„Cultura românească abundă în SF-uri mai mult sau mai puțin obscure, cel puțin în ceea ce privește literatura”, spune Cristian Eduard Drăgan, absolvent al UNATC și al Centrului de Excelență în Studiul Imaginii, în prezent doctorand al Universității din București. Pasionat al genului SF, Drăgan a realizat recent și un scurtmetraj SF experimental despre viața într-un București post-apocaliptic.

Cristian Eduard Drăgan este autorul unui video-eseu, prezentat în cadrul expoziției „Timpuri Noi”, de la Rezidența BRD Scena 9.

Proiecția video conține un colaj de filme românești SF sau care conțin elemente SF. Scopul a fost acela de a prezenta publicului o parte din cultura SF autohtonă, mai puțin cunoscută.

Într-un dialog cu Libertatea, Cristian Eduard Drăgan face un scurt itinerariu prin literatura și cinematografia românești care au aderat la curentul SF. Din literatură, doctorandul amintește de romanele lui Victor Anestin, „În anul 4000 sau O călătorie la Venus” (1899) și „O tragedie cerească. Poveste astronomică” (1914), precum și „Omul de cristal” (1930), scris de Nicolae Rădulescu-Niger.

„Interes a existat dintotdeauna pentu acest gen. În perioada comunistă, mare parte din fandom-ul SF se aduna împrejurul cenaclurilor de acest tip, cu publicațiile lor specifice”, spune Drăgan.

6 filme SF românești de văzut. De la „obsesia” lui Ion Popescu Gopo la o peliculă cu Gheorghe Dinică
Cristian Eduard Drăgan

Sunt puține filme românești 100% SF

Însă cinematografia românească din perioada comunistă și până în prezent a abordat hibrid genul SF.

„Am identificat o tendință structurală oarecum dominantă: aceea de a combina continuu, de a altoi diverse elemente aparținând diverselor genuri cinematografice într-un mashup de idei, tropi și stilistici. De foarte puține ori avem de-a face cu un film românesc sută la sută SF”, explică Cristian Eduard Drăgan.

În prezent, SF-ul ca gen cinematografic a rămas nișat în România. „Poetica neo-neorealistă propusă de regizorii Noului Val Românesc nu pare a fi compatibilă cu specificitățile acestui gen”, explică el.

Două lungmetraje SF care încă n-au fost lansate

Acesta spune că cele mai multe producții cinematografice ale ultimilor ani au fost scurtmetraje, realizate independent, fără sprijinul CNC. Câteva exemple de astfel de filme sunt: „Glow” (r. Sergiu Lupșe, 2006), „Tax Payer” (r. Cosmin Gurău, 2012), „Iadul verde este noul rai: Timișoara în era antropocenului” (r. Ștefan Tiron & Mimi Sălăjan, 2013) și „Vise de vânzare” (r. Vlad Buzăianu, 2016).

„Există și două lungmetraje care ar merita semnalate, deși niciunul nu a fost lansat până acum: «Omega rose» (r. George Dorobanțu), care încă are șanse să rămână în istorie ca primul lungmetraj românesc post-apocaliptic de după 2000, și «Chaihong City» (r. Florina Titz), filmat în SUA și România și jucat pe de-a-ntregul într-o limbă artificială, necunoscută, concepută special pentru această producție”, detaliază Cristian Eduard Drăgan.

În continuare, vă prezentăm câteva filme și regizori români care au abordat curentul SF fie prin analogii la alte filme de referință, fie prin inserarea unor scene SF. Acestea fac parte și din video-eseul expus la Rezidența BRD Scena 9.

1. „Pentru Gopo, SF-ul era o adevărată obsesie”

Unul dintre cei mai prolifici regizori de cinematografie SF din România a fost Ion Popescu Gopo. „Putem spune că, pentru Gopo, SF-ul era o adevărată obsesie”, susține Cristian Eduard Drăgan.

În istoria filmului românesc, premiul Palme dOr, pe care Gopo l-a primit în 1957 la Cannes pentru animația „Scurtă istorie”, a fost o bornă, explică cercetătorul.

„Această reușită i-a permis lui Gopo să realizeze primele lungmetraje SF din România: «S-a furat o bombă» (1962), «Pași spre lună» (1964), «Faust XX» (1966). De fapt, scurtmetrajul său «Scurtă istorie» ar conține și primul exemplu de iconografie SF din istoria filmului românesc – mă refer aici la finalul cu societatea utopic-automatizată”, spune Drăgan.

Acesta explică și că în cinematografia lui Gopo a apărut pentru prima dată într-un film românesc un OZN. Pelicula „De trei ori București” (1967), „un film-comandă relativ anodin”, după cum îl descrie doctorandul, conține în premieră pentru România o secvență cu o „farfurie zburătoare”.

2. „Hyperion” (r. Mircea Veroiu, 1975)

Filmul „Hyperion” a avut premiera pe 9 iunie 1975, cu Adela Mărculescu, Emmerich Schäffer și George Motoi în rolurile principale. Filmul propune o poveste de dragoste atipică, între o femeie și imaginea unui bărbat dispărut de 20 de ani, într-o explozie nucleară. Aventura sentimentală a femeii se consumă la limita dintre real și fantastic, comunicarea cu persoana iubită făcându-se prin intermediul televizorului și prin vise.

„Hyperion” nu este un film sută la sută SF, spune Cristian Eduard Drăgan. „E o reinterpretare într-o cheie vag științifică a mitului zburătorului. Astfel, filmul devine voit științifico-poetic”, explică acesta.

3. „Calculatorul mărturisește” (r. George Cornea, 1982)

Un alt exemplu de film care nu este pur SF e „Calculatorul mărturisește”. Comedia lansată în 1982, care îi reunește pe Mircea Diaconu, Sebastian Papaiani și George Constantin, este „un policier cu elemente mai mult decât SF”, spune Drăgan.

Subiectul filmului este unul tipic perioadei comuniste: un accident rutier, în care victima este un medic, se transformă rapid într-o poveste de spionaj. Milițianul care ajunge la eveniment descoperă că medicul avea acasă mai multe calculatoare de import. Intriga este completată și de un detectiv misterios, care încurcă ancheta ce se transformă rapid într-un joc complex de spionaj economic.

4. „Secretul armei… secrete” (r. Alexandru Tatos, 1988)

„Secretul armei… secrete” este un remix cultural, un film-basm-parodie-farsă postmodernă, spune Cristian Eduard Drăgan.

„Acest colaj vine să destabilizeze însăși așteptările pe care spectatorul le are și întregul demers devine metareferențial sau metacinematografic. Ceea ce m-a frapat mereu a fost arma secretă în sine. Secretul e că nu funcționează ca orice altă armă de foc. După ce țintești, glontele este proiectat îndărăt, înconjoară Pământul și apoi îl lovește pe dușman în spate”, explică cercetătorul.

Teoria care ar explica secretul armei secrete a fost elaborat de Teolaviu Popescu, unul dintre colaboratorii lui Cristian Drăgan. Acesta a realizat un model matematic pentru modul de funcționare a armei și a ajuns la următorul rezultat: în lipsa atmosferei terestre, glontele ar putea ocoli Pământul în aproximativ o oră și 38 de minute.

6 filme SF românești de văzut. De la „obsesia” lui Ion Popescu Gopo la o peliculă cu Gheorghe Dinică

5. „Patul conjugal” (r. Mircea Daneliuc, 1993)

„Patul conjugal” intră în seria filmelor mashup, în care se fac legături directe cu alte producții cinematografice ale curentului SF. În peliculă joacă Gheorghe Dinică, Coca Bloos și Valentin Teodosiu.

În acest film ni se prezintă o distopie în miniatură, extrem de originală și oarecum grotescă. În anii 2000, economia e la pământ, dacii sunt mai valoroși ca leii, iar limba română a suferit schimbări considerabile.

Cristian Eduard Drăgan:

Cineastul face aluzii și la alte producții cinematografice, ca „Star Wars”, prin folosirea fontului specific de la începutul filmului, și „2001: Odiseea spațială”. „Regizorul decide să folosească melodia «Also sprach Zarathustra», de Richard Strauss, ajunsă sinonimă cu filmul «2001: Odiseea spațială» (r. Stanley Kubrick, 1968). Acesta pare că a dorit cu tot dinadinsul să semnaleze faptul că epilogul are loc într-un viitor ipotetic și îndepărtat, chiar dacă secvențele au drept decor rândurile infinite de blocuri neterminate și abandonate de pe lângă fostul Bulevard Victoria Socialismului. Avem de-a face cu o instrumentalizare a melodiei lui Strauss tocmai datorită conotațiilor pe care Kubrick i le-a încifrat”, explică doctorandul.

6. „Marilena de la P7” (r. Cristian Nemescu, 2006)

În mediu-metrajul lui Nemescu, elementele SF apar răzleț și nu sunt anticipabile. De aceea efectul lor este și mai puternic, explică Drăgan. În „Marilena de la P7” este inclusă o secvență oniric-SF: fata din cartier de care e îndrăgostit protagonistul îi apare în vis ca fiind extraterestră.

„Nu trebuie să apelăm la psihanaliză pentru a decoda mesajul. Băiatul simte că ei doi aparțin de «lumi diferite», lumi între care apar totuși din când în când punți de legătură, însă numai temporare. De altfel, Nemescu se joacă pe tot parcursul filmului cu ideea asta de conjuncție și intersecție prin tot felul de mijloace vizuale”, explică cercetătorul.

Citeşte şi:

„Sunt populiști tehnocrați și, important, zâmbesc”, îi caracterizează o expertă de la Sofia pe liderii partidului-surpriză din Bulgaria

„Personalul de la ATI plânge, preoții se pregătesc de un Crăciun îndoliat”. Cum arată spitalele din Germania în fața noului val COVID

Proteste violente anti-restricții în Olanda. Mai multe persoane au fost rănite după ce poliția a tras focuri de avertisment

Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Lumea lui s-a năruit când a aflat adevărul
PARTENERI - GSP.RO
Povestea incredibilă a voleibalistului care a crezut timp de 15 ani că e iubitul unui fotomodel. Lumea lui s-a năruit când a aflat adevărul
Femeia care are cel mai ciudat prenume din România. Toată lumea rămâne mască după ce aude numele ei
Playtech.ro
Femeia care are cel mai ciudat prenume din România. Toată lumea rămâne mască după ce aude numele ei
Fermierii, obligați prin lege să schimbe meniul porcilor și să intre în coteț cu botoșei. ”Aștia care fac legile nu știu cum arată porcul”
Observatornews.ro
Fermierii, obligați prin lege să schimbe meniul porcilor și să intre în coteț cu botoșei. ”Aștia care fac legile nu știu cum arată porcul”
Horoscop 1 decembrie 2021. Berbecii simt nevoia să ridice ochii din pământ și să privească cu mai mult curaj spre viitor
HOROSCOP
Horoscop 1 decembrie 2021. Berbecii simt nevoia să ridice ochii din pământ și să privească cu mai mult curaj spre viitor
România trebuie să înceapă să renunțe la încălzirea pe lemne în următorii 2 ani
Știrileprotv.ro
România trebuie să înceapă să renunțe la încălzirea pe lemne în următorii 2 ani
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Telekomsport
Faţa nevăzută a idolului. Bărbatul celebru ar fi violat o adolescentă de 16 ani. Mama victimei, ţinută la uşă: "Taci, gura! Taci din gură!"
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie
PUBLICITATE
Imagination de la Foreo - masca de față pe care ți-o personalizezi... pe masa din bucătărie