Sorin Stoicescu, fost șef al Aviației Civile din România, a fost invitat la Interviurile Libertatea LIVE. Specialistul în aviație susține că „dacă cineva ascunde chestia asta(n.r.- incidentul privind anvelopa cosmetizată), e o crimă”. Sorin Stoicescu mai spune că cei doi tehnicieni „trebuiau dați pe mâna Parchetului pentru că au pus în pericol siguranța aviației civile. Nu ne jucăm! Și nu o spun că trebuie să pedepsești niște oameni, să fii rău, ci ca să reprimi. Ca să nu mai aibă curaj nimeni să facă vreodată așa ceva!„.
Fostul șef al aviației civile își aduce aminte de un caz similar, din trecut: „Am avut odată un demnitar al aviației, era într-un avion, făcea un control de navigație. N-a ieșit trenul de aterizare și s-a apucat și a tras el de niște contacte. Ală n-a mai zburat. A zburat și de pe funcție”, își amintește Stoicescu.
Sorin Stoicescu a vorbit la Libertatea LIVE și despre interesele de pe piața națională de transporturi aeriene, despre perspectivele TAROM și situația de la ROMATSA.
Sorin Stoicescu despre momentul Balotești: ”În acea perioada TAROM aștepta două Boeing 767 pe care le comandaseră, însă conducerea țării a pus condiția ca la București să se facă un simulator. Acel simulator conținea tehnologii de vârf care erau embargo pentru țările din Est. Apoi s-a închiriat un al treilea avion, cel cu care s-a întâmplat tragedia. Era într-un leasing operațional la Tarom. Acest avion era închiriat, nu era cumpărat de noi.”
Fostul șef al Aviației Civile din România, referindu-se la un posibil atac terorist în incidentul de la Balotești: ”Noi investigaserăm, nu a reieșit că a fost atac terorist. Au anchetat și cel de la FBI, și belgienii, au verificat și englezii”
”TAROM avea în anul 2000 aproximativ 54 de milioane de dolari pierdere”
”TAROM, cu mari eforturi, a reușit să își achite toate datoriile. Am transformat, prin capitalizare, toate datoriile în acțiuni. Am făcut tarife mai mici pentru Tarom. Eram în perioada de preaderarea, făceam eforturi pentru a ajunge la standardul european”
”Tarom Express trebuia să fie o companie low-cost. Dacă ieșeam pe piață nu mai existau acum BlueAir sau WizzAir”, a spus fostul șef al Aviației Civile din România despre planurile eșuate de a deschide o ramură low-cost a Tarom.
Referitor la cursa de Beijing, Sorin Stoicescu a spus că: ”În 2001, cei de la Lufthansa Consulting au spus, demonstrând, că aceasta cursă nu acoperea costurile. Au monitorizat doi ani de zile și a trebuit oprit de la zbor”
Întrebat care crede că sunt perspectivele TAROM, Sorin Stoicescu a spus:
”Dacă vrei să privatizezi TAROM, trebuie să bagi întâi bani în el, ca să îl faci eficient. Dar nu cu rubedenii, ci cu oameni de aviație, cu oameni pricepuți, capabili, în managementul companiei. Asta e soluția. Dacă vrem să îl vindem, îl vindem, însă după ce îl faci eficient și iei bani mulți pe el”
Sorin Stoicescu a absolvit Școala Militară de Aviație din cadrul Ministerului Apărării Naționale. În perioada 1997-1990, a fost ofițer în cadrul MApN. În perioada 1990-1994, a fost Șef al Securității Aeronautice la Departamentul Aviației Civile din cadrul Ministerului Transporturilor. În perioada 1994-1997, a fost Inspector de Stat pentru Aviația Civilă în Ministerul Transporturilor. În perioada 1998-2001, a fost Inspector Operațional în cadrul Aeroportului Internațional București-Otopeni. Din 2001 până în 2005, a fost Director General al Aviației Civile.
Începând din 3 octombrie, Libertatea publică o serie de dezvăluiri menite să explice problemele tehnice și financiare de la Compania Naţională de Transporturi Aeriene TAROM SA.
Ministerul Transporturilor cunoaște situația, dar ține totul sub cheie. Demersul nostru este în slujba interesului public.
- În 2015, TAROM a înregistrat 291.987 de minute de întârziere, adică 202 zile.
- 130.939 de minute de întârziere, adică 90 de zile, s-au înregistrat din cauza transbordării pasagerilor dintr-o aeronavă într-alta sau a schimbării aeronavei înainte de îmbarcare.
- TAROM a plătit despăgubiri pasagerilor de aproape un milion de dolari.
- Controalele guvernamentale au scos la iveală “acțiuni care ar fi putut pune în pericol siguranța și securitatea pasagerilor”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro