Romania va da iar ‘lovitura’ la capitolul inventivitate, de data aceasta la Salonul mondial de inventica de la Geneva, luna viitoare, cand va prezenta prototipul navei fluviale ‘Dharma’. Efortul de succes al unui proiect 100% romanesc, nava e un catamaran ecologic – construit la ICEPRONAV Galati (Institutul de Cercetari si Proiectare Navala) de o echipa de 10 specialisti – pe doua flotoare, cu o lungime de 10 metri si o latime de 3 metri.
Functioneaza cu trei tipuri de energie
Rodul unui proiect de cercetare pe o durata de peste trei ani, vasul ‘Dharma’ este deosebit pentru ca are la bord un sistem de propulsie outbord (bazat pe motor electric cu curent continuu) alimentat cu toate formele de energie. Cele doua motoare electrice din dotare sunt actionate cu energie solara – captata prin 30 de panouri solare, care incarca acumulatorii postati in cele doua flotoare, de unde, prin intermediul unui convector, se transmite energie electrica de propulsie motoarelor; cu energie eoliana – de la cele doua generatoare eoliene, care sunt rabatate in functie de modul de deplasare; cu energie hidro – captata de la curentii de apa, cu ajutorul generatoarelor hidraulice coborate in apa. ?n caz de urgenta, ‘Dharma’ e dotata si cu un motor clasic de 37 CP, care functioneaza cu benzina ecologica.
Vasul „merge” cu baterii sau curent electric
Nava e construita pentru agrement, dar ea poate fi multifunctionala, in special pentru calatoriile din Delta, cunoscut fiind ca Delta Dunarii a devenit un spatiu ambiental protejat ecologic. Poate transporta pana la 20 de persoane. Viteza de croaziera e de 15 km/ora in cazul folosirii energiei neconventionale si de 35 km/ora pentru motorul clasic. Autonomia de navigat, in regim mediu de functionare, cu toate bateriile incarcate, e de 10 ore. ?n plus, odata acostat, catamaranul poate fi alimentat cu 220 V, de la mal, printr-un cablu electric, la fel ca orice echipament electrocasnic.