilă financiar.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.