E forfotă luni dimineață pe aleile înguste ale parcului de lângă Școala „Sf. Andrei”. Zeci de elevi de clasele a II-a și a III-a așteaptă, de mână cu părinții lor, să înceapă orele în cel de-al doilea semestru. Sunt bine înfofoliți și abia li se mai văd ochii din cauza căciulilor bine trase pe frunte și a măștilor de protecție.
Cu ora de română în sala de sport
Entuziasmul revederii și al revenirii la școală li se citește însă în privire și în fiecare gest. Țopăie când își revăd colegii de clasă și încep să-și povestească unul altuia, întrerupându-se deseori, despre noii adidași, despre filmul de desene animate pe care l-au văzut în weekend sau despre cum le-a căzut un dinte de lapte.
„Uite-o pe doamna!”, strigă o fetiță cu căciulă roz și cu masca bine trasă pe nas.
„Doamna” iese din sala de sport și își strânge elevii în fața porții pentru a le face instructajul: intrat în șir indian, dezinfectat mâini, verificat temperatura, mers pe banda cu săgeți albe până la sala de clasă, „nu alergăm!”, așezat cuminți în bănci.
Elevii au început luni orele în săli de clasă amenajate în sala de sport a Școlii „Sf. Andrei”. Sunt cinci săli improvizate în total, iar copiii vor învăța în schimburi, cel puțin săptămâna aceasta: trei clase de a II-a și două de a III-a dimineață și cinci clase de a IV-a după-amiază.
Pereții despărțitori au fost puși în sala de sport încă din toamnă, când școlile au funcționat pentru scurt timp în scenariul hibrid, înainte să treacă complet în online. Pentru reînceperea din 8 februarie, au fost aduse câteva îmbunătățiri, fiind adăugat tavanul fals, pentru a nu mai exista interferențe între clase.
Lucrările au fost prea mult întârziate
Măsura a fost luată din cauză că școala se află încă în proces de reabilitare, la fel ca alte patru din sectorul 6. Unii elevi au fost relocați în alte unități de învățământ, unde sunt săli libere, în timp ce alții fac orele în containere sau online.
Cele cinci școli au intrat în șantier general în vara anului trecut, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata în noiembrie, după cum a promis primarul PSD de-atunci, Gabriel Mutu, acum senator. E vorba despre Şcoala „Adrian Păunescu”, Şcoala „Sfântul Andrei”, Şcoala 176 „Sfinţii Constantin şi Elena”, precum şi Şcolile 59 şi 197, despre care a scris Libertatea. Niciuna nu este finalizată.
Lucrările la toate cele cinci unităţi de învăţământ au început abia la sfârşitul lunii iulie, deşi, din martie, copiii şi profesorii nu au mai intrat în şcoli, din cauza pandemiei, iar contractul a fost atribuit firmei executante, abonate de ani buni la contracte din bani publici, încă din toamna lui 2019.
Primarul Ciprian Ciucu (PNL) spune că e imposibil ca lucrările să fie finalizate mai devreme de luna mai. De asemenea, în urma controalelor făcute pe șantierele școlilor, experții trimiși de primărie au descoperit grave nereguli privind respectarea normelor de siguranță la incendiu și au cerut firmei executante să remedieze urgent problemele.
La „Sf. Andrei”, planul era ca elevii să învețe în containerele modulare din curtea școlii, până la terminarea lucrărilor. Containerele așteaptă încă o nouă autorizație de la ISU pentru că spațiile au fost mărite de la trei containere pe clasă la patru, având în vedere că acum numărul elevilor care s-au întors la ore este mai mare decât în toamnă, când cursurile s-au ținut în sistem hibrid.
„Cadrele au spus că fac orice, chiar și curățenie, numai să revină la ore”
Pentru cei mici și pentru învățători, nici măcar nu mai contează dacă fac orele în containere sau în sala de sport, atât timp cât pot sta din nou împreună în siguranță și pot vorbi fără să pornească și să oprească mereu microfonul aplicației, ca atunci când făceau orele online.
„Colegele mele sunt bucuroase că au reînceput orele fizic. E vorba de nevoia de socializare a copiilor, de creșterea stimei de sine a lor. Una e când le sunt apreciate rezultatele față în față, alta este în online. Cadrele noastre au avut momente în care au spus că ar face orice, chiar și curățenie în școală, numai să revină fizic. Ne-am mobilizat cu toții de fiecare dată, chiar și la începerea anului școlar. Am fost cu părinții, noi, cele trei directoare, cot la cot cu toată lumea, am mutat mobilier, tot ce a trebuit”, spune Smaranda Partenie, directoarea Școlii „Sf. Andrei”.
Scrisoarea fetiței care i-a mulțumit învățătoarei că a avut răbdare
La ora 8 fix, toți elevii erau deja în bănci, câte doi, despărțiți de plexiglas, în toate cele cinci săli improvizate. Și-au deschis cărțile și caietele, așteptând indicațiile învățătoarei.
Toți poartă măștile de protecție corect.
„Când au intrat în sală, direct la dezinfectant s-au dus, cunosc regulile”, spune cu mândrie directoarea școlii.
Entuziasmul revederii nu a venit doar dinspre cei mici. Și învățătoarele au fost emoționate.
„Mai mare bucurie decât de a-i vedea pe ei, de a fi împreună cu ei, nu există”, mărturisește Alina Dobre.
Este învățătoare la clasa a II-a și directoare adjunctă a școlii și recunoaște că și-a stăpânit cu greu lacrimile atunci când copiii i-au sărit în brațe, înainte să-i preia în clasă. Și mai dificil i-a fost să-și controleze emoțiile atunci când a primit o scrisoare de la una dintre eleve, în care fetița i-a scris că e ca o mamă pentru ea.
Orele online au fost dificile, însă nu imposibile, spune dascălul. Asta datorită eforturilor depuse atât de cadrele didactice, cât și de părinți. Totul pentru binele copiilor, afirmă ea.
„Părinții au preluat de multe ori din ceea ce aș fi făcut cu ei în clasă. La lucru manual, de exemplu, fără ajutorul lor nu aș fi izbutit. Eu mă plimbam printre copii atunci când făceam decupaje sau colaje. Asta au făcut părinții în locul meu. Au fost aproape de mine. Fără colaborare între școală și părinți nu se poate”, spune Alina Dobre.
„Elevii mei sunt eroi”
Nu a început predarea din prima zi de școală din al doilea semestru pentru că a preferat să-i lase pe cei mici să povestească tot ce au făcut în vacanță și cum s-au simțit.
„Îi las să povestească trăirile lor. Ei au nevoie să împărtășească cu ceilalți. Că au adidași noi, că li s-a născut un frățior, că au văzut nu știu ce. Sunt lucruri banale pentru noi, dar pentru ei sunt evenimente mari”, spune Alina Dobre.
Profesoara îi consideră mici eroi pe copiii de la clasa ei, pentru că au rezistat în pandemie și s-au adaptat atât de bine la noile condiții de învățare. „Sunt mândră de ei, sunt niște luptători, sunt eroii mei. Împreună suntem o echipă”, subliniază ea.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 12
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro