Ce își doresc candidații?
Birouri decorate cât mai creativ, acces nelimitat la cea mai înaltă tehnologie, beneficii multiple, sedii aproape de casă, salarii mari și, nu în ultimul rând, să evolueze cât mai repede în carieră, mai ales în cazul noilor generații de angajați. La rândul lor, angajatorii au încercat să le facă pe plac angajaților și candidaților care își caută un job, tocmai pentru că atragerea, recrutarea și retenția oamenilor au devenit procese din ce în ce mai dificile.
Anul trecut nu au lipsit concepte precum gamification sau well-being, care au fost frecvent aduse în discuție în departamentele de HR, iar acest lucru înseamnă că angajatorii se aliniază cerințelor angajaților pentru a atrage cei mai buni candidați, dar și pentru a-i reține pe cei actuali.
De asemenea, modificările legislative controversate, printre care se numără reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%, precum și trecerea contribuțiilor sociale în sarcina salariatului, intrate în vigoare la 1 ianuarie, au pus presiune pe angajatori, determinându-i să asigure o stabilitate și mai mare angajaților.
Angajații cu cea mai bună părere de sine în 2017
În anul 2017, în regiunea București-Ilfov, angajații au crezut că merită cel mai mare salariu mediu net (3.175 de lei) din țară, comparativ cu celelalte regiuni.
Angajații din această regiune au fost urmați de cei din regiunea Vest, care au cerut pentru munca lor, în medie, 2.903 lei pe lună. Angajaților din Vest le-au scăzut pretențiile cu circa 100 de lei față de 2016, când au ocupat locul 1 la acest capitol, depășind Capitala.
Printre cei care au avut așteptări salariale de peste 2.800 de lei se mai numără angajații din regiunile Centru, Nord-Vest și Sud-Est.
Pentru Generația Z, cea care abia intră în câmpul muncii, cele mai de interes joburi au fost internship-urile. Ei au înțeles că fără experiența din timpul facultății le este destul de greu să își găsească un job după absolvirea studiilor.
Așteptări salariale
Interesant de urmărit este și partea financiară, făcând o paralelă între cât cred candidații că merită să primească, ce salarii au în momentul în care vin la interviu și salariul pe care angajatorii îl consideră just pentru postul pentru care recrutează.
Astfel, cei care au cerut cele mai mari salarii au fost angajații care lucrează în management, urmați de candidații din IT și construcții, care cred că munca lor ar trebui răsplătită cu peste 4.000 de lei net.
Cei mai realiști angajați ai pieței muncii sunt cei care lucrează în domenii ca secretariat & administrativ, relații publice și internet & e-commerce, discrepanța între ceea ce cer și ceea ce le poate oferi piața fiind destul de mică.
Pe de altă parte, angajații cu cele mai mari pretenții salariale sunt cei care ocupă poziții manageriale, în asigurări și arhitectură, design & proiectare. În cazul acestor salariați, diferența dintre ceea ce le poate oferi piața și valoarea dorită de ei este de circa 600 de lei net.
Tendințe pentru 2018
Contextul anului acesta: pretenții ale candidaților mai mari, departamente de HR reinventate și angajatori care investesc din ce în ce mai mult în employer branding.
”Având în vedere că majoritatea companiilor existente pe piața locală își continuă creșterea/extinderea activităților și că avem destul de multe companii noi care intră în România, pe piața muncii va continua lupta pentru candidați. Din cealaltă perspectivă, a candidaților, vom continua să vedem angajați care își vor căuta un job mai bun, deoarece au din ce în ce mai multe opțiuni viabile”, spune Bogdan Badea, Head of Sales la eJobs România.
El precizează că cei din urmă o să fie mai pretențioși și vor analiza mai multe elemente înainte de a lua o decizie de schimbare: salariu, pachet de beneficii, reputația angajatorului sau distanța loc de muncă versus casă.
Astfel, provocarea cea mai mare cu care se vor confrunta angajatorii, la fel ca anul trecut, va fi atragerea candidaților. Cerințele mari ale candidaților vor pune la treabă departamentele de HR atunci când va trebui să aducă oameni la interviuri.
„Oamenii de HR o să fie nevoiți să dezvolte competențe noi, din zona marketingului și a PR-ului, pentru a-i putea atrage mai ușor către compania lor pe candidați, apoi să dezvolte competențe din zona de vânzări. Practic, va trebui să vândă compania direct către candidat și apoi să negocieze cu acesta condițiile contractuale”, mai spune Bogdan Badea.
Nu în ultimul rând, el spune că o altă competență importantă este zona de date, care trebuie folosită la capacitate maximă pentru a putea lua decizii și a dezvolta campanii bazate pe informații concrete.
„Recrutorii ar trebui să fie transparenți cu toate informațiile din jurul joburilor,precum salariu, locația jobului, durata și pașii procesului de recrutare, adică descrierea reală a jobului, nu fișa postului”, subliniază Bogdan Badea.
Așadar, piața se va supraîncălzi în 2018, candidații vor deveni tot mai pretențioși, uneori nejustificat, iar angajatorii vor căuta oameni noi și în gaură de șarpe.
(Citiți mai multe despre piața muncii pe We Are HR)