Printre cele mai importante coordonate sunt PCD, CB și Offset. Află în continuare ce reprezintă fiecare.
Ce este PCB?
PCD reprezintă diametrul cercului imaginar care se obține unind mijlocul tuturor găurilor pentru prezoane, de pe o jantă. Acest indicator este notat cu doua numere, de genul 5×120. Semnificația este simplă. Indicatorul ne spune că janta are 5 prezoane, iar diametrul cercului imaginar realizat de punctele centrale ale celor 5 prezoane, este 120. PCD se măsoară în milimetri.
Acest indicator este util în special pentru alegerea unei jante corecte, realizată din aliaj de aluminiu. Producătorii de vehicule au dificultăți în furnizarea unei dimensiuni de compensare a jantei, deoarece cumpărătorii modifică adesea dimensiunea jantei. În plus, atunci când este nevoie de înlocuirea unei axe uzate, a unui butuc ori a unui rotor de disc, este nevoie de cunoașterea indicatorului PCD.
Ce este CB?
Este un alt indicator important, atunci când vine vorba despre jantele auto. CB (Central Bore) sau „alezajul central” al roții, reprezintă diametrul găurii centrale din spatele roții în care se fixează știftul (buza care iese din butuc). CB este de fapt primul punct de conexiune dintre roată și mașină. La majoritatea mașinilor, greutatea este transmisă spre gaura centrală a roții prin intermediul știftului. Șuruburile roții trebuie să asigure roata deasupra știftului. Prin urmare, este vital ca CB să se potrivească cu dimensiunea vârfului de pe butucul vehiculului.
Este important să alegi doar piese originale pentru a avea o potrivire exactă. Piesele OEM au o potrivire foarte apropiată de vârf, cu toate acestea, roțile de pe aftermarket au un CB puțin mai mare pentru compatibilitatea montajului. În acest caz, se apelează la diverse artificii pentru a asigura o potrivire mai strânsă.
Atunci când este vorba despre distanțierele de roți, este important să iei în calcul vârful. Dacă racordul nu iese în afară, greutatea vehiculului nu va fi transferată pe roată, prin urmare este afectată siguranța totală a mașinii. În astfel de cazuri se vor utiliza distanțieri cu roți centrate.
Ce este Offset?
Decalajul, denumit în limbaj specific și „ET”, reprezintă distanța de la fața de montare a roții la linia centrală imaginară a roții. Sau, altfel explicat, distanța dintre linia centrală a roții și planul suprafeței de montare pe butuc a acesteia. La fel ca PCD și CB, aceasta se măsoară în milimetri și poate fi negativ, pozitiv sau zero.
Fiecare jantă are un număr offset, care de obicei este imprimat pe suprafața ei. Decalajul se măsoară cu linia centrală imaginară a roții, având valoarea 0. Un Offset pozitiv are ca rezultat montarea roții în interiorul arcului roții, în timp ce un offset negativ indică faptul că roata iese în afara arcului roții. Un offset zero, înseamnă că fața de montare a roții este în linie cu linia centrală imaginară a roții.
Decalajul poate fi reglat folosind distanțieri pentru roți. Distanțierii pot fi folosiți numai pentru a adăuga un decalaj negativ, adică roțile pot fi deplasate spre exterior.
Respectarea decalajului este o cerință importantă pentru siguranța mașinii, deoarece, un decalaj mult mai mare decât pe roțile standard, va avea ca și consecință așezarea roților mult mai aproape de butuc, riscând contactul cu componentele frânei și suspensiei. În schimb, un decalaj mult mai mic decât roțile standard poate duce la situația în care anvelopele vor intra în contact cu arcurile roților mărind astfel cercul de rotație al mașinii.
Sursa foto: piqsels.com