Analiza a 576 de influenceri a arătat că aproape toți (97%) au postat conținut comercial, dar numai 20% au indicat în mod sistematic că este vorba de publicitate, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Importanța legislației
„Practicile de marketing problematice ilustrează importanța de a avea o legislație modernă și robustă, adecvată pentru a asigura corectitudinea digitală pentru consumatorii online”, a precizat Comisia.
Executivul UE, care a condus studiul împreună cu autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din 22 de state membre ale UE, plus Norvegia și Islanda, a analizat postările de pe rețelele de socializare, inclusiv Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X (fostul Twitter – n.r.), Snapchat și Twitch.
Analiza a avut scopul de a verifica dacă persoanele cu influență respectă legislația UE în materie de protecție a consumatorilor.
Investigații suplimentare
Aceasta nu a menționat numele influencerilor, dar a precizat că 358 dintre aceștia au fost desemnați pentru investigații suplimentare.
Autoritățile naționale îi vor contacta pentru a le solicita să respecte normele în vigoare și, dacă este necesar, pot fi luate măsuri de aplicare suplimentare, conform sursei citate.
Postările vizau în principal domenii precum moda, stilul de viață, frumusețea, alimentația, călătoriile și fitnessul.
O cincime promova activități dăunătoare
Studiul a constatat că 119 influenceri promovau activități nesănătoase sau periculoase, cum ar fi junk food, băuturi alcoolice, tratamente medicale sau estetice, jocuri de noroc sau servicii financiare, cum ar fi tranzacțiile cu cripto.
Rezultatele studiului vor fi folosite pentru verificarea corectitudinii în materie de drepturi ale consumatorilor la nivel european. Analiza, lansată în primăvara anului 2022 de Comisia Europeană, va evalua dacă legislația UE aplicabilă este suficientă pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor.
Practici semnalate de ani buni
Libertatea a semnalat încă din 2020 practicile influencerilor din România de a nu marca drept publicitate postările comerciale.
Reclama nesemnalată e socotită drept o înșelare a încrederii publicului, care crede că primește o informație sau o opinie din inițiativa autorului.
Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) preciza în codul său elaborat în 2018 că „raportul contractual dintre influencer și anunțător trebuie divulgat clar și vizibil în cadrul comunicărilor”.
Aura1 • 16.02.2024, 08:22
Nu știu cum este, dar nici nu trebuie specificat...ei fac o activitate și este normal să fie monetizată...
dancalistri • 16.02.2024, 07:55
Jenant. Toti cei care castiga bani din asa ceva ar trrbui sa spuna.