De Daniel Ionașcu,

Ce sunt tarifele dinamice

Tarifele dinamice presupun creșterea sau scăderea prețului călătoriei în funcție de numărul șoferilor disponibili și de cererea din partea clienților. Mai exact, cu cât cererea crește în orele aglomerate, cu atât crește și prețul călătoriilor.

Libertatea a scris ieri că doi clienți ai serviciilor de ridesharing pot primi prețuri diferite, chiar dacă pleacă din același loc și merg în aceeași direcție.

Luminița Tuleașcă, avocat, expert în concurență și conferențiar doctor la Facultatea de Drept a Universității Româno-Americană, a afirmat că ”orice preț este dinamic” în economiile de piață.

George Măgureanu, profesor de drept fiscal, a dat ca exemplu eMAG și a spus că și aceasta schimbă frecvent prețurile. „Dacă cererea pentru un produs, un laptop, este mare, atunci magazinul crește prețul. Dacă scade cererea, atunci prețul este mai mic”, a arătat Măgureanu, care a dăugat că practica nu este ilegală.

Diferență esențială

Iulian Stanciu, directorul general al eMAG, spune însă că există o diferență esențială între prețurile practicate de companie și cele ale serviciilor de ridesharing.

„Toți clienții eMAG au acces la aceleași prețuri, indiferent de localitatea din care comandă, de venituri sau de interesul arătat pentru un produs,” a declarat Stanciu, care este și acționar al eMAG cu aproximativ 20% din titluri.

Astfel, dacă în cazul Uber doi clienți pot primi prețuri diferite, deși urmează același traseu, în cazul eMAG prețurile nu sunt personalizate la nivel individual.

Tarifele dinamice sunt discriminatorii

Experții consultați de către Libertatea au arătat că tarifele dinamice nu sunt interzise de legislația actuală, dar sunt discriminatorii față de taximetriști, care au prețuri fixe pe kilometru.

Situații similare tarifelor dinamice din ridesharing se găsesc și în cazul achiziționării de bilete de avion, la care prețurile variază extrem de mult.