Cand vedem ce se intampla in Ferentari, unde familii de rromi ies din case si protesteaza ca au fost debransate de la lumina, sau chiar ataca jandarmii trimisi sa intervina, nu ni se va parea exagerat ceea ce se petrece in filmul lui Alfonso Cuaron “Children of Men”, in care joaca si Oana Pellea…
Este imaginea unui viitor foarte apropiat (2027) in care moare cel mai tanar locuitor al planetei, femeile sunt cuprinse – toate – de infertilitate, teroristii ataca peste tot, iar Londra a devenit un amestec de Bagdad si Guantanamo.
Filmul lui Cuaron (autorul celui mai reusit “Harry Potter”, al treilea) este inspirat de cartea scriitoarei britanice P.D. James. Dar poate ca nu literatura e mijlocul ideal pentru a transmite ideea cartii, ci filmul. Filmul acesta. Crampeie din el va vor urmari mult timp – cum ar fi o scena in padure, cand masina in care se afla eroul filmului (Clive Owen) si fosta lui sotie (Julianne Moore) este atacata de anarhisti: va veti trezi pe marginea scaunelor, incercand sa interveniti in actiune pentru a-i salva!
Filmul lui Cuaron are multe calitati: imaginea (lui Emmanuel Lubezki), care este extraordinara; faptul ca te tine cu sufletul la gura, ca un thriller; prezenta lui Sir Michael Caine intr-un rol de ex-hippie; cateva momente de emotie; “last but not least”, Oana Pellea intr-un rol de compozitie: Marisca, o tiganca descurcareata care turuie pe romaneste, desi nimeni n-o intelege… Ce-i drept, e greu s-o recunosti pe Oana, careia i s-a lipit un nas de vrajitoare si i s-a pus o basma pe cap! Dar rolul ei este destul de substantial, si Oana il face foarte bine.
Unii vor gusta, probabil, trimiterile la Nasterea Domnului – cu o negresa “Fecioara” nascand printre gloante si bombe si croindu-si drum afara din adapost, vegheata de pustile soldatilor inmarmuriti… Dar lucrul cel mai rau din film este traducerea titlului prin “Copiii tatalui”. Care “tata”?! Daca este vorba de “tatal ceresc”, atunci ar fi trebuit “Tatalui”, sau chiar “Copiii Domnului”, nu? Ei bine, nu. Asa ca duceti-va sa vedeti filmul lui Oana Pellea si Clive Owen, dar tineti minte ca titlul n-are nici o legatura cu el!
Alex Leo Serban
Critic de film