Dacă formezi un astfel de număr, vei fi avertizat, cu un semnal sonor distinctiv, înainte de realizarea apelului. Semnalul sonor îți permite să întrerupi apelul, să te informezi în ce reţea este numărul de telefon portat şi dacă tariful către acel număr este diferit faţă de cel pe care îl ştiai tu, pentru vechea rețea.
Cum procedezi
Este foarte simplu. Pentru a afla în ce reţea a fost portat un număr, accesează www.portabilitate.ro, site pus la dispoziţie de ANCOM. Aici poți afla și cum sună semnalul de portare. Odată cu apariţia portabilităţii, identificarea reţelei în care funcţionează un număr nu mai este posibilă după formatul acestuia, astfel că Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a impus această măsură operatorilor de telefonie fixă şi mobilă, pentru a evita situaţiile în care utilizatorii ar putea plăti un tarif mai mare decât cel aşteptat atunci când apelează un număr de telefon care a fost portat.
Peste 3,3 milioane de numere au fost portate
Serviciul de portabilitate a fost introdus de ANCOM în anul 2008, pentru a le permite utilizatorilor de telefonie fixă sau mobilă să îşi păstreze numărul de telefon la schimbarea operatorului. Până în prezent au fost portate în România peste 3,3 milioane de numere. Portarea numărului de telefon se face numai la cererea utilizatorilor, care pot alege să porteze orice număr de telefon, dar numai într-o reţea de acelaşi tip (numărul mobil spre o altă reţea de telefonie mobilă, numărul fix către o altă reţea de telefonie fixă) şi în interiorul aceluiaşi judeţ, în cazul numerelor geografice. În cazul telefoniei mobile, este permisă şi portarea de pe abonament pe cartelă preplatită şi invers.
Atenţie! Portarea numărului de telefon către un alt operator nu anulează obligaţiile asumate de utilizatori la semnarea contractului cu operatorul iniţial. De exemplu, dacă soliciți portarea înainte de expirarea contractului, este posibil să fii nevoit să achiți penalităţi de reziliere anticipată.
Unde te informezi
ANCOM pune la dispoziţie site-ul www.portabilitate.ro, unde poţi găsi un număr de telefon portat şi reţeaua în care acesta funcţionează în prezent. Site-ul îţi oferă detalii cu privire la paşii pe care trebuie să îi urmezi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Pentru a face cea mai potrivită şi informată alegere atunci când îţi schimbi furnizorul de servicii, inclusiv ce presupune un număr de telefon portat, poţi accesa www.veritel.ro, compăratorul de oferte de telefonie şi internet administrat de Autoritate.
Secţiunea InfoCentru, din pagina de internet ANCOM, pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Citește și: Nu te lăsa păcălit! Tot ce trebuie să ştii despre SMS-urile către numere scurte cu suprataxă