Au venit rezultatele lui Dacia Spring la testele de siguranță Euro NCAP. O stea din cinci. ★☆☆☆☆. Înainte de titlurile apocaliptice și de dezamăgirea inerentă a unui astfel de rezultat slab – indiferent de cum am analiza situația, o stea la testele de siguranță Euro NCAP este un rezultat slab – trebuie explicat puțin modul în care Euro NCAP ajunge la nota generală explicată vizual în stele pentru fiecare mașină testată.

Organizația Euro NCAP testează mașinile la mai multe categorii. Cele mai importante sunt:

– Siguranța structurală, care e notată în funcție de cum sunt afectate manechinele – adulți și copii – de rezistența mașinii într-o serie de teste de impact frontal și lateral realizate la diferite viteze, între 30 și 60 de km/h.
– Siguranța activă, care notează cât de eficiente sunt sistemele avansate electronice de tipul frânării automate, monitorizarea unghiului mort, recunoașterea benzii de rulare și așa mai departe.
– Siguranța participanților la trafic (pietoni, bicicliști, motocicliști) pe care Euro NCAP îi definește ca „utilizatori vulnerabili ai drumurilor”. 

Cum se calculează rating Euro NCAP. E important de reținut

Pentru a oferi ratingul final al unei mașini, Euro NCAP nu face o medie aritmetică sau ponderată între toate aceste categorii. Deși organizația oferă scoruri separate foarte detaliate pentru fiecare test de la fiecare categorie, nota finală ilustrată prin celebrele stele este dată de – iar asta e extrem de important de reținut – cel mai slab rezultat la oricare dintre categoriile de mai sus. 

Adică, prin absurd, dacă o mașină are cinci stele la nivel structural și cinci stele la protecția pietonilor, dar nu are deloc sisteme de asistență avansate – frânare automată, menținere pe bandă, asistență în unghiul mort și alte astfel de pachete moderne – ea va primi la final zero stele Euro NCAP. 

Apoi, există și aspectul actualizărilor constante ale testelor Euro NCAP. În fiecare an, organizația introduce teste noi, mai complexe și mai dure, care au rolul de a ne asigura pe noi, clienții, că mașinile noi se ridică la nivelul cerințelor pieței. Altfel spus, o mașină care a primit 5 stele acum 10 ani nu s-ar mai califica astăzi în niciun caz la această zonă de punctare. Inversul e și el valabil: o mașină care primește astăzi o stea ar fi fost superioară pe criteriile de testare de acum 10 ani. Euro NCAP consideră că nota primită de o mașină la testele sale poate fi considerată valabilă timp de 3-4 ani.

„Ei nu înțeleg esența acestui război”. Cum a devenit New York Times un ziar criticat și blamat în Ucraina
Recomandări
„Ei nu înțeleg esența acestui război”. Cum a devenit New York Times un ziar criticat și blamat în Ucraina

Aceste detalii fac ca rezultatele unei mașini să nu fie mereu foarte clare și corect comunicate. Iar ca să evite aceste neînțelegeri, Euro NCAP ar trebui să ofere rating-uri diferite și să sublinieze clar: o mașină are X stele la capitolul Protecția pasagerilor adulți, apoi X stele la Protecția pasagerilor copii, apoi X stele la capitolul Sisteme de siguranță, și în final X stele la capitolul Protecția pietonilor.

Acest tablou ceva mai complex ar oferi tuturor o imagine completă și corectă. Mult mai corectă.

De asta e important de înțeles cum funcționează Euro NCAP și de asta trebuie analizate rezultatele în detaliu. Pentru că există cazuri în care o mașină nu e „un sicriu pe roți”, ci mai ales că-i lipsesc niște sisteme de asistență care ar ptea evita eventuale accidente.

Care e de fapt problema cu Dacia Spring

Problema lui Dacia Spring este, bineînțeles, că mașina nu ajunge nici structural multe stele. Conform regulile Euro NCAP și după calculele mele, rezultatele pe care modelul electric le-ar afișa dacă Euro NCAP ar publica rezultatele defalcate pe categorii de testare ar fi:

Cotele electorale de gen sunt o soluție dovedită pentru a crește reprezentarea femeilor în politică. O arată experiența a peste 100 de țări
Recomandări
Cotele electorale de gen sunt o soluție dovedită pentru a crește reprezentarea femeilor în politică. O arată experiența a peste 100 de țări

– Protecția pasagerilor adulți: o stea (49% – cu încă un procent ar fi urcat la două stele)
– Protecția pasagerilor copii: două stele (56%)
– Protecția pietoni, moto, velo: două stele (39% – cu încă un procent ar fi avut 3 stele)
– Eficiența sistemelor de siguranță: o stea (32% – cu două procente mai jos, Spring ar fi avut zero stele Euro NCAP).

Procentele reprezintă cât la sută din totalul punctelor totale potențiale a primit mașina la testele de la fiecare categorie.

Cumva paradoxal, deși impactul la nivel de imagine e masiv în momentele în care Euro NCAP anunță rezultatele, oficialii Dacia își asumă aceste rezultate – și le și așteptau, mai ales după cele două stele ale lui Sandero din testul din primăvara lui 2021. În ultima discuție cu echipa de conducere a mărcii, i-am întrebat de ce nu oferă un pachet de sisteme de siguranță măcar opțional pe modelele Dacia. Răspunsul lor: Dacia consideră că o protecție structurală decentă e suficient. Pentru că marca e definiția basic needs, iar în rest bifează strict detaliile obligatorii prin lege (cum e frânarea automată de urgență). Soluții ar putea exista, însă probabil că ar afecta întrucâtva poziționarea de preț a modelelor mărcii. Una dintre aceste variante ar fi ca Dacia ofere clienților care vor asta, contra cost, un pachet complet de siguranță. Deși pare simplu, pachetul înseamnă însă modificări structurale mari pe linia de producție. Iar Dacia este o marcă în care contabilii numără fiecare cent.

Sârbu vs Teszari. Când doi moguli se ceartă, ne mai amintim și noi niște adevăruri
Recomandări
Sârbu vs Teszari. Când doi moguli se ceartă, ne mai amintim și noi niște adevăruri

Din punctul meu de vedere, însă, lipsa unui pachet de siguranță suplimentar poate fi considerată o eroare strategică, mai ales văzând reacțiile negative pe care le generează mereu rezultatele la testele din ce în ce mai dure ale Euro NCAP. 

La modelul Zoe lucrurile sunt și mai complexe

Cât despre Renault Zoe, lucrurile sunt chiar și mai complexe și confirmă faptul că Euro NCAP ar trebui să modifice modul în care comunică rezultatele.

Pentru că modeluil electric al celor de la Renault a primit cinci stele acum șapte ani, la prima sa testare, și zero stele acum. Matematic și empiric, diferența este radicală și e mult prea are pentru a fi explicată exclusiv prin complexitatea ridicată a testelor actuale.

E adevărat că nici Renault n-a mutat chiar inteligent odată cu facelift-ul din 2020. În comunicarea oficială a celor de la Euro NCAP aflăm că „Versiunea Zoe cu facelift a fost lansată în 2020 și a primit mai multe îmbunătățiri ale bateriei, dar nu au fost adăugate elemente de siguranță. Dimpotrivă, airbag-ul lateral, care anterior proteja capul și toracele, a fost înlocuit cu unul mai puțin eficient care protejează doar toracele, aducând astfel o degradare a protecției ocupanților. Noul Zoe oferă o protecție slabă generală în cazul accidentelor, protecție slabă a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și îi lipsesc tehnologiile pentru evitarea accidetelor, elemente care îl descalifică pentru orice stea de siguranță”. 

Altfel spus, Renault a înlocuit fără să anunțe asta un airbag lateral bun cu unul mai prost. Iar acest lucru a afectat și rezultatul structural, pentru că testele au generat punctaje foarte slabe.

Cum ar fi arătat rezultatele lui Zoe dacă Euro NCAP ar fi notat fiecare categorie separat?

– Protecția pasagerilor adulți: o stea (43% – sub Spring!)
– Protecția pasagerilor copii: două stele (56%)
– Protecția pietoni, moto, velo: trei stele (41%)
– Eficiența sistemelor de siguranță: zero stele (14% – o mașină se califică la o stea la peste 30%).

În tot acest context, nu trebuie să uităm faptul că România are în continuare cele mai multe decese în accidente rutiere la milionul de locuitori la nivel european, o poziție pe care o ocupăm fără întrerupere din momentul intrării în Uniune. 

*o versiune aproape identică a acestui text a fost publicată inițial pe pagina de Facebook a lui Mircea Meșter.

Cine e Mircea Meșter

Publisher și fondator al publicației Autocritica.ro. Jurnalist auto din 2005, asist cu multă curiozitate și mult interes la modificările structurale majore care transformă mașinile de astăzi în obiecte tehnologice electrificate, inteligente și mult mai concentrate pe software decât pe hardware. Din 2018 organizez anual un tur al României cu mașini electrice – ROCHARGE – în care scopul este de a le oferi cititorilor cifrele reale de autonomie în trafic ale modelelor nou-lansate pe piață.

foto: captură YouTube Euro N CAP

Urmărește-ne pe Google News
„Să o întrebe pe soția dânsului cine sunt”. Dan Șucu, înțepat de un important om de afaceri din România
GSP.RO
„Să o întrebe pe soția dânsului cine sunt”. Dan Șucu, înțepat de un important om de afaceri din România
ȘOC! Avertismentul pe care Putin i l-a dat lui Mircea Geoană. HALUCINANT ce i-a transmis
Playtech.ro
ȘOC! Avertismentul pe care Putin i l-a dat lui Mircea Geoană. HALUCINANT ce i-a transmis
"M-a batjocorit şi am omorât-o!". Elena Șerban a fost înjunghiată și lăsată să moară, în Italia. La un an de la crimă, Falloni a primit detenție pe viață
Observatornews.ro
"M-a batjocorit şi am omorât-o!". Elena Șerban a fost înjunghiată și lăsată să moară, în Italia. La un an de la crimă, Falloni a primit detenție pe viață
Horoscop 27 mai 2022. Taurii simt o presiune neobișnuit de mare din partea unor apropiați ca să cedeze într-o chestiune
HOROSCOP
Horoscop 27 mai 2022. Taurii simt o presiune neobișnuit de mare din partea unor apropiați ca să cedeze într-o chestiune
Soțul uneia dintre profesoarele ucise în masacrul din Texas a făcut infarct și a murit. Patru copii au rămas orfani
Știrileprotv.ro
Soțul uneia dintre profesoarele ucise în masacrul din Texas a făcut infarct și a murit. Patru copii au rămas orfani
Răzbunarea oligarhului pedepsit de Putin. A dezvăluit următoarele 3 ţări europene atacate de Rusia: "Societatea rusă se pregăteşte"
Orangesport.ro
Răzbunarea oligarhului pedepsit de Putin. A dezvăluit următoarele 3 ţări europene atacate de Rusia: "Societatea rusă se pregăteşte"
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama
PUBLICITATE
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama