Veronica Șandor, 35 de ani, este profesoară de limba română la Liceul Petru Maior din Reghin și la Școala Gimnazială Teleki Domokos din comuna Gornești, județul Mureș. Dragostea pentru profesorat o are de la fosta ei profesoară de română, căreia i-a luat locul la catedră după trecerea prematură în neființă a acesteia.
După ce a absolvit liceul pe profilul biologie-chimie, a făcut o întoarcere la 180 de grade și a urmat Filologia la Cluj, iar de 12 ani lucrează în învățământ. A predat la început într-o școală dintr-o comunitate de romi, unde elevii au îndrăgit-o imediat. „Școala era la un pas de cartierul meu. Nici nu știam că există și că acelor copii le este atât de greu și sunt atât de săraci”, spune profesoara. Ulterior, după ce a luat examenul de titularizare, s-a transferat la Gornești, la o școală unde predarea se face în limba maghiară.
Limba română, învățată prin jocuri de mimă
A întâlnit atunci pentru prima oară copii care nu vorbesc deloc românește acasă. Și colegii săi de la școală sunt toți maghiari, mai puțin o colegă învățătoare, care predă la secția de română, și colegul de religie.
Veronica predă limba română și în cadrul programului „A doua șansă”, prin intermediul căruia persoane cu vârsta între 14 și 50 de ani își continuă studiile până la clasa a VIII-a, pentru a se putea apoi angaja. Unii dintre ei au fost mai reticenți, iar profesoara a ajuns mai greu la ei în pandemie, dar a reușit în final, alături de colegii săi, să îi motiveze să continue. Copiii și părinții din această comunitate vulnerabilă au încă nevoie de multe exemple pentru a înțelege importanța educației pentru viitorul lor.
„Mi-a fost greu la început. Trebuia să apelez adesea la jocul de mimă și limbajul nonverbal, pentru ca elevii să priceapă mesajul pe care voiam să îl transmit”, povestește Veronica Șandor. Și-a dat seama apoi că emoțiile pe care le transmite copiilor sunt mult mai importante, ca și pasiunea cu care predă. Elevii i-au răspuns imediat, chiar dacă nu înțelegeau limba română prea bine. Cu adulții a fost mai greu.
Învățare prin proiecte
Veronica Șandor este fanul activităților extrașcolare, iar una din metodele sale preferate de predare este învățarea prin proiecte. În apropierea comunei Gornești se află Castelul Teleki, iar elevii săi au scris un proiect, prin care au promovat castelul în Europa, devenind astfel ambasadorii zonei unde locuiesc.
„Au reușit astfel să se simtă importanți și să-și dorească să promoveze locurile din care fac parte, să fie mândri de ele. Stima de sine este foarte importantă, mai ales pentru ei”, explică dascălul. Le aduce constant la clasă oameni care au reușit în viață și care le pot deveni modele, în ideea de a-i inspira să devină mai buni pe domeniile care îi pasionează. În plus, predă anumite noțiuni prin intermediul altor materii, astfel încât elevii săi să învețe să privească mereu imaginea de ansamblu. Astfel, profesorul care predă desen este invitat la clasă ca să le explice copiilor ce înseamnă banda desenată.
La Biologie, un alt coleg de cancelarie pornește de la descrierea unor personaje în mitologia greacă și ajunge la mutațiile pe care plantele și animalele le-au suferit de-a lungul vremii. Un alt profesor a reușit să transfere conținutul argumentației, una din materiile predate la clasa a VIII-a, în viața de zi cu zi. În cadrul proiectului „De-a arhitectura în școala din Gornești”, elevii au conștientizat importanța argumentării studiate la ora de limba română, propunându-le sponsorilor să le fie alături în modernizarea curții școlii.
Cum să faci sport la ora de limba română
În perioada cât predarea s-a făcut exclusiv online, Veronica Șandor a folosit aplicații prin care orele să fie mai interactive. Cursurile online sunt de cele mai multe ori destul de rigide, iar copiii au nevoie constant de mișcare.
Din acest motiv, la ultimele cursuri, la clasa a V-a, dascălul a făcut cu elevii câteva minute genuflexiuni și alte exerciții fizice înainte de a trece efectiv la studiul materiei. Veronica este și expert RED (Resurse Educaționale Deschise), concepând diverse materiale din care alți profesori să se poată inspira. De pildă, cum să predea mai ușor în online. Mai mulți liceeni din București le citesc copiilor, promovând astfel lectura în rândul lor. Ulterior, copiii fac mici filmulețe, în care pun în scenă cărțile pe care le citesc. „Ne distrăm făcând jocuri de rol urmărind firul narativ al cărții”, explică profesoara.
„Oamenii care predau în școlile din mediul rural merită apreciați pentru fiecare succes pe care îl au”
A ales să urmeze cursurile organizației neguvernamentale Teach for Romania pentru că, spune dascălul, avea nevoie de apartenența la o structură puternică și cu vizibilitate.
„Știam că mă vor ajuta atunci când voi simți că nu mai pot, nu mai vreau sau mă fac mai greu înțeleasă de copii. De asemenea, dacă voi întâmpina probleme când voi aduce la clasă noutăți sau anumite proiecte și când nu voi avea resursele necesare să îmi fac treaba, știind că voi influența astfel și alți profesori”, detaliază dascălul motivele care au stat în spatele deciziei de a urma cursurile intensive ale Teach for Romania, fiind încă în primul an în această echipă. A ajutat-o să se reevalueze și să vină cu noi metode de predare la clasă, mult mai adaptate realității în care copiii trăiesc și nevoilor de dezvoltare.
Consideră că elevii din mediul rural și în special cei din zonele defavorizate au nevoie de profesori buni și motivați. Veronica Șandor își implică elevii într-o sumedenie de activități extrașcolare pentru a le dezvolta creativitatea și a-și atinge astfel potențialul.
„Îmi place să lucrez cu copiii cărora le propui o idee și își doresc să lucreze cu ea. Oamenii care predau în școlile din mediul rural merită apreciați pentru fiecare succes pe care îl au, indiferent că este academic sau de comportament. Efortul de a-i aduce în clasă, de a-i motiva să participe la activități este uneori foarte mare, dar merită de fiecare dată”, crede dascălul.
Cât de importantă este limba română, dacă vrei să devii mecanic sau zugrav
Unul din elementele-cheie în lucrul cu copiii dintr-o comunitate vulnerabilă este perseverența. Veronica Șandor s-a confruntat cu mai multe abandonuri școlare și a reușit să îi determine pe elevi să revină la școală. A vorbit cu copiii și cu părinții, a mers la ei acasă și le-a dus laptopuri și tablete finanțate de Teach for Romania, iar când cursurile s-au reluat în format fizic, a avut surpriza că constate că elevii au revenit la ore.
Chiar dacă și-a perfecționat permanent metodele de predare, consideră că este mereu loc de mai bine la acest capitol. „Predau și la profesională și dacă elevul vrea, de pildă, să devină mecanic auto, este important să își pună câteva întrebări. Știu limba română? Este important să vorbesc frumos cu clienții? Care sunt competențele de care am nevoie ca să fiu un bun zugrav sau sudor și să le prezint clienților ceea ce fac, astfel încât să le placă?”, sunt câteva dintre întrebările pe care vrea ca elevii săi să și le pună atunci când aleg un domeniu în care să se specializeze.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro