Penisurile, crucile și craniile celor de la Baraka au șocat publicul de la Festivalul Revolution din Timișoara. Ei au primit un spațiu la Muzeul Satului Bănățean și au început cam târziu să-și monteze instalația. Ar fi trebuit să pună afișe că expoziția este interzisă publicului sub 18 ani, dar acestea au fost de negăsit, iar părinții care s-au dus cu copiii acolo au fost revoltați. S-a discutat chiar și în Consiliul Județean, una dintre instituțiile care a finanțat festivalul.
„Eu am cerut celor de la Revolution, pentru că acel spațiu a fost de comun acord la dispoziția lor pentru festival, să demonteze. Nu am absolut nimic cu artiștii contemporani, dar nu mi s-a părut potrivit ca într-un cadru în care sunt foarte mulți copii să ne trezim că vin și privesc penisuri. Noi am dat o anumită sumă de bani să aducă spectacol artistic, formații, șamd. Am primit foarte multe sesizări de la părinți”, ne-a declarat Adrian Negoiță, consilier al președintelui Consiliului Județean Timiș.
Cei de la Baraka spun însă că publicul le-a devorat expoziția și dau vina tot pe public pentru cele întâmplate.
„Era de așteptat ce s-a întâmplat. Noi, ca Baraka, am mai trecut prin treaba asta și anul trecut cu sicriul de la ANAF, care a rezistat două zile, acum a rezistat două ore. Urmează să vedem ce este de făcut, dacă trebuie totul strâns, am strâns o parte din instalație. Instalația era acoperită dintr-o platformă acoperită cu «dildo-uri», plantate ca niște ciupercuțe, era cumva simulat contextul de cimitir, în care central domina un personaj cu o mască de gaze, un hibrid ca la Baraka. Lucrurile erau foarte profunde, de fapt, era vorba de sexualitatea care ne înconjoară. Oriunde ne orientăm privirea suntem sufocați sexual, lumea încearcă să descopere tot mai mult tot felul de părți ale corpului”, ne-a explicat Mihai Toth, din partea grupului artistic Baraka.
Artistul timișorean nu știe ce s-a întâmplat cu afișele care să interzică accesul persoanelor sub 18 ani în zona expoziției. El spune că nu s-a îngrijit ca acestea să fie puse, dar își amintește că unul dintre organizatori ar fi pus un afiș 18+, dar că a fost rupt de… public.
„Problema a fost că publicul era foarte numeros și, din păcate, curiozitatea i-a îndemnat să tragă jos cum am reușit noi să acoperim. Au dat jos și ne-a fost greu să menținem toată instalația cenzurată. Instalația a fost devorată de mulțime, a fost peste putința noastră, urmează să vedem dacă rămânem sau nu. În principiu, a fost un afiș, dar cineva l-a dat jos. Noi eram în spate și încă mai lucram la lumini, nu am văzut exact ce s-a întâmplat, eu știu că s-a pus”, a mai spus Mihai Toth.
În a doua zi de festival, vineri, artiștii au demontat penisurile care răsăreau ca ciupercile din pământ.
Revolution Festival are loc între 31 mai și 2 iunie la Muzeul Satului Bănățean din Timișoara, pe scenă urcând Gogol Bordello, Dub FX, Wilkinson, Mortiis, 1000mods, Nicole Moudaber, Raresh, Barac b2b Gescu și peste 200 de artiști în 10 zone de festival.
Baraka este un grup de artiști vizuali masteranzi ai Facultății de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Cei patru artiști sunt Paul Feier, Adrian Popa, David Iancu și Mihai Toth. Grupul a participat la expoziții și evenimente culturale locale și internaționale, rezidențe și tabere artistice în străinătate (Ungaria, Serbia, Argentina), și au dobândit, deja, premii importante din partea Uniunii Artiștilor Plastici.
La mijlocul lunii aprilie a acestui an, Grupul Baraka a șocat cu Cristo Redentor, instalația „Isus Cristos în Rio de Janeiro”, amplasată deasupra ruinelor fostei cazărmi a Timișoarei.
Cu un an în urmă, grupul artistic șocase Timișoara cu o operă de artă „altfel”, un sicriu în care era un „mort” cu penisul în erecție, amplasat lângă cel mai mare centru bussines din oraș.
Citește și: Mădălina Ghenea, despre dragostea de mamă și viața de vedetă. ”Am plătit cu vârf și îndesat prețul celebrității”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro