Considerat de mulți cel mai bun proiectant de bolizi de Formula 1, Adrian Newey și-a publicat săptămâna trecută autobiografia “How to Build a Car” (n.r. – Cum să construiești o mașină). În paginile acesteia se referă și evenimentele petrecute cu 23 de ani în urmă pe circuitul de la Imola, unde Ayrton Senna și-a pierdut viața după ce bolidul Williams pe care îl pilota s-a izbit frontal de parapetul de protecție al curbei Tamburello, la peste 200 km/h.
Regretă că a greșit aerodinamica mașinii
Adrian Newey nu este convins că ceea ce a provocat accidentul mortal a fost o defecțiune la coloana de direcție, dar asta nu îl scutește de sentimentul de responsabilitate pentru dispariția campionului brazilian. “Indiferent de rolul jucat de coloana de direcție în producerea accidentului, nu poate fi negat faptul că acea piesă nu ar fi trebuit montată pe mașină. Am fost unul dintre cei care au proiectat o mașină în care a pierit un om mare”, a scris reputatul inginer.
Opinia lui Newey este că Ayrton Senna a murit pentru că a pilotat dincolo de limitele maxime ale mașinii, încercând să anuleze slabele proprietăți aerodinamice ale acesteia. “Cel mai vinovat mă simt pentru faptul că am dat-o în bară cu aerodinamica mașinii. Am greșit complet trecerea de la suspensia activă la cea pasivă, rezultând o mașină instabilă aerodinamic. Ayrton a încercat să facă cu acea mașină lucruri de care ea nu era capabilă”, a explicat specialistul britanic, care a ținut să sublinieze că “mă simt responsabil, nu vinovat pentru moartea lui Senna”.